Gå till innehåll

Grundet


Tomtom

Rekommenderade inlägg

Räcker säkert men man läser så mycket om nitrat vid 2 till 5 ska vara bättre så kul att prova :-)

Tommy

Glöm inte och titta på deras akvarie så du vet deras ideal, man läser så mycket tokigheter på ett forum. För mig har alltid naturen varit referensen, men det finns många vägar dit. Kör du fortfarande Zeoligth så borde du kunna strunta helt i nitraten, så länge korallerna visar polyperna.

Fina koraller! Synd att det är så trångt på pelaren.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också på naturliga värden. Men tyvärr så är man då ofta nära att ett eller flera ämnen tar slut så det kan vara säkrast att ha lite extra av känsliga ämnen.

Nitrat och fosfatbrist brukar skapa stora problem så där vill jag ha lite marginal.

Fosfat är ju ett ämne man kan prata mycket om. Det naturliga värdet ligger på ungefär 0,3 ppm om man räknar in organisk bunden i mätningen.

(finns i plankton bland annat bakterier) Där tycker jag man skall ligga på ett värde av minst 0,04 om man inte tillsätter organiskt bunden fosfat varje dag. ( Zeovitmulm, korallfoder eller annat).

Euphyllia färgar sämre hos mig när nitratet går ned mot noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också på naturliga värden.

Bra där är vi överens.

Hur mäter du den organiskt bundna fosfaten? Varför ens blanda in något som vi inte kan mäta?

Vi är nere på tusendelar ute på de fina korallreven i vattenkolumnen, det fungerar också i ett Zeolitekar.

Det här är mätvärden från Korallen-Zucht showtank

Phosphate 0,002 (Labor), Photometer 0,00

Nitrate 0,001 mg/l (Labor), Photometer 0,00

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att vi alla är överens om att det finns olika sätt att hålla koraller. Vad som är naturligt eller ej skiftar oxå betydligt.

Sen kan man grunna på vad som är naturligt för övrigt i vårt skapade micro-kosmos/akvarium:)

Men åter till trådskaparen,,,, kan man få önska sig en helbild på akvariet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik. Tackar, jag kör med ecotech led.

Larry. Det kanske är dags. Har tagit bort ett par stora och satt i ett par mindre. Ser lite annorlunda ut nu.

Har en del lovande fraggar i fraggtanken. Tex en redplanet som ser fin ut men liten nu.

Fin hyasintus från bjomat och några vilda från australien.

En intressant sak är bjomats hyasintus blir mörktgrön i mitten av stammen.

För övrigt är den otroligt röd. Men ännu liten.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hittar jag naturligtvis inte bilden jag hade uppe sist. Denna bild ( http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/faculty/chrism/COCA/Hot_Topics_files/Patey%20et%20al.,%202008%20%20review.pdf ) liknar hälften. Det som saknas är en kurva för organisk bunden fosfat. Tillsammans var de nära värdet 3 mikromol oavsett djup.

Den organisk bundna fosfaten fungerar som näring för korallerna likaväl som den oorganiska och kan då garantera att korallerna inte upplever fosfatbrist.

Det är fullt tänkbart att organisk bunden fosfat tas upp direkt av koralldjuret och inte via symbiosalger. Detta talar för Zeovitmetoden och att man då får andra färger än när näringen tas upp oorganiskt via symbiosalger. Men i vilken mån detta sker och om det är lika för olika korallarter/släkten har jag aldrig sett någon undersökning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Det var ju evigheter sen jag postade något.

Har väl inte varit helt smärtfritt sista tiden. Hittade några plattmaskar på min fina gula millipora....

Tog ut den och sökte vidare i karet. Hittade en enstaka på en annan millipora också så den åkte ut den med.

Det som är kvar ser fint ut så hoppas det är fallet. Doserar flatwormstop för säkerhets skull. Tar dock minst tre månader för effekt.

Ser inga spår efter dom i alla fall. Hoppas jag upptäckte i tid.

Hur som helst för att lysa upp tråden lite kommer ett antal bilder.

Charlin lyckas få i sig pellets.

post-7506-14468936026518_thumb.jpg

Mvh Tommy

post-7506-14468936025966_thumb.jpg

post-7506-14468936026164_thumb.jpg

post-7506-1446893602635_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade lite i solen på landet.

Det här med plattmaskarna. Finns ett litet samband jag har missat helt.

Jag har ju alltid varit sugen på en mysterius wrasse. När jag väl fick tag i en så

tog jag ur min sixline. Han kanske håll ner beståndet så det ej bröt ut.

Sixlinern simmade hela tiden runt och kolla runt i akvariet. Långt mer än mysteriusen gör.

Även långt mer än iridiisen också som simmar i samma burk.

Kanske kan vara så...

Soliga hälsningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hallå på er alla.

Har väl varit lite för mycket på landet under sommaren så färgerna har bleknat lite.

Men annars är allt ok. Nitraten på 5 men det är ju ingen större fara.

Kh var på 9. Har väl växt lite sämre så förbrukningen sjunkit.

Men allt lever även om doseringar och så har blivit med viss oregelbundenhet :)

Kommer några bilder i alla fall.

post-7506-14468936343253_thumb.jpg

Mvh Tommy

post-7506-14468936342308_thumb.jpg

post-7506-144689363425_thumb.jpg

post-7506-14468936342705_thumb.jpg

post-7506-14468936343008_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...