Gå till innehåll

Urusla vattenvärden, hjälp tack!


LarsK

Rekommenderade inlägg

Hej alla! Jag är så galet ny man kan vara och har ett kar.

Jag har fått taöver ett kar 110l "nano cube hql" detta kar har nog inte varit skött jätte bra, men när jag tog över det så fans inga tester, så jag har börjat köpa på mig, lampan var aldrig bytt, nu bytt. vattenbyten hände max en gång i månaden, i bland varannan månad. (antagligen med längre mellanrum). Cuben har inbyggd sump, en i identifierad skummare, en pump 1200l/h, uv-c.

Jag har nu haft detta kar i tre veckor.

Kända vattenvärden är:

nitrit: 0

nitrat > 100 (just det, kan inte mäta högre tydligen)

ph: 8.4

kh: 6

mg: 200

salt: 1.025

temp: 26 C

Resten är just nu okänt.

Invånare är:

två clownfiskar, par

en blå gulfenad förkenfisk

en bicolor blenny

en puttsarräka

7-10 turbosnäckor

(ryktesvägen säger; att det finns en pepparmints räka också, kan inte bekräfta detta).

Jag gissar att det bästa sättet att komma till rätta med allt är vattenbyten. Hur stora vattenbyten kan jag göra? hur ofta?

fiskarna verkar må toppen, men det finns en sps som verkar tycka livet är hårt. (borde vara grön (mest brun och vit(skelett)))

Utöver vattenbyten, vad skall jag göra? jag kan tänka mig att prova allt -sjuk1-

Tacksam för svar.

Exil göteborgare i Stockholm // Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade bytt 30-50% i veckan tills nitraten är nere på lite vettigare nivåer, typ 10-20ppm.

Sen efter det lär du behöva pytsa i en del magnesiumklorid.

Ca och KH bör rättat till sig av vattenbytena. Kan vara bra att använda ett salt som ligger högt i värdena, typ Red Sea Coral Pro.

Börjar nitraten gå upp igen, så fundera på om du kan mata mindre och skumma blötare. Använd osmos, kol och fosfatremover om du inte redan gör.

Låt det ta sin tid och byt vatten ofta. Det kan dröja att få rätt på ett misskött kar.

Jag tycker inte du ska ge dig på några tillsatser/mirakelmedel om du är nybörjare.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall mäta mer först.

Mg- värdet är fel. Det kanske skall vara 1200.

Jag saknar kalcium och fosfatvärde. Antagligen har du ett mycket högt fosfatvärde.

Nästa steg är att försöka få kontakt med någon erfaren saltis i närheten som kan ge tips. Det är en sak att svara på frågor på nätet och en helt annan när man ser karet.

Vad jag skulle göra:

Blanda 100 liter nytt vatten i en eller flera baljor. I nödfall i badkaret som måste tvättas noga först för att få bort alla rester av tvättmedel. Torka badkaret sedan noga med först en fuktig handduk och sedan en torr. Har du tillgång till osmosvatten så använd det annars är vanligt kallt vattenledningsvatten det näst bästa. Lägg en doppvärmare i badkaret och vänta till temperaturen är 20 grader.

Lägg i en cirkulationspump i badkaret och tillsätt 4 kg salt. När saltet löst sig mät salthalten och justera in den till 1.025. Är det en vipparmmätare så häll ättika i den och låt den stå några timmar innan du sköljer ur den noga före mätningen.

Ta ur alla fiskar, räkor, snäckor och korallen till en 25 liters hink med 15 liter vatten ur akvariet. Ställ helst hinken mörkt så somnar fiskarna.

Häll 10 liter i en annan hink. Skaka alla stenar i akvariet och lägg över dem i den hinken sedan.

Ta sanden ur karet och släng den.

Ta ur vattnet.

Ta en ny köksvamp (inte repande) och skölj den mycket noga under vattenkranen. Borsta bort alla rester av alger med mer med lite vattenledningsvatten så att rutorna blir helt rena. Gör ren pumpar och skummare. Akta särskilt på det ställe där luften kommer in i skummaren (pumpens venturi).

Fyll akvariet till 3/4 med saltvatten. Skaka av stenarna en gång till i hinken och bygg en inredning på nytt med dem i akvariet.

Häll i nytt saltvatten från badkaret i hinken. Ungefär 1/5 av det som är i och rör om försiktigt med handen. Vänta 20 minuter.

Ta ur lite vatten ur hinken och häll i badkarsvatten. 1/4 av det som är kvar och rör om lite. Vänta 20 minuter.

Samma sak men nu 1/3. 20 minuter och 1/2. Sista vattenbytet lika delar efter 20 minuter till.

Sedan är det dags att sätta över fiskarna i karet. Gör det helst med lite ljus i rummet så att du inte väcker fiskarna. Det är mycket mindre risk för chock så.

Vänta minst en timme- gärna till nästa morgon med att tända karet.

Lägg i en strumpa med ungefär 25 gram fosfatreducering i filterfacket baktill. En av de bästa är Fauna Marin Ultra Sil som också tar upp silikat ur akvarievattnet.

Men jag rekommenderar att försöka få en annan saltis att titta på karet först. Sedan kan ni diskutera om ni följer mitt recept eller gör något mindre drastiskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, snacka om olika råd :)

Vattenbytena är den gemensamma nämnaren iaf.

Vet du hur näringsvärdena var innan flytten?

Att dom är höga beror säkert på flytten. För jag förutsätter att karet flyttats. Det släpper massa skit från sanden om man bökar i den. Det släpper även från inredningen och det kan dö saker i stenen.

Man brukar rekommendera så mkt nytt vatten som möjligt vid flytt om karet hade någorlunda vettiga värden.

Nu gäller det att få bort skiten som släppt.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om värdena på vattnet ligger väldigt fel skall man inte göra stora vattenbyten då det blir risk för schock.

Det är därför Greger rekommenderar 10% vattenbyten och jag som är lite djärvare 1/6.

Vuxna putsarräkor är ganska känsliga. Bland fiskar är väl wrassar mest sårbara men även andra arter kan bara lägga av om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant att få se en bild på karet. Jag tycker inte du ska göra det så svårt för dig i början.

Jag tycker inte det är helt katastrofvärden men värden som behöver justeras.

Mg är troligen felläst. Hur mycket stenkoraller har du i? Har du inte så mycket stenkoraller i så skulle jag inte ens bry mig om CA, MG, och KH. Dom justeras rätt med bra vattenbyten och med ett bra salt. Att hålla på att justera Ca, Mg och KH så är risken bara större att man förstör än hjälper akvariet.

Jag skulle följa gregers recept med massa små vattenbyten i början (Kanske några större efter ett tag när värderna gått ner) och sen försöka återgå till att byta 10% i veckan. Gärna med osmos.

Byt syrestenen i skummaren med till en i bra trä om det är originalskummaren. Den skummaren funkar men är lite jobbig att hålla syrestenarna i bra skick.

Om det fanns sand i karet så skulle jag suga ur så mycket som möjligt av det när du gör vattenbyten och senare fylla i nysand när du fått ordning på värderna.

Sen skulle jag rekomendera att du kör med mjukkoraller och några få enklare LPS ett tag och inte tillför mer sps:er förräns du läst på mycket om balling metoden och dess tidskrävande och kostnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag rekommenderar mindre vattenbyten, är att om djuren vant sig vid "dyngvatten" så brukar de krokna fullständigt om vattnet blir rent för snabbt.

När man sedan bytt merparten av vattnet har man ju ett något sånär neutralläge och lite lättare att se varthän näringsvärden tar vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall mäta mer först.

Mg- värdet är fel. Det kanske skall vara 1200.

Jag saknar kalcium och fosfatvärde. Antagligen har du ett mycket högt fosfatvärde.

Nästa steg är att försöka få kontakt med någon erfaren saltis i närheten som kan ge tips. Det är en sak att svara på frågor på nätet och en helt annan när man ser karet.

Vad jag skulle göra:

Blanda 100 liter nytt vatten i en eller flera baljor. I nödfall i badkaret som måste tvättas noga först för att få bort alla rester av tvättmedel. Torka badkaret sedan noga med först en fuktig handduk och sedan en torr. Har du tillgång till osmosvatten så använd det annars är vanligt kallt vattenledningsvatten det näst bästa. Lägg en doppvärmare i badkaret och vänta till temperaturen är 20 grader.

Lägg i en cirkulationspump i badkaret och tillsätt 4 kg salt. När saltet löst sig mät salthalten och justera in den till 1.025. Är det en vipparmmätare så häll ättika i den och låt den stå några timmar innan du sköljer ur den noga före mätningen.

Ta ur alla fiskar, räkor, snäckor och korallen till en 25 liters hink med 15 liter vatten ur akvariet. Ställ helst hinken mörkt så somnar fiskarna.

Häll 10 liter i en annan hink. Skaka alla stenar i akvariet och lägg över dem i den hinken sedan.

Ta sanden ur karet och släng den.

Ta ur vattnet.

Ta en ny köksvamp (inte repande) och skölj den mycket noga under vattenkranen. Borsta bort alla rester av alger med mer med lite vattenledningsvatten så att rutorna blir helt rena. Gör ren pumpar och skummare. Akta särskilt på det ställe där luften kommer in i skummaren (pumpens venturi).

Fyll akvariet till 3/4 med saltvatten. Skaka av stenarna en gång till i hinken och bygg en inredning på nytt med dem i akvariet.

Häll i nytt saltvatten från badkaret i hinken. Ungefär 1/5 av det som är i och rör om försiktigt med handen. Vänta 20 minuter.

Ta ur lite vatten ur hinken och häll i badkarsvatten. 1/4 av det som är kvar och rör om lite. Vänta 20 minuter.

Samma sak men nu 1/3. 20 minuter och 1/2. Sista vattenbytet lika delar efter 20 minuter till.

Sedan är det dags att sätta över fiskarna i karet. Gör det helst med lite ljus i rummet så att du inte väcker fiskarna. Det är mycket mindre risk för chock så.

Vänta minst en timme- gärna till nästa morgon med att tända karet.

Lägg i en strumpa med ungefär 25 gram fosfatreducering i filterfacket baktill. En av de bästa är Fauna Marin Ultra Sil som också tar upp silikat ur akvarievattnet.

Men jag rekommenderar att försöka få en annan saltis att titta på karet först. Sedan kan ni diskutera om ni följer mitt recept eller gör något mindre drastiskt

Mycket fritid, Stig? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, och tusen tack för alla svar,

här är värden som saknade innan;

ca: 520

po4: > 2.mg, hade inte destillerat vatten att tillgå.

Någon efterfrågade en bild. Här kommer en helhets bild.

post-7820-14468930268704_thumb.jpg

Ja det stämmer att karet är flyttat, det fanns inga tester innan flytt, jag har införskaffat dem, och samtidigt byggt på min panik-ångest :död:

Min plan är efter alla dessa råd är:

Plan A: byta 15l (gillar mellanvägen) vatten varje dag, i 14 dagar. Kollar värden efter 7 sen efter 14. Försöker suga ut så mycket sand jag kan under denna tid. Denna sanden kan vara hur gammal som helst, och den ser inte så ren ut.

om plan A skiter sig, kör jag på Stigs extream-total-make-over lösning.

Tusen tack för all feedback, det är saltvattensguiden som tar denna hobbyn en nivå till.

Väl mött, Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina testvärden verkar helt galna och kanske inte helt sannolika.

Du kanske ska ta dom med en nypa salt ;-) tills du fått hjälp att mäta av någon annan inom hobbyn eller att du köper en referensvätska så du kan kontrollera att du mäter rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag hade absolut gått med Gregers råd och bytt högst 10 liter om dagen. Det är inte bra med snabba förändringar och byta ut vattnet för fort kan bli katastrof... Sen är det så när man är nybörjare att man vill för mycket, tro mig, jag vet... Man menar väl men gör för snabba förändringar när nåt gått galet så det blir motsatt effekt typ. Det är faktiskt oftast bättre att chilla lite och se vad som händer än att slänga in en massa förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det är klart att mina test skillz inte är helt toppen, då jag har ägt ett kar i två - tre veckor. övning ger färdighet? :smiley9:

Det är av lite olika märken, här kommer listan

ca var ett JBL? JBC? ganska säker på att det var JB i början iaf

salt: optisk refaktormeter (vippan är i vipp-himlen nu)

mg var ett Salifert

alla andra var Sera

Hur många tester finns det som digitala mätinstrument?

En annan grej jag har tänkt på, är sumpen, då den är inbyggd och med svarta rutor på, så kan man inte riktigt se hur det ser ut i, mer än att titta från ytan, vilket inte riktigt ger en toppen bild av hur det ser ut i, när jag tömmer 10l och fyller på, så ser det ut som att det kommer mycket skit ur retur pumpen. bör jag göra rent här på ett annat sätt en att bara byta vatten. tömma hela sumpen och göra rent med något? sumpen är la ca 10-15l, plus vattnet i skummaren.

// Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, har du NO3 över 100 så skulle din clown simmat över vattnet vilket jag märkte själv förra veckan och fick gjort en flytt av allt levade till annat kar. Använder iofs Tetras test för NO3 gör jag. Nu har jag typ 12.5 i värde så.

Stänger ni av all el för pumpar och dylikt så kan man lysa ned och bilda sig en uppfattning av hur det ser ut i sumpen.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de första nitrattestern kom på 70- talet sade man att de flesta fiskar tål upp till ungefär 1000 i nitratvärde efter en viss invänjning. Men då fick man inte minska med mer än 100 per vattenbyte. Jag kan inte tänka mig att någon clown skulle ha problem med 100 i nitratvärde. Det har flera här på guiden mätt i det vatten de fått med köpt fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...