turboadde Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Wrang: du får gärna utveckla och styrka ditt uttalande om att inte luften skulle rensa stenarna från mulm då det är ganska många som kör kz i zeomaticern.Om jag förstått det rätt så e de luften som gör att mulmen släpper som greger säger. Vad är annars funktionen av luften? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Biopellets har ju en obestridlig fördel i att vara användarvänligt och "underhållsfritt", men zeolithbaserade system är onekligen effektivare och har ju ett helt annat spektrum av kontrollmöjligheter - men det ställer ju också betydligt större krav på användaren.Just FM Zeomatic har ju fördelen att man kan automatisera den viktiga dagliga skakningsprocessen, som vissa finner besvärlig av olika skäl - i övrigt fungerar den ju som vilken zeolit-reaktor som helst.Slinker in en fråga... Är det en bra ide att byta från BioPellets till Zeovit av denna automatiska modell? =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Biopellets har ju en obestridlig fördel i att vara användarvänligt och "underhållsfritt", men zeolithbaserade system är onekligen effektivare och har ju ett helt annat spektrum av kontrollmöjligheter - men det ställer ju också betydligt större krav på användaren.Just FM Zeomatic har ju fördelen att man kan automatisera den viktiga dagliga skakningsprocessen, som vissa finner besvärlig av olika skäl - i övrigt fungerar den ju som vilken zeolit-reaktor som helst.Funkar den samma med KZ stenar?http://s833.photobucket.com/user/FaunaMarin/media/DSCN8018.mp4.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Funkar den samma med KZ stenar?http://s833.photobucket.com/user/FaunaMarin/media/DSCN8018.mp4.htmlVarför skulle den inte gör det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 31 maj 2013 Dela Postat 31 maj 2013 Nu har jag inte använt kz:as reaktor men så där mycket har aldrig mina kz stenar fart runt i en manuell reaktor heller. Det har ju inte varit så stenarna har flygit runt och den understa lagt sig överst när jag pumpat precis. Så om inte kz:as reaktor e helt annorlunda uppbygd än dom jag haft så borde ju zeomatikern rensa bättre bland stenarna med luften än vad dom manuella rektorerna gör. Det blir ju lite tyngd i stenen när man har nästan full reaktor. Eller tänker jag fel där? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 ingen som provat den här? finns att köpa på hornbach eller vad det nu heter! ser ut att vara till dammar.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Zeoliter i allmänhet har en god förmåga att ta upp kalium. Den fungerar säkert om man håller stenkoll på kaliumvärdet och ersätter det som binds.Men du tjänar inte många kronor per timme för kaliumtesten kostar och tar tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Zeoliter i allmänhet har en god förmåga att ta upp kalium. Den fungerar säkert om man håller stenkoll på kaliumvärdet och ersätter det som binds.Men du tjänar inte många kronor per timme för kaliumtesten kostar och tar tid.Menar du att man inte behöver mäta kalium med tex KZ-zeoliter? Eller vad är det man tjänar på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Nu råder jag ingen att pröva Hornbachs zeolite.. Var bara lite kul att ja hittade det där.. Binder inte zeoliter fosfat? Varför skulle man annars köra det i dammar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Det finns, typ 140 olika naturliga Zeoliter - men det vissa som är lämpligare a än andra för det här ändamålet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Jag är övertygad om att såväl Korallenzuchts som Fauna Marins Zeolit binder kalium. Men där vet man hur mycket och hur fort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 juni 2013 Dela Postat 3 juni 2013 Japp, kalium blir en viktig håll koll -- faktor med zeoliter.Jag är övertygad om att såväl Korallenzuchts som Fauna Marins Zeolit binder kalium. Men där vet man hur mycket och hur fort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Suma Postat 4 juni 2013 Dela Postat 4 juni 2013 En gammal artikel som förutom allt annat beskriver Zeolith....sen är den, för den lille kemisten, roande på andra vis också..Zeolith%5B1%5D.pdf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 4 juni 2013 Dela Postat 4 juni 2013 Är det någon som har lite bilder eller t.o.m en sprängskiss på denna???Det man hittat på nätet är ett skämt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.