Svahn Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Är frysta räkor man köper i mataffären, som man hackar i småbitar ett bra förslag på mat?Jag matar min igelkottfisk med det, men även kirurger och övriga fiskar glufsar i sig om de kan... tom Moorish idol....men varierad mat är nog viktigt Citera
Zabusas Postat 2 juni 2013 Författare Postat 2 juni 2013 (ändrat) Okej, får se till att ha lite olika "mat rätter" åt dem då.Sen har jag funderat lite på belysningsfrågan,vilket resulterade i att jag kollade runt och beslutade mig för;24" - 30" EVO 3W LED by Green ElementThe Green Element EVO 3W LED fixture provides a high quality, energy efficient light fixture that shimmers though that water. Use the 10000K white LED during the day and the Actinic Blue 460nm LED during the night. The EVO LED is a sleek and contemporary light fixture that will make any other aquarium light look lame. Long lasting LEDs with no bulb replacement required.Extendable brackets - 24"-30" (60cm - 75cm).Super energy efficient marine and freshwater aquarium lighting. No bulb replacement required.Features:Dimensions - 23.00” x 5.00” x 1.00”Brackets add 0.65" in heightIncludes 16 LEDs3 watt LED2160 Lumen12x 10000K LEDs4x Actinic 460nm LEDsSlim and contemporary light design2 mode on / off function for day and night useExtendable bracket - 24"-30" max extendExtendable bracket - 60cm - 75cm max extendNon-corrosive powder coated aluminum housing110V - 220VListing includes:1x 24" 3W LED light fixture1x Power supply Ändrat 2 juni 2013 av Zabusas Citera
Keller Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Slimmad... Vart hittade du den där? Kommer ju se jättesnyggt ut. Citera
Zabusas Postat 2 juni 2013 Författare Postat 2 juni 2013 Slimmad... Vart hittade du den där? Kommer ju se jättesnyggt ut.Ebay Citera
Conjor Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Okej, får se till att ha lite olika "mat rätter" åt dem då.Sen har jag funderat lite på belysningsfrågan,vilket resulterade i att jag kollade runt och beslutade mig för;[ATTACH=CONFIG]97298[/ATTACH]24" - 30" EVO 3W LED by Green ElementThe Green Element EVO 3W LED fixture provides a high quality, energy efficient light fixture that shimmers though that water. Use the 10000K white LED during the day and the Actinic Blue 460nm LED during the night. The EVO LED is a sleek and contemporary light fixture that will make any other aquarium light look lame. Long lasting LEDs with no bulb replacement required.Extendable brackets - 24"-30" (60cm - 75cm).Super energy efficient marine and freshwater aquarium lighting. No bulb replacement required.Features:Dimensions - 23.00” x 5.00” x 1.00”Brackets add 0.65" in heightIncludes 16 LEDs3 watt LED2160 Lumen12x 10000K LEDs4x Actinic 460nm LEDsSlim and contemporary light design2 mode on / off function for day and night useExtendable bracket - 24"-30" max extendExtendable bracket - 60cm - 75cm max extendNon-corrosive powder coated aluminum housing110V - 220VListing includes:1x 24" 3W LED light fixture1x Power supplyHejNär jag hadde mitt Lido 120 körde jag med 2 sådana här:http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.htmlSamt att jag sedan dimmade dom med 2 sådana här:http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/dimmer-for-led-lister-p63259man behöver inte gör några ingrepp man sätter in dimmer mellan rampen o trafon i befintliga kotakter.Dessa Led ramper ger ett mycket bra ljus hadde dom i 1 år och sålde dom till en vän där dom funkar fortfarande. Citera
Zabusas Postat 2 juni 2013 Författare Postat 2 juni 2013 HejNär jag hadde mitt Lido 120 körde jag med 2 sådana här:http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.htmlSamt att jag sedan dimmade dom med 2 sådana här:http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/dimmer-for-led-lister-p63259man behöver inte gör några ingrepp man sätter in dimmer mellan rampen o trafon i befintliga kotakter.Dessa Led ramper ger ett mycket bra ljus hadde dom i 1 år och sålde dom till en vän där dom funkar fortfarande.Dimmern verkar ju vara en bra grej, tack för tipset Citera
wombattwork Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Hej på dig Leif AndersDin uppsättning med prylar som du listar överst är närmast identisk med mitt kar. Ska bara säja att jag är mycket nöjd med allt skummare och ljus jag har även reflektorerna på rören.jag var lite för snål med LS i början men ska peta i lite mer nu . Mitt har varit igång sen i dec/jan har lite fisk i den nu ett par clowner och en liten palett kirurg. den blir förstor för karet när den växer men räknar med att ha ett större kar då . sneglar mot ett RSA 650... passa dig den här hobbyn är beroende framkallande och dessutom lite dyr... nåja billigare än havs segling Anders Citera
Zabusas Postat 3 juni 2013 Författare Postat 3 juni 2013 Din uppsättning med prylar som du listar överst är närmast identisk med mitt kar. Ska bara säja att jag är mycket nöjd med allt skummare och ljus jag har även reflektorerna på rören.Vad kul Fast jag har gjort om lite i min inköpslista nu.Det är ju Lido 120, sen som skummare kommer jag att välja Tunze DOC 9002 och ljuskälla blir ju LED armaturen som jag visade tidigare, den från Green Element.För övrigt så är det samma inköpslista som jag planerade från början.Men nu har jag kommit på att med LED armaturen, kommer det inte att bli så att vattnet dunstar fortare än om det varit med huv. Så jag har funderat om man skulle införskaffa sig en transparent plast. För att sedan ersätta ovansidan av orginal huven. Vad tror ni om detta, någon kanske redan har gjort det så att man kanske kan se bilder på det. Citera
Bobbafett Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Skulle nog valt en ramp med fler blåa leds. 3:1 blir nog lite.Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 Citera
hanst Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Jag håller också med om att det är för lite blått i den rampen jag kör förhållandet 1,5 W uv (410 nm) och 2 W royal blue (455 nm) till varje watt kallvitt. Kolla alla trådar i d.i.y forumet så kommer du få massor med tipps om färgblandning. Citera
Conjor Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Hep som jag skrev om mina LED ramper här så hade jag Mjuka koraller i ett år under det ljuset och det funkade och de växte men vist mera i det Blå spectrat är klart bra. Citera
odel68 Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Köp en tunze 9004 istället det är den senaste och får plats, jag har ngn bild på min ramp på Olas 120 liters,mvh Odel68 och lycka till Citera
Manks Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 har en tunze 9004 och har bara gott att säga om den Citera
JNerelius Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Jag håller med föregående inlägg. Tunze 9004 är helt underbar. Knäpptyst och gör sitt jobb. Och lätt att rengöra. Citera
odel68 Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Ska kanske tillägga att 9002 är också bra, men du har ytcirkulation på 9004 också mvh Odel68 Citera
Zabusas Postat 5 juni 2013 Författare Postat 5 juni 2013 Tack så mycket allihop.Tror nog jag då kommer välja Tunze 9004 som skummare.Men vad tror ni om jag kör på den där LED rampen tills jag har råd att beställa en Maxspect razor eller har ni tips på någon annan i samma prisklass eller kanske billigare som passar till Lido 120? Citera
Andreas_Lindholm Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 Hej! Jag har också ett juwel lido 120 och är nöjd med akvariet. Jag tog bort medföljande filter/pump fack för att den tog plats. Kör med armaturen med den kombinationen av lysrör som du nämnde i ett tidigare inlägg + reflektorer. Använder en tunze nano skummare modell 9002 och är nöjd. Skummaren stängs av mellan 19.00-06.00. Luftar akvariet nattetid med en pump a ca 1200 l/h, riktad mot vattenytan. Byggde en ca 40 cm hög revpelare som börjar bli täckt med kalkalger. Med levande stenen ca 8 kg fick jag mängder med djur/plankton, ormsjöstjärnor och en sinnularia. Korallen sitter ca 2 cm från bottenglaset och växer fint som det ser ut just nu. Började med att ha ljuset tänt i 1 h/dag och är snart uppe 12 h/dygn. Kalkalger tar över mer och mer. Tillsätter ca 1.5 liter vatten varannan dag då det avdunstar en del. Ska bli kul att följa ditt projekt och lycka till! mvh ante Citera
Zabusas Postat 7 juni 2013 Författare Postat 7 juni 2013 Idag kom första leveransen med lite grejer från drakfisken. Man kände sig som ett barn på julafton när man öppnade det. Citera
bjomat Postat 7 juni 2013 Postat 7 juni 2013 Idag kom första leveransen med lite grejer från drakfisken. Man kände sig som ett barn på julafton när man öppnade det.Haha...känner igen känslan!! Lycka till. Med vänlig hälsning, Björn Citera
Manks Postat 7 juni 2013 Postat 7 juni 2013 Vi har alla varit där. Kom dock ihåg två saker. Skynda långsamt, och det är inte raketforskning. Se till att njuta Citera
Zabusas Postat 8 juni 2013 Författare Postat 8 juni 2013 Vi har alla varit där. Kom dock ihåg två saker. Skynda långsamt, och det är inte raketforskning. Se till att njuta Haha... med tanke på mitt arbete och så, är det ingen risk. Men jag är så jäkla sugen på att få åtminstone få hem själv karet så man verkligen känner att det är på G. Citera
Zabusas Postat 10 juni 2013 Författare Postat 10 juni 2013 Skulle en armatur på 112 st 0,5W LED, 2000 Lumen av 56 white och 56 royal blue vara ett lämpligt alternativ för mitt Lido 120? Citera
Zabusas Postat 14 juni 2013 Författare Postat 14 juni 2013 Idag kom paketet med LED rampen jag köpte på Ebay, tyckte faktiskt den lös riktigt bra ändå fast det bara var 16st varav 4 blå.Green element EVO 24"Och bara blåSka bli intressant och se sen när jag fått hem själva karet.Men jag har även beställt en Kina ramp för dryga 300:- som jag kan komplitera med, till dess att jag känner att jag har råd med en maxspect. Citera
Zabusas Postat 14 juni 2013 Författare Postat 14 juni 2013 Sen är det en sak jag undrar. Jag har tänkt måla baksidan svart, och jag har köpt non-toxic akrylfärg, vilket jag förstått ska vara lämplig?Men vad rekomenderar ni, ska man måla på insidan eller utsidan av glaset? Citera
Keller Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Utsidan. Inte vill man ha en massa skumma kemikalier på insidan inte. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.