Gå till innehåll

POPOV's Drop


POPOV

Rekommenderade inlägg

Under det gångna året starta jag upp mitt andra saltkar. Denna gång med mera kunskap inom området och en ny angreppsvinkel jämfört med hur saker och ting brukar göras inom denna hobby. Det var en chansning men har visat sig var en lyckad sådan för min del, inte säkert att det fungerar för andra dock.

Följande har varit mina avvikelser

  • Inga vattenbyten
  • Ingen levande sten

Vattenbyten

Säkert många här som tycker detta är helt fel men alla har rätt till sin åsikt om vad som är rätt och fel.

Primära enligt mig är att du uppehåller vattenvärdena och vattenkvalitén. Följande steg anser jag vara grundstenarna för att bibehålla balansen.

  • Osmos vatten med så när 0 PPM som möjligt. På detta vis undviker man introducera onödiga ämnen och näring
  • Mekanisk närings export i form av en ATS. ATS:en har visat sig vara mer effektiv än väntat. När min väl börja värka såg jag omgående hur sanden blev vit igen och hur algerna på min LS minimerades. Min ATS gör det möjligt för mig att ha näringsvärden tillgängliga för koraller i karet utan att ge möjligheterna för alger att växa. Det finns andra mera effektiva metoder men som kan medför eventuella nollningar av näringsvärden som inte är optimalt. Jag brukar även skummar och micron strumpa för att optimera näringsexporten i helhet
  • Aktivt kol, något underskattad av många. Jag kan enkelt se hur min elegence korall börjar krympa när det kemiska kriget mellan koraller överskrider smärtgränsen. Brukar ta ca 20 dagar innan det sker med min vattenvolym och kombination av koraller. I med nytt aktivt kol och elegance korallen återgår till normal storlek inom 24h
  • Balling, för att uppehålla den viktiga balansen mellan CA, MG, KH och spårämnen. Även här kan jag följa korallernas beteende till viss mån. När min candy cane korall inte blåser upp ordentligt vet jag att det fattas spårämnen.

Levande sten

Starta mitt kar med en liten mängd död LS och bakteriekultur. Om jag inte minns fel var det inte mera än 8 kg död LS som fick komma ner i karet. För att försäkra mig om att bakterierna hade tillräckligt med boendeyta nyttjar jag siporax som är en form av keramik med en stor mängd porer vilket ger bakterierna den boendeytan som fattas i form av LS. Död LS minimera risken för introduktion av korallätare och annat som kan skada. Behandlar alla min koraller med Coral Rx innan dom för komma ner i karet för att eliminera introduktionen av oönskade gäster. Oavsett behandlingar kan jag enkelt nu se hur det myllra av liv i mitt vatten. Filmade detta förra veckan:

. Detta bevisar enligt mig att ett kar kan startas upp med död LS och siporax som ersättning för LS. Givetvis finns det en stor skillnad i mängden småkryp och nyttodjur som följer med vanlig LS men frågan är vad som är önskat och inte i denna hobby.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 409
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Satsar du på att aldrig göra vattenbyte alls? Vet att det finns vissa som lyckats väldigt bra den vägen men blir det inte mycket jobb med alla tillsatser? :)

Åter igen, du har en grymt snygg burk, ett riktigt "designer kar" :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Tack Fredrik! Ska inte ta äran för designen helt då det inte var min idé helt från början men tycker att jag lyckats spinna vidare på den ett steg till =) .

Yes, jag siktar på att inte göra vattenbyten alls. Tillsatser kör jag i vilket fall som med min balling. Visst tillför ett vattenbyte även andra ämnen som inte kommer med ballingen men ser inte för tillfället någon negativ effekt på mina koraller. Givetvis finns det en risk att karet kraschar men vad jag vet är det sällan eller aldrig butiker gör vattenbyten...

Dock har mitt MG värde hamnat för högt pga av en överdosering i starten då doseringen var felinställd och jag ser ej att värdet sjunker i den takt jag vill så ett par vattenbyte måste nog göras för att få ner MG värdet. Men sen blir det vattenbyte bara om jag inte kan få bukt på problem genom tillsatser eller filtrering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, intressant! Hoppas allt går bra :) antar att du får köra med ganska kraftig näringsexport av nåt slag?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

SURF2 ats från Santa Monica sköter det med glans åt mig. Givetvis tänker jag mig för när jag matar mina 3 fiskar. Detta är ett kar med inriktning koraller så tillsats av näringen är minimal i proportion.

SURF2 ska kunna hantera 2 frys kuber per dag, min matning är ca 15% av det. Givetvis kan jag inte lita blint på min ats och övervakar därmed min näringsvärden.

Om ett år kanske jag har fått bevis om att mina tankar är fel men vi kan alla ha fel =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, glömde att du har sparsamt med fisk :)

Tror säkert att den vattenbyteslösa vägen fungerar finfint, har sett andra som gör så med bra resultat. Själv vet jag inte så mycket om hur ett sådant system fungerar helt och hållet så fick precis ytterligare en anledning att följa tråden :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har senaste tiden noterat att min ATS producerar mindre alger. Idag tog jag mig en närmare titt och notera att bubblorna i ATS kammaren var i "slowmotion". Efter en närmare undersökning har jag nu listat ut att det var Calcium som hade byggts upp i luftrören och förhindra luftflödet. Då min ATS befinner sig i samma del i sumpen som min dosering av balling sker är detta något som kommer fortsätta ske med tiden men nu kan jag ha ett öga på det. För er som är i planeringsstadiet rekommenderar jag er att inte placera eran ATS i samma del som doseringen sker för att undvika problemet. Jag har tyvärr ej plats för en annan lösning men är säker att jag kan på veckobasis trycka rent slangen från Calcium uppbyggnad. Inget problem egentligen men en notering.

Nu är ATS:en ren och bubblar på igen, ska bli intressant att se nästa helgs skörd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grabbarna på Håkanstorps Zoo har nu bekräftat att min nya Led ramp har skickats från tillverkaren och bör anlända i slutet på veckan :smiley20: .

Äntligen kommer jag kunna få ett fullt belyst akvarium med mera yta för koraller och ett bättre ljus på alla vis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I samband med detta projekt påbörja jag skapandet av en liten Android applikation.

Ändamålet är att kunna övervaka värden och styra diverse utrustning.

Applikationen kommunicerar med min Arduino (mikrokontroller) + ethernet shield som agerar web server/client.

Till Arduinon har jag kopplat följande:

Allt är inbyggt i bänken och är i slutet av utvecklingsfasen. Kommer ge er en mera detaljerad beskrivning längre fram när jag får till en videosnutt på det hela.

Appen har en bit kvar innan den är klar men detta får duga så länge då det är till egenbruk... Notera att jag är en amatör och självlärd i detta med elektronik och programmering så det kan med all säkerhet göras bättre! Applikationen uppdateras automatiskt på minutbasis och ger mig möjligheten att styra det vitala via Nexa strömbrytarna.

För den som är observant ska jag avslöja att pH, NH3, NH4 och O2 värdena är hämtade från min Seneye. Hämtar dessa värden via API som Seneye tillgår med min Arduino för att senare förmedla vidare till Android applikationen. Visst är det så att Seneye erbjuder en Android applikation som visar dessa värden men då kan jag inte styra något annat med den vilket jag kan nu =) .

post-5026-14468932076364_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt najs :D Skulle vilja lära mig Arduino för det verkar gå att göra mycket kul med dom :D

Arduino är en fantastisk pryl. Jag började med att skapa en blink sketch och sen har det rullat på. Arduino forumet ger dig svar och hjälp med det mesta du kan tänka dig och det finns en hög av färdiga bibliotek där ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får bli en försmak då jag ej hunnit sätta upp allt helt och ställa in, det får bli till helgen. Det tar sin tid att koppla om och dra kablar om man ska göra allt rätt.

Samtidigt utför jag tester med min Seneye PAR mätare så jag kan göra en rättvis gämförelse!

post-5026-14468932156432_thumb.jpg

post-5026-14468932156658_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...