Gå till innehåll

Moorish Idol - matfrågan...


Chum

Rekommenderade inlägg

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

- Sant (om stim)

- Har inte skrapat svamp från sten då all min svamp nu är borta

- Har inte provat att fästa maten i nät på sten. Hur gör man det?

- New Life Spectrum pellets står med i listan i post #1 ang den mat jag provat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyclops och bläckfisk är verkligen inte vad den äter i naturen. De som dör efter ett år i akvariumdör knappast av svält.

Det är väl ingen som påstått att det är morishens naturliga föda, däremot så går det att läsa i indledningen till tråden att det var den maten som den åt sist hos handlaren.

Vad dör dom av?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det inte med att ta livet av en?

Ja jag vet det är hårt uttryckt men statistiken talar.

Jag tror att få en idol att äta är bara första steget. Den måste också vara avmaskad och dessutom saknas tydligen något väsentligt näringsämne som den får i naturen. Eftersom man vet att den äter en hel del svampdjur i naturen och den också åt svamp med god aptit i detta kar (Och andra rapporter) är det ganska klart att det är svampdjur den behöver i dieten.

Frysfodret Angel Formula innehåller en del svamp så det gäller väl att få den att börja äta detta. Sedan är det nog bäst att försöka få tag i svampdjur att frysa in och få den att äta detta. Jag skulle tro att det finns på västkusten om än kanske på lite större djup.

Varje gång morish är på tal så refererar man till statistik, hittills har jag inte sett någon, det skulle vara kul och få ta del av den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja verkligen. Synd på alla fiskar iofs, då jag är en sån där extrem djurvän som t.om döper alla mina fiskar, hehe. Så jag bryr mig lika mkt om alla, men det är ngt visst med att lyckas med en svår sort. I synnerhet om de är så där extra vackra som tex Moorish och Chelmon. Min chelmon äter mkt bra av det mesta (utom pellets), så där finns inga problem. Jag trodde att detta skulle gå lika bra eftersom förutsättningarna var samma - de åt bra i butik. Men men...

Räkrapport = nada! Den bryr sig inte om detta heller. Ngt positivt var dock att jag såg den bajja för första ggn. Det tyder ju iaf på att den får i sig NÅGOT av allt pickande på stenarna. Det lär dock inte räcka i längden. Men pratade med butiken idag som sa att jag inte behöver oroa mig så mkt redan nu. De kan vara sega att komma igång och en fisk dör inte av svält på en vecka direkt. Förhoppningsvis så kommer den igång snart. Jag får fortsätta att variera kosten på detta sätt o hoppas den till slut blir så hungrig att den sväljer det den smakar på istället för att spotta ut det...

Här är en intressant video som kan stödja tesen att detta är en stimfisk som således inte går så bra ensam... hm... :smiley24:

Som ungfisk så går den i stim som många andra fiskar, medans som vuxen så går den i par.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ungfisk så går den i stim som många andra fiskar, medans som vuxen så går den i par.

/Janne

Det var det jag mena, de gånger jag sett moorish så har det alltid varit minst i par, därför trist när de splittas upp och säljs enstaka. Dessa borde säljas parvis om de ska säljas tycker jag, tror inte en ensam är trygg och trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Sant (om stim)

- Har inte skrapat svamp från sten då all min svamp nu är borta

- Har inte provat att fästa maten i nät på sten. Hur gör man det? = passande nät så inte allt käk åker igenom sedan gummiband runt sten. Finns bra syrafasta nät med 1x1mm nät detta gör man en lite påse av sedan stänger man ihopa den viker över kanten. Sedan hur man får fast detta på en sten är ju olika beroende på hur sten ser ut men gummiband. eller om man har en lite mindre stenbit så kan man linda nätet runt denna och droppa ner i karet.

- New Life Spectrum pellets står med i listan i post #1 ang den mat jag provat... hade jag missat sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fiskar är ju ofta vildfångade. Hur vet man attt det är ett par? bättre att ha ett stort kar och låta dom para ut sig själva. Det va därför jag skrev kan fungera som stim. Då dom går som stim som små. Likt Diskusar, pinsetter mm mm

Det var det jag mena, de gånger jag sett moorish så har det alltid varit minst i par, därför trist när de splittas upp och säljs enstaka. Dessa borde säljas parvis om de ska säljas tycker jag, tror inte en ensam är trygg och trivs.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fiskar är ju ofta vildfångade. Hur vet man attt det är ett par? bättre att ha ett stort kar och låta dom para ut sig själva. Det va därför jag skrev kan fungera som stim. Då dom går som stim som små. Likt Diskusar, pinsetter mm mm

Jo jo, det är klart. Fast om de säljs en och en från butiken så lär de ju aldrig bli något par, de var så jag mena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av denna fisk är att det var lite klurig att få i gång med maten. Min började att käka artemia och sedan det mesta som serverades. Pellets hade den lite svårt att fånga, men det gick. Tyvärr så hade den problem med att behålla maten, väldigt ofta så typ spydde den upp maten. Sista dagen den levde högg den efter maten och svalde men spydde... Sen såg jag hur den inte orkade längre, och ställde sig bara i ett hörn... Tragiskt.

Den kan vara som Stig säger att det kan vara någon typ mask i magen. Den fick faktiskt behålla maten den första tiden, men blev vara magrare. Jag är övertygad om i att framtiden kommer vi att kunna ha denna fisk i akvarium. men inte just nu.

Och angående statestik, generellt, så är jag så in i h-t-e trött på gamla hänvisningar 20 år tillbaka i tiden. Jag tycker att man inte ska yttra sig om man inte själv har erfarenhet eller är väldigt säker på källan. Det är allt för många som läser något någonstans och så blir detta en sanning och för detta vidare till nästa person, när ska kedjan brytas?

Ändrat av Henric
En ikon kom visst med...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man får hoppas att läget förändras mot det bättre, då detta nog är mångas favorit, precis som Skalarer i sötvattensakvarier. Söker man på YouTube så finner man flertal som lyckats väl, med både ensamma individer, par och stim på ca 10 individer (hur man nu har råd med det = 6000-10 000 kr)... Jag fnular på att skaffa en till för att se om de bildar par. Men är redan på gränsen för hur mkt fisk jag vill ha på mina 250 liter.

Ska se om jag kan prova nätet, om jag hittar nät som funkar o är tillräckligt litet. Vart köper man sånt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man får hoppas att läget förändras mot det bättre, då detta nog är mångas favorit, precis som Skalarer i sötvattensakvarier. Söker man på YouTube så finner man flertal som lyckats väl, med både ensamma individer, par och stim på ca 10 individer (hur man nu har råd med det = 6000-10 000 kr)... Jag fnular på att skaffa en till för att se om de bildar par. Men är redan på gränsen för hur mkt fisk jag vill ha på mina 250 liter.

Ska se om jag kan prova nätet, om jag hittar nät som funkar o är tillräckligt litet. Vart köper man sånt?

Eller också kanske det är så att vissa arter helt enkelt bör vara kvar i havet, kommer väl få fn för att jag säger det men det är min känsla.

Dock får väl ni som redan köpt göra det bästa av det, Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge butikerna tar hem dem, så kommer de säljas till ngn Daniel... Kan inte tänka mig ett bättre hem än ngn som mig, som lagt ut hundratals kronor på mat och ideer för bara denna fisk allena. Ska de "stanna i havet" så måste de förbjudas - precis så som det är tal om när det gäller Flavescens...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det hade varit underbart... tänk om man hade resurser att försöka satsa på det =)

Det går inget vidare. Ingen förbättring alls. Men dock stablit läge. Fisken magrar inte, och pickar rejält på stenarna så den får väl i sig lite alger iaf och annat smått o gott. Har bara två idder kvar. Skaffa en till o hoppas på att de kan trigga varandra, och/eller köpa så mkt svamp jag kan hitta i butik. Bromma har inte. Akvarielagret har jag inte set ngt på, men kanske Akvarieleasing eller Triton...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge butikerna tar hem dem, så kommer de säljas till ngn Daniel... Kan inte tänka mig ett bättre hem än ngn som mig, som lagt ut hundratals kronor på mat och ideer för bara denna fisk allena. Ska de "stanna i havet" så måste de förbjudas - precis så som det är tal om när det gäller Flavescens...

Där har du nog fel! Om ingen köper en viss fisk så kommer affären heller inte att ta in den. Värnar man om miljön och kallar sej djurvän så köper man inte saker som är dåligt för naturen. Tänker alla så, så tar butikerna inte in det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du nog fel! Om ingen köper en viss fisk så kommer affären heller inte att ta in den. Värnar man om miljön och kallar sej djurvän så köper man inte saker som är dåligt för naturen. Tänker alla så, så tar butikerna inte in det.

Den utan skuld kastar första stenen. Moraliska diskussioner har en egen forumdel :) Själv tror jag ju att ska man vara sann miljövän bör vi inte ha saltakvarier privat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du nog fel! Om ingen köper en viss fisk så kommer affären heller inte att ta in den. Värnar man om miljön och kallar sej djurvän så köper man inte saker som är dåligt för naturen. Tänker alla så, så tar butikerna inte in det.

En gullig tes som inte funkar i verkligheten. Tvärtom, om någon vill ha något kommer det alltid säljas av någon (förutsatt att det går att uppbringa).

Bojkottänk är nog bara att glömma. Enda sättet är isåfall förbud. Jag kan inte komma på en enda sak som förvunnit ut handeln pga allmän bojkott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zanclus är ingen omöjlig fisk längre, den är klassad som svår och kan vara rätt kinkig - av den anledningen brukar vi avråda nybörjare eller kunder med nyare akvarium än 1år från att köpa dessa.

Däremot är hanteringen vid fångst/transport och omhändertagandet av dessa vid ankomst väldigt viktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...