Gå till innehåll

Sniglar vs. eremiter


Mazi

Rekommenderade inlägg

Har nu ca 10 eremiter och bara 4 astreasnäckor kvar. Tänkte lägga en av arterna i sumpen i det nya sen, då dom har slagit ihjäl snart 10 snäckor. Vilken gör mest nytta i akvariet och vilka välter mest småstenar, för jag börjar bli trött på att rota fram fraggar bakom stenen.

Fördelar/nackdelar jag tycker

Eremiter+ Dom är roliga att kolla på

Eremiter- Dom sitter på koraller så dom drar ihop dig

Eremiter- Dom behöver skal som ligger överallt

Eremiter- Dom dödar snäckor

Astrea+ Behöver inga skal nånstans

Astrea- Bara ett fult skal som åker över stenen

Så vilka tycker ni jag ska skippa ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, då får eremiterna hålla rent i sumpen istället, där har de inget annat att välta än Caulerpa o sten. Men alla andra smådjur på stenen, kommer de klara sig tro? Eremiterna har ju inte jättemycket alger att knapra på där nere så de kanske väljer smådjuren istället?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du skall ha sniglar, jag började med 30 st i mitt kar nu har jag nog 50 i varierande storlekar och massor av pytte små. Mitt kar är för övrigt på 120 liter. Jag har tre rödbenade eremiter, de tar säkert en och annan snigel men inte så att det märks direkt;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att eremiterna är boven utan när en astreasnäcka ramlar på sidan så kan den inte vända sig och då dör den. De är förbrukningsvara så är det bara. Man måste hjälpa de på rätt köl om man ser den ligga på sidan eller upp och ner. Vad har du för fiskar i karet en del fiskar som kirurger kan ju nopa alger på snäckornas skal och ibland så tappar snäckan taget och ramlar ner. Jag har sett detta med egna ögon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa inte astrea, de är inte anpassade till våra revakvarier och kan därför inte vända på sig. Det finns många andra alternativ som är minst lika bra. Dessa djur kan bli nästan tio år gamla och jag tycker det är tråkigt när folk skaffar dessa djur och ser dem som förbrukningsbara. Dessutom smutsar de ner vattnet när de dör. Helt meningslöst enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...