Gå till innehåll

Moorish Idol - matfrågan...


Chum

Rekommenderade inlägg

Ett liten steg för en fisk, men ett gigantiskt kliv för en Moorish... framgång nr #2!

Igår åt den några tuggor nori som sagt. I morse gav jag en mix av tre sorters pellets (Formula One, Formula Two & Spectrumax). Jag såg hur den visade ett mkt större intresse för dessa på botten än den gjort tidigare. Den smakade på vissa, och spottade ut som vanligt. Men jag såg också hur minst 2 st F2 och 1 st F1 svaldes ned. Det "lustiga" var att hela fisken skakade och ryckte några ggr när den svalde precis som att "fy fasen va äckligt", som man själv kan göra om man just smakar på ngt äckligt =/ Jag satte även en ny sorts pellets (vegetarisk) av större modell (som jag fick för att prova på Bromma Zoo) direkt på glaset. Denna pickade han på 2 ggr och svalde. Det är ju nästan så man blir tårögd...

Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack saltvänner. Skriver inte för att "skryta" dock, utan mer att att dela med mig av processen så fler kan få tips o råd om vad som ev kan funka. Tycker denna tråd blivit riktigt fläskig med intressant innehåll för oss som satsat på Moorish Idol :nöjd: Än är inte problemet löst, men jag kämpar på för att den ska klara sig och må bra. Det vore MYCKET intressant att höra från de andra 10-tal personer som har köpt fiskar ur detta stim. Än så länge har vi bara hört 2 av dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju sant... det har du helt rätt i. Kanske dog de alla en efter en, utöver min och den Rååbert köpte, som verkar ha klarat sig ännu bättre än min vad gäller mathållningen. Det var faktiskt just två som åt bäst vad jag kunde se då och jag valde den jag tyckte var snyggast av de två. Skulle du av ngn anledning "lessna" på din Rååbert eller av annan orsak ångra dig (tex om den börjar bli dålig) så kontakta mig då jag fortfarande är nyfiken på hur det skulle funka med två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NU är målet nått... -Tummen upp och här kommer därför ett tips! Klipp små bitar av nori blad (torkade alger, i mitt fall från Haquoss) och "marinera" i Seachem's Entice smakförstärkare. Detta fick fisken att svälja flera bitar stora som en lillfingernagel - så ÄNTLIGEN har sett sett den äta ordentligt här hemma. Pelletsmixen har också åkt ned flera stycken, även om det sker med stor tveksamhet. Men nu tror jag iaf att jag kan andas ut lite och utgå ifrån att den bör överleva. Det tycks onekligen som att den föredrar vegetarisk föda iaf. Däremot ratar den ännu JBL's spirulina-flingor. Men huvudsaken är att den äter ngt iaf =) Bilden togs nyss medan den for runt på jakt efter algbitarna.

Puh! Enda nackdelen är att min Hepatus och Flavescens nu är SMÄLLFETA då de ätit av alla matexperiment också... men förhoppningsvis är det inte farligt (?)

post-6800-14468929527699_thumb.jpg

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra :)

Min mår prima för tillfället! inget tecken på stress eller något. Äter ordentligt. Och jag har även handmatat krabaten en gång. Väldigt nyfiken fisk måste jag säga. När jag städar i akvariet

så åker han fram för att kolla vad jag gör. :) ska försöka ta en bild på det vid något tillfälle :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kanske. De såg verkligen anspråkslösa ut i butiken... men då borde min ha gått bäst av alla vilket den inte har gjort. Rååbert har bevisligen haft mest tur med sitt exemplar.

Ta gärna bild på kusinen ja :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte ta lite bilder i dag när jag utfodrade krabaterna :) sorry för sämst kvalité då min systemkamera måste in på service :)

post-7576-14468929574602_thumb.jpg

post-7576-14468929574887_thumb.jpg

Han äter för fulla muggar och den fina lilla " fenan " bara växer , man kan se över natten hur den har växt! lite lusigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med bilderna Rååbert, tack! :) Känner nog igen din faktiskt, då det var två som åt bäst varav den ena hade lite kortare ryggfena som din. Det måste vara den =)

Jo AC den rädlan släpper man nog aldrig. Men om nu den tråkiga dagen kommer så kan man iaf slippa känna att man inte lyckats få den att äta... Nu efter ytterligare några dagar så äter den följande rangordnat efter uppvisad aptit;

1) Haquss Algae Gourmet ("Nori") - favoriten. Numera utan marinaden Seachem Entice. Äter denna med STOR aptit.

2) Vegetariska pellets/tabletter av okänd sort (fick som prov på Bromma Zoo) - pickar på denna som en hungrig varg.

3) JBL Spirulina - tar gärna om det är stora bitar, inte små.

4) Ocean Nutrition, Special Formula VHP - pickar mkt o sväljer alla bitar.

5) Ocean Nutrition, Angel Formula - pickar mkt men sväljer inte alla bitar.

6) Ocean Nutriotion, Formula Two pellets - tar enstaka pellets.

7) Ocean Nutriotion, Formula One pellets - smakar mest, sväljer sällan.

8) New Life Spectrumax - smakar mest, sväljer mkt sällan.

(2, 4 & 5 fäster jag på glaset genom att pressa en par sekunder när det är vattentempererat. Detta verkar locka Moorish som tycks dras till föda som sitter fast)

Det verkar onekligen om att vegetariskt är det som smakar bäst! Nu är bara frågan... kan man mata dem för mkt eller är det som med kirurger att det inte är ngn fara även om de sväller upp om magen? Moorish har ikväll ätit ca 1,5 tsk nori, 1 tsk spirulina och pickat i sig åtminstone en halv bit ("sockerbit) av VHP. Det syns på magen. Men det är väl kanske bara bra hoppas jag eftersom han inte åt alls på minst 14 dagar som nyinflyttad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja onekligen! Du har haft GANSKA stor tur måste jag säga, så det är bara att gratulera Stigan :wooow:

Tänk dock på att den måste få i sig vegetariskt o helst svampbaserad föda (som Angel Formula). Tror inte den kan leva på bara animaliskt och i synnerhet inte Artemia som inte är så näringsrikt (så vida den inte är berikad på ngt sätt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ta upp nästa fråga igen, som är onekligen rätt ironisk... kan man mata Moorish för mkteller är det som med kirurger att det inte är ngn fara även om de sväller upp om magen? Nu äter den som en Volvo XC90 dricker bensin - av så gott som allt (utom frysta smådjur) och blir rejält rund om magen. Men det borde väl inte vara ngn fara, eller?

Nästa fråga jag vill passa på att sticka in är om det är ok att Chelmon också börjat hinka is sig kopiöst mkt vegetariskt som Spirulina och Fomula Two tex? Den har tydligen fått upp ögonen för detta i samband med min matningsmaraton under 14 dagar innan jag fick moorish är äta ngt över huvud taget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]97099[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]97100[/ATTACH]

Två bilder när jag handmatar krabaten :) han har ett riktigt litet bett , iaf dom gångerna han missat maten :)

Härligt å se Rååbert. Säg till om du lessnar så kan jag köpa den:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner en kille som vill sälja en av sina två moorish då de inte kommer överens. Min kompis har första tjing i morgon, men om det av ngn anledning inte blir av så... anmäl gärna intresse till mig. Vill hjälpa fisken hitta ett nytt kärleksfullt hem =)

I övrigt kvarstår min fråga... kan moorish "äta ihjäl sig", om ngn vet. Samma med Chelmon. De båda äter Spirulina som dammsugare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...