Gå till innehåll

POPOV's Drop


POPOV

Rekommenderade inlägg

  • Svar 409
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Verkligen tråkigt det som hände dig.

Jag vet inte hur man ska göra men du har ju använt svavelsyra(H2SO4). Kanske ska vara saltsyra i stället(HCl).

Bara en fundering.

Tack, det var saltsyra jag brukade, skrev fel i en post.

Kan bekräftas om man tittar på bilden av dunken. Kanske brukade för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inte helt nöjd med hur jag format stenen men det får duga då det bara kommer vara stommen för korallerna som kommer sitta där.

Stenen var från början en stor klump som jag sen med hammare, såg och svett format till det som passar mitt kar. Förra försöket var mera lyckat men det blev inte långvarigt pga av mitt urlakningsförsök med syra...

Gillar stora ytor med sand som ni ser.

post-5026-14468930631611_thumb.jpg

post-5026-14468930631402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, bara den pelaren. Pelaren kommer bestyckas med koraller som täcker den helt med tiden.

Har tänkt mig en mindre Ö med koraller i mitten på sanden i övre våningen. Ett antal musslor kommer också placeras ut i sanden.

-Tummen upp Det är så skönt att inte vara ensam!

Det kommer bli kanon det där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vet inte om det framgått, men blev det ett homogent akrylblock eller hur gjorde du?

MVH

/Janne

Janne,

Fick ett par prisförslag på homogena akrylblock som var hårresande. Byggde en box av glas som sen limmades fast mot botten.

Karet har nu bubblat på med vatten och salt i 2 veckor, inga läckor eller sprickor =) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne,

Fick ett par prisförslag på homogena akrylblock som var hårresande. Byggde en box av glas som sen limmades fast mot botten.

Karet har nu bubblat på med vatten och salt i 2 veckor, inga läckor eller sprickor =) .

Ok, ja jag misstänkte att det skulle bli dyrt.

Har du luft i glasboxen då?

Har blivit lite sugen på att ge mig på något sådant här jag också :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ja jag misstänkte att det skulle bli dyrt.

Har du luft i glasboxen då?

Har blivit lite sugen på att ge mig på något sådant här jag också :-)

Yes, bara luft i glasboxen. Tänkte först fylla upp den med vatten och sen tillsluta den för att försäkra mig om att den skulle klara av trycket men konstatera att det var överkurs. Stagade upp den i mitten invändigt för att försäkra mig om att den ej skulle kollapsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, ja har man vatten i så vet i sjutton vad som händer där med tiden!

Har du silikonat längs överkakten också så det inte kommer ner sand längs sidorna på boxen?

Ja, har även silkonerat i överkanten för att försäkra mig om att vatten står stilla och sand kommer ner i springan.

Tanken var först att inte göra så pga av konstruktionens ojämna vattentryck längs sidorna på glaset i karet. Men eftersom mitt kar är så pass litet är krafterna som trycker på glaset försumbara. Har även rätt hög säkerhetsfaktor på glaset, 8mm.

Hur stort kar har du tänkt bygga? Om du limmar fast glasboxen i ett större kar på det viset jag gjort undrar jag hur man försäkrar sig att karets sidorutor håller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, har även silkonerat i överkanten för att försäkra mig om att vatten står stilla och sand kommer ner i springan.

Tanken var först att inte göra så pga av konstruktionens ojämna vattentryck längs sidorna på glaset i karet. Men eftersom mitt kar är så pass litet är krafterna som trycker på glaset försumbara. Har även rätt hög säkerhetsfaktor på glaset, 8mm.

Hur stort kar har du tänkt bygga? Om du limmar fast glasboxen i ett större kar på det viset jag gjort undrar jag hur man försäkrar sig att karets sidorutor håller.

Det är väldigt lösa planer än så länge. Jag möblerade om lite vardagsrummet och där jag hade tänkt ställa min 50x50x50 kub var det helt plötsligt över två meter vägg ledig och det såg lite löjligt ut med bara kuben där! Så plats på längden finns, dock får det inte bli bredare än ca 50cm, men jag kommer nog inte göra det så stort som möjligt, troligen mer i den storlek du har. Har ingen brådska så jag kommer nog fundera ett tag på detta. :-)

Jag har ingen egentlig kunskap i hur det blir med krafterna när trycket bli ojämnt och hur det påverkar det hela.

Jag tänkte bara att har men ett akvarium som är dimensionerat för sin storlek så trodde jag att minskar man vattenhöjden i en del så borde det ju hålla än bättre där, men jag inser att det kanske inte alls är så enkelt då det är samma glasskiva som får ett ganska ojämnt fördelat tryck och det kanske ger problem i övergången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt lösa planer än så länge. Jag möblerade om lite vardagsrummet och där jag hade tänkt ställa min 50x50x50 kub var det helt plötsligt över två meter vägg ledig och det såg lite löjligt ut med bara kuben där! Så plats på längden finns, dock får det inte bli bredare än ca 50cm, men jag kommer nog inte göra det så stort som möjligt, troligen mer i den storlek du har. Har ingen brådska så jag kommer nog fundera ett tag på detta. :-)

Jag har ingen egentlig kunskap i hur det blir med krafterna när trycket bli ojämnt och hur det påverkar det hela.

Jag tänkte bara att har men ett akvarium som är dimensionerat för sin storlek så trodde jag att minskar man vattenhöjden i en del så borde det ju hålla än bättre där, men jag inser att det kanske inte alls är så enkelt då det är samma glasskiva som får ett ganska ojämnt fördelat tryck och det kanske ger problem i övergången.

50 cm i bredd är ett bra mått tycker jag, ville själv ha 50 men det blev inte så. Bredden kommer inte ha en direkt inverkan på denna konstruktion, det är höjden som spelar störst roll. I mitt fall har även längden en avgörande roll då karet är rimless.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har karet bubblat på ett tag. Brunalger härjar för tillfället som det brukar göra i nystartat kar. Får stå ut någon veckor innan dom tynar bort och jag postar några helbilder.

Fått tag i både lite koraller och en trevlig anemon från Håkanstorp Zoo som nu fyller lite av mitt tomma kar. Springer ner butiken nu på veckobasis i hopp om nya erövringar.

Full fart med mätningar nu, inget spännande att utföra men ska det bli rätt med tillsatserna gäller det att ha koll på värdena. För tillfället är det bara KH som tillsätts men ser sakta hur både MG och CA sjunker så min baling kommer gå för fullt snart. Tycker att mätningar är den tråkiga delen med denna hobby men har försökt underlätta för mig genom att införskaffa Hanna checkers.

Mitt kitt för mätning av vattenparametrar består utav Hanna CA och KH checker, trevligt sätt att mäta sig fram på tycker jag. Dom underlättar enligt mig och är oftast enklare, dock dyra... Många har beklaga sig om att CA testet från Hanna är svårt att bruka men jag har inte funnit några bekymmer med det än. Funnit en trevlig instruktionsvideo från Hanna som jag varmt rekommenderar:

Mg mäter jag med ett Red Sea test kit, trevligt kit ur design perspektiv. Dock haft bekymmer med höga avläsningar efter mitt första bruk. Misstänker nu att mina provrör behöver rengöras mekaniskt med en borste då dom ser skitiga ut även om jag försökt skölja rent och torka med papper. Liten pipborste ska införskaffas för försök till rengöring. Har försökt med ättika men kan fortfarande se att dom är skitiga. Mätningarna har blivit bättre efter mitt försök med ättika men misstänker att dom inte är helt korrekta.

post-5026-14468930867521_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...