Janne Postat 3 januari 2015 Postat 3 januari 2015 Hej hopp Liten kort uppdatering på min ssc...börjar bli fin nu TommyÄr det verkligen en ssc, den ser mer ut som djuphavslevande acropora med långa coraliter.Acropora microclados(strawberry shortcake)/Janne Citera
Johan Postat 3 januari 2015 Postat 3 januari 2015 Mycket snyggt!läste att du körde fm zeolith ?kan du berätta vad du tillsätter, hur du fördelar de olika tillsatserna inte mängd utan hur du fördelar ut dem över en tex vecka? Citera
ormet Postat 4 januari 2015 Postat 4 januari 2015 Är det verkligen en ssc, den ser mer ut som djuphavslevande acropora med långa coraliter.Acropora microclados(strawberry shortcake)/JanneJag är böjd att hålla med. Som fragg var den mycket mer microclados-lik.Men den växer långsamt, har inga polyper & koraliterna börjar helt klart bli väldigt långa. SSC ska växa ganska snabbt och vara rätt hårig. Citera
bjomat Postat 4 januari 2015 Postat 4 januari 2015 Tycker det är svårt att se på bilden - vart kommer den ifrån? Citera
ormet Postat 4 januari 2015 Postat 4 januari 2015 Men den växer långsamtJo jag kom på mig själv lite. Växer långsamt enligt Tommys egen utsago & standard. Jag håller väll inte helt med Citera
Tomtom Postat 4 januari 2015 Författare Postat 4 januari 2015 Spännande det här. Jag har egentligen ingen koll på vilken det kan vara, är bara köpt som ssc Angående polyper så är dom små med en markerad längre arm. "Johan" Kör enligt deras egna schema från hemsidan. Även deras balling. Tillsattserna är ca 20% under vad dom rekommenderar både på balling flaskorna och colorflaskorna. Stenar å kol enligt recept och max 1ml UMs var annan eller var fjärde dag. Kan antyda nitrat så snålar med UMs. Tommy Citera
Tomtom Postat 6 januari 2015 Författare Postat 6 januari 2015 Blev till sist tvungen att ta bort min sarcophyton då den växer sig allt för stor. Har gillat den då den vuxit upp från levandestenen.Satte den på ett annat ställe nu med mer yta... Vill inte göra mig av med den.Det blev ett stort vitt skelett under så får se om montiporan klarar att växa över sitt gamla skelett igen.Framtiden får visa.Är betydligt större nu den äldre bilden har lite tid på nacken Mvh Tommy Citera
Johan Postat 6 januari 2015 Postat 6 januari 2015 Är det verkligen en ssc, den ser mer ut som djuphavslevande acropora med långa coraliter.Acropora microclados(strawberry shortcake)Jag tror att det är en acropora plana, många på utlänska forum som kallar den för ssc Citera
Vidofner Postat 6 januari 2015 Postat 6 januari 2015 Blev till sist tvungen att ta bort min sarcophyton då den växer sig allt för stor. Har gillat den då den vuxit upp från levandestenen.Satte den på ett annat ställe nu med mer yta... Vill inte göra mig av med den.Det blev ett stort vitt skelett under så får se om montiporan klarar att växa över sitt gamla skelett igen.Framtiden får visa.Är betydligt större nu den äldre bilden har lite tid på nacken Mvh TommyBlir nog bra det där. Synd att den vart för stor, den var riktigt fin för en mjukis. Fick du bort allt för annars växer den väl tillbaka? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Tomtom Postat 7 januari 2015 Författare Postat 7 januari 2015 Intressant och se vad det kan vara. Är ju lite liten än men tack för inputt så länge Johan.Tror jag fick bort det mesta Andreas Men kommer kanske en ny sen.Tommy Citera
ormet Postat 7 januari 2015 Postat 7 januari 2015 Jag tror att det är en acropora plana, många på utlänska forum som kallar den för sscAldrig sett någon kalla Plana för SSC. Plana är iofs kanonfina men är nog lättare att blanda ihop med desalwi än microclados. Citera
ormet Postat 15 januari 2015 Postat 15 januari 2015 Spana in den här:http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2472388 Citera
Tomtom Postat 15 januari 2015 Författare Postat 15 januari 2015 Hmm, den är lite lik min när den är lien. Ska bli kul och se hur den utvecklar sig framöver.Tommy Citera
Tomtom Postat 23 januari 2015 Författare Postat 23 januari 2015 Har börjat dosera lite kaliumnitrat sista veckan. Fortfarande lågt, omkring 0,2 trots 4ml av femtielfteblandningen per dag.Ska prova att höja till 6ml så får vi se.Tommy Citera
bjomat Postat 23 januari 2015 Postat 23 januari 2015 Räcker det inte med att du har mätbart Tommy? Citera
Tomtom Postat 23 januari 2015 Författare Postat 23 januari 2015 Räcker säkert men man läser så mycket om nitrat vid 2 till 5 ska vara bättre så kul att prova :-)Tommy Citera
Tomtom Postat 11 februari 2015 Författare Postat 11 februari 2015 Jag tar det lite lugnt med nitraten har jag bestämt mig för. Kör så den ligger på 0,5 till 1.0. Om nu testerna stämmer, verkar vara enighet om deras opålitlighet.Kommer bilder här på röda montiflaket. Har hämtat sig fint nu Liten bild på ena pelaren också. Som vanligt blir det blå mer lila på bild.Ha det bra alla. Citera
ormet Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Ditt kar är kungligt. Snygga välmående Acropora i storlek av riktiga kolonier. Det finns inte så många sådana kar i Sverige ... en inspiration för oss alla! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.