Gå till innehåll

POPOV's Drop


POPOV

Rekommenderade inlägg

Karet mognar sakta till. inväntar kalkalgerna medans brunalger tynar bort =).

Magnesium testerna visar fortfarande omätbara värden över 1600. Har nu även testat med salifert och har samma märkliga utslag. Tror det ger sig med tiden!

Nu ska det till koraller men man vill inte köpa vad som...

Dåliga kamera bilder bifogade. Bänken är klar förutom en övre täcksida som kan synas vid slutet av främre delen av akvariet. Baktill ska jag bygga ut en bit vägg som döljer avrinnings delen och integrerar möbeln mera som en rumsavdelare.

post-5026-14468931001522_thumb.jpg

post-5026-14468931001305_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 409
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Många har beklaga sig om att CA testet från Hanna är svårt att bruka men jag har inte funnit några bekymmer med det än.

Det jag främst ogillar med Hannas kalciumtest är att det endast har en noggrannhet på +-6%. Det motsvarar hela 25 ppm vid 420 ppm Ca-nivå. Detta kan jämföras med Salifert som har en noggrannhet på lite mer rimliga +-10 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag främst ogillar med Hannas kalciumtest är att det endast har en noggrannhet på +-6%. Det motsvarar hela 25 ppm vid 420 ppm Ca-nivå. Detta kan jämföras med Salifert som har en noggrannhet på lite mer rimliga +-10 ppm.

Det hade jag ej vetskap om. Får köra slut på mitt Hanna och återgå till hederliga Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var felet funnet med det höga Magnesium värdet, att en så enkel sak kan ge en så mycket bry...

Var i farten med att flytta om i skåpet där mina ballingdunkar står när jag observera att alla tre hade samma förbrukning av vätska. Märkligt tänkte jag, jag blanda alla tre dunkarna samtidigt men brukar endast dunken med KH. Vätskan måste ha avdunstat tänkte jag, är det möjligt? Nej nej, tanken slog mig och jag undersökte inställningarna på min doserings manick. Där finner jag att även MG och CA doseras, detta har jag ej ställt in. I framtiden får man noga stämma av att inställningarna är rätt på alla tre med jämna mellanrum.

Nu är det bara att vänta på att MG sjunker eller göra ett par vattenbyten =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en veckas uppehåll av Magnesium dosering är nu värdet nere på 1350 från ett oläsligt högt värde för en vecka sen.

CA ligger på 450 och KH på 10. Nu är jag på jakt efter fina koraller men inte lätt om man inte vill betala allt för mycket...

Bänken är så gott som klar. Inväntar ett paket med leddar som ska monteras i anslutning till en plexiglasskiva och agera som backlight. Backlighten ska monteras på övre del av bänken, vit kortsida. I post 77 kan ni lista ut vart det är tänkt att sitta.

post-5026-14468931153851_thumb.jpg

post-5026-14468931153721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Beställde hem två stycken E27 lampor från AC-RC. Gjorde beställningen i Söndags och har idag hämtat ut mitt paket, 4 dagar är mycket bra leveranstid. Fick även refound av dom då jag tydligen betalt 3$ för mycket, det är inte ofta det händer.

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=93

Måste påpeka att dess lampor är stora, mycket stora. Ska bruka dom över karet som kompletering av belysningen i kortändarna, vill ha mera ljus.

post-5026-14468931271812_thumb.jpg

post-5026-14468931271383_thumb.jpg

post-5026-144689312716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde hem två stycken E27 lampor från AC-RC. Gjorde beställningen i Söndags och har idag hämtat ut mitt paket, 4 dagar är mycket bra leveranstid. Fick även refound av dom då jag tydligen betalt 3$ för mycket, det är inte ofta det händer.

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=93

Måste påpeka att dess lampor är stora, mycket stora. Ska bruka dom över karet som kompletering av belysningen i kortändarna, vill ha mera ljus.

[ATTACH=CONFIG]104739[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]104740[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]104741[/ATTACH]

Ser gärna en uppdatering och lite kommentarer om dessa när du fått upp dom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidplanen var optimistisk men nu är jag slutligen klar med bänken och karet.

Synd att bilderna är dåliga och inte riktigt visar detaljerna men ska ge mig på en bättre fotografi session i slutet av denna vecka.

Har nu täckt all slangar längst bak längs väggen genom att bygga upp längs väggen med samma trä-material som till bänken.

Backlighten / illumination plate är nu också på plats och kan styras via min android app jag skapat. Då det sitter en RGB diod list kan jag skifta färgerna till vad som.

Lyser blått under natten och vitt under dagen, ifall en parameter som temperatur eller annat är utanför rimliga gränser skiftar belysningen till rött för att ge mig en indikation. Allt styrs med hjälp av ett Arduino bygge jag komponerat med ethernet shield, 433 Mhz RF för styrning av Nexa strömbrytare, fukt mätare, luft temp och vatten temp. Ska även intrigera RTC och vattenläckage varnare mm.

post-5026-14468931343184_thumb.jpg

post-5026-14468931342746_thumb.jpg

post-5026-14468931342971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruskigt snyggt. Kommer ju va en gåva från gud när fisk och koraller kommer i!!!!

Tackar. koraller och fisk har redan smugit in men inte direkt stora. Kommer mera under veckan i form av musslor. Mera koraller lär komma längre fram dock men fisken förblir två svart/vita clown fiskar. Skulle kunna tänka mig mera fisk men då detta är ett rimless kar har dom en tendens till att hoppa ut...

Kommer en foto dokumentering i slutet av denna vecka med fisk invånare och koraller. Försökte ta bilder tidigare med min mobilkamera men som ni ser blir det inte bra. Damen min har en Sony systemkamera som jag ska lära mig bruka i dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv funderat på denna typ av kar tidigare, efter att man sett liknande på utländska forum. För min del har det varit svårigheten i att få en ordentlig avsats som gjort att jag inte satt igång projektet.

Min tanke var att man använder sig utav formen av ett hörnakvarium och sätter det på högkant, och sen sätter två vinklade glas inuti för att få till avsatsen, och även låta denna vila på bänken. Nackdelen blir att man får glas på sidorna som går utanpå bänken, men det kan man ju kamouflera med lite snickeri iofs.

Se bifogad skiss på hur jag tänkt mig.

post-1377-14468931353004_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...