GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

hej har idag gjort mitt första delvattensbyte i akvariumet sen jag köpte doris i onsdags. Eftervattenbytet fick hon nÄgra vita prickar Àr det pga stress ? men hon verkade ju inte bry sig nÀr jag var dÀr och tog ur mina 12 liter och sedan fyllde pÄ igen och hon simmar för fullt och ser ut att mÄ bra. Kommer det att försvinna eller kommer hon att dö ? vad ska man tÀnka pÄ vid vattenbyten dÄ man har en doris firre ? tacksam för svar.

Postat

Hej. Den har fÄtt vita prick sjukan som egentligen Àr en parasit! Doris firrar fÄr dem som ett brev pÄ posten. Du borde sÀtta den i karantÀn sÄ att den inte smittar andra fiskar. Jag har sjÀlv nyligen frÄgat kring parasiten och karantÀn. LÀs hÀr https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55489-Hur-l%E4nge-finns-Vita-Prick-kvar-i-akvariet

och hÀr. Lycka till!

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1992196

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

Postat
  • Författare
Kan mycket vÀl vara sk. stressprick.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

har varit med om det pÄ en clown dom var borta dagen efter :-) ska avvakta och se :-)

Postat

Hade prick nÀr jag köpte min ocksÄ redan i butiken och dom sade att det var stress relaterat.

Efter ca 2-4 dagar sÄ var dom borta och nu mÄr den bra.

Dom blir sÄ pga stressen av att bli flyttade.

SĂ„ ingen fara....

Postat
  • Författare

Doris prickar Àr redan borta efter en natt. Men ska det vara sÄ att dom fÄr stressprick sÄ fort man gör vattenbyte :-)?

Postat
  • Författare

Dock har hon bara bott hos mig i fyra dagar idag sÄ kanske stÀda för tidigt ? Men nu Àr dom borta

Postat

Dom Àr aldrig "borta"

Vita Prick Àr en parasit som mÄste behandlas för att fÄ bort den, och den ska INTE finnas I vÄra akvarier över huvudtaget.

Och att det skulle vara stress relaterat och alltid finns I vÄra akvarier Àr en seglivad myt som det verkar vara fruktansvÀrt svÄr att ta död pÄ.

Om det Àr nu frÄgan om Cryptocaryon Irritans sÄ Àr den enda ÄtgÀrden att sÀtta ALLA fiskar I karantÀn och behandla dom men antigen hyposalinitet eller koppar, och hÄlla karet tomt I 6-8 veckor för att bli av med parasiten för gott.

Fiskarna kan utveckla "moststÄndskraft" mot parasiten, men aldrig bli helt immuna, och kommer dÀrför aldrig vara 100% friska, Àven om man inte kan se nÄgot med blotta ögat.

Det stress gör Àr att det försvagar fiskarnas immunsystem, och gör det lÀttare för parasiten att fÄ fÀste.

Postat

Stressprickar Àr inte Cryptocarion irritans. Cryptocarion parasiter sitter oftast 5-7 dagar pÄ fisken. Stressprick ofta bara en dag. Och den brukar bara drabba en eller nÄgra fÄ fiskar i karet.

Postat
  • Författare

Doris mÄr ju toppen varför skulle hon vara sjuk ? KÀnns som att jag Àr inne pÄ spÄret stressprick :-)

Postat

DÄ skulle jag gÀrna vilja veta mer ingÄende vad exakt stressprick Àr, mer Àn att det bara Àr prickar som försvinner efter en dag.

För jag har dÄ aldrig i mina Är med salt hört talas om vita prickar som skulle enbart vara en stress reaktion.

DÀremot vet jag att fiskar kan utveckla en immunitet mot Cryptocaryon parsiter, en immunitet som försvagas nÀr djuren Àr stressade.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.