Gå till innehåll

paracanthurus hepatus (Doris) vita prick farligt ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

hej har idag gjort mitt första delvattensbyte i akvariumet sen jag köpte doris i onsdags. Eftervattenbytet fick hon några vita prickar är det pga stress ? men hon verkade ju inte bry sig när jag var där och tog ur mina 12 liter och sedan fyllde på igen och hon simmar för fullt och ser ut att må bra. Kommer det att försvinna eller kommer hon att dö ? vad ska man tänka på vid vattenbyten då man har en doris firre ? tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Den har fått vita prick sjukan som egentligen är en parasit! Doris firrar får dem som ett brev på posten. Du borde sätta den i karantän så att den inte smittar andra fiskar. Jag har själv nyligen frågat kring parasiten och karantän. Läs här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55489-Hur-l%E4nge-finns-Vita-Prick-kvar-i-akvariet

och här. Lycka till!

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1992196

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade prick när jag köpte min också redan i butiken och dom sade att det var stress relaterat.

Efter ca 2-4 dagar så var dom borta och nu mår den bra.

Dom blir så pga stressen av att bli flyttade.

Så ingen fara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är aldrig "borta"

Vita Prick är en parasit som måste behandlas för att få bort den, och den ska INTE finnas I våra akvarier över huvudtaget.

Och att det skulle vara stress relaterat och alltid finns I våra akvarier är en seglivad myt som det verkar vara fruktansvärt svår att ta död på.

Om det är nu frågan om Cryptocaryon Irritans så är den enda åtgärden att sätta ALLA fiskar I karantän och behandla dom men antigen hyposalinitet eller koppar, och hålla karet tomt I 6-8 veckor för att bli av med parasiten för gott.

Fiskarna kan utveckla "mostståndskraft" mot parasiten, men aldrig bli helt immuna, och kommer därför aldrig vara 100% friska, även om man inte kan se något med blotta ögat.

Det stress gör är att det försvagar fiskarnas immunsystem, och gör det lättare för parasiten att få fäste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag gärna vilja veta mer ingående vad exakt stressprick är, mer än att det bara är prickar som försvinner efter en dag.

För jag har då aldrig i mina år med salt hört talas om vita prickar som skulle enbart vara en stress reaktion.

Däremot vet jag att fiskar kan utveckla en immunitet mot Cryptocaryon parsiter, en immunitet som försvagas när djuren är stressade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...