Gå till innehåll

Zeomatic... är den bra ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Tängte starta ZEOvit för första gången och såg att det fanns en atomatisk reaktor.

Nån som vet om den är okej.

Har ett 500 l akvarium och sump på 100 l.

Minus all sten och utrusning blir det ca 500 l totalt.

Ska jag köpa den lilla eller den stora.

Jag pratar om FaunaMarins produkt.

Mvh Thomas

PS.. PMa gärna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör zeovit i FM zeomatic. Tror det funkar bra. Har inget att jämföra med.

Zeovit och zeolit är väl samma fast olika! :)

Zeovit är väll metoden och zeolit är stenen.

Same same but diffrent. Nej det är ej samma system även om materialet ser likadant ut så är det skillnad. Har läst att man inte ska blanda det olika systemen.

ZEOvit® system (Korallen-zucht.de)

Zeolith/ultralith (FaunaMarin)

Men läs innan om det funkar med det olika metoderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hävdar fortfarande att att zeolite är stenen och inte metoden, som används i både ultralith och zeovit metoden.

Att det ska vara skillnad på KZ och FM zeolite har jag fattat som att det inte är någon större skillnad utan ska passa till båda systemen. Kanske att stenen kan vara bättre eller sämre beroende var den tas ifrån, men ska ändå ha samma uppgift. Tror det mest är marknadsföring att att dom inte skulle det. ATI säljer väll också zeolite sten bl.a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhhhh nu måste jag veta innan jag köper en reaktor.

Reaktorn jag ska handla är ju en faunamarin.

Och så har jag köpt in en massa KZ flaskor.

Men menar du att man inte kan blanda ?

Det är klart att du kan använda hårdvaran (reaktorn) från Fauna Marin till KZ:atas zeolit. Vad Wrang troliogtvis menar är att du inte skall blanda kemikalier från de olika systemen.

MVH Lasse

Edit: Laggeman var snabbare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att ha Fauna Marina reaktor i kombinationen med KZ:s zeovitsystem.

Det du ska undvika är att blanda FM och KZ:s flaskor.

Jag förespråkar KZ bl.a. för all support du kan få på zeovitforumet. En viktig parameter när osäkerheterna kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att ha Fauna Marina reaktor i kombinationen med KZ:s zeovitsystem.

Det du ska undvika är att blanda FM och KZ:s flaskor.

Jag förespråkar KZ bl.a. för all support du kan få på zeovitforumet. En viktig parameter när osäkerheterna kommer...

Har du nån film som man kan se den igång?

Kör du även Zeostart3 automatiskt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nån film som man kan se den igång?

Kör du även Zeostart3 automatiskt?

Tyvärr har jag ingen film. Det finns på Fauna Marins hemsida www.faunamari.de

Med KZ stenar i så flyger de inte omkring utan det är bara bubblorna som behövs för att rengöra stenen, vilket Claude på Fauna Marin har bekräftat för mig.

Angående zeostart3 så späder jag den med destillerat vatten från Apoteket och doserar med doserpumpen.

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm tack då var det som jag sett å hört att det ej funkar med KZ stenar. För att mulmen ska lossna så måste dom gnidas å åka runt å inte bara smekas med luftbubblor.

FM är mer som små grus.

Vad kör du med för blandning med dest vatten å ZS3?

Får lägga på ett kol med mitt sumprum i källaren så jag får dra igång min automatiska reaktor... :)

http://youtu.be/-TiBbSgP-7A

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luft i vatten har hög "friktion" och är mycket effektivt för att rensa stenarna från mulm, troligen effektivare än gnidandet i en vanlig "pump"-reaktor.

Leif, har du testat reaktorn med de nya pumparna? Kan man justera flödet enkelt på dom?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...