Gå till innehåll

Tripp söderut (Göteborg, halmstad ev. Köpenhamn)


Colan

Rekommenderade inlägg

Ska iväg på en tripp söderut i landet (från stockholm), första anhalt Göteborg, sen Halmstad, ev. Lund/Malmö och till Danmark snart.

Tänkte höra vilka butiker / sevärdheter inom saltvatten man ska/kan/bör besöka på vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och runt Göteborg så skall du absolut besöka Ciklidhuset, Marinakvariet och BioTed. Alla ligger utanför GBG. Herkules Zoo inne i Göteborg tycker jag är en trevlig och genuin butik där man kan hitta fina fiskar och en del mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på alla butiker wiking skriver för bara några dagar sen och tyckte marinakvariet hade mest i korallväg, ciklidhuset hade mycket fisk och ted hade en del korall och fisk och är mycket trevlig :)

Längre söder ut har du djurmagazinet i löddeköpinge som börjar bygga upp en bra saltavdelning med en del korall, en del sps t.ex. Några km längre söder ut i lomma finns zoogiganten som har en hel del i både fisk och korallväg. I DK finns decocean som jag inte varit på själv men hört mycket bra från :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super tack för tipsen, Det som ligger i planen är universeum och den blå planeten. Sen ska jag kryssa i era tips på kartan. Frågan är om jag kan handla något på vägen hem, osäker på när vi åker hemåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade även rekommenderat tropikariet i Helsingborg. Tyckte de var bättre än blå planet. Visst blåplanet va ju imponerande osv. Men full packat med folk och tyckte inte man fick så mycket kvalité så säga.

Men där emot tropikariet tyckte jag var mycket mer personligt och genomtänkt med integrering med djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har besökt universeum, spännande ställe (hade med vänners barn) , jättefint korallkar.

kommer precis från en lång och trevlig stund hos Ted på bioted marine (tack för kaffet) och ska försöka hinna med Lasse innan kvällen är här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Istället för att skapa ny tråd så återanvänder jag denna istället.

Roadtrip 2014

Blir en tripp till även detta år, orter som vi kommer stanna på är: Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Stockholm

Planerade ställen/besök är: Tropikariet, BioTed (om vi lyckas tajma rätt dag), Universeum (Lasse?), Sjöfartsmuseumet sen får vi se om vilken väg vi tar hemåt emot Stockholm.

Denna gång är planen att köpa på mig lite SPS/LPS på vägen hem, så tips om butiker på vägen vore super tacksamt att få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att skapa ny tråd så återanvänder jag denna istället.

Roadtrip 2014

Blir en tripp till även detta år, orter som vi kommer stanna på är: Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Stockholm

Planerade ställen/besök är: Tropikariet, BioTed (om vi lyckas tajma rätt dag), Universeum (Lasse?), Sjöfartsmuseumet sen får vi se om vilken väg vi tar hemåt emot Stockholm.

Denna gång är planen att köpa på mig lite SPS/LPS på vägen hem, så tips om butiker på vägen vore super tacksamt att få.

Glöm inte "den blå planet" i Danmark. Ligger ca 2min från bron. Klart värt ett besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har funnits fina LPSer på djurmagazinet i löddeköpinge (centersyd). Angående bioted, ring och kolla när ni börjar närma er. Där har alltid varit folk när jag ringt dit :-) sist jag var där hade han riktigt grymma koraller hemma! En blastomussan b.la

Som var sanslöst vacker.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...