Gå till innehåll

Plattmask!


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Kolla in denna bild...

Jag anser att det är någon form av plattmask , den är knall röd egentligen.

post-3404-1446893029357_thumb.jpg

Är det någon som verkligen känner igen detta kryp o Vet säkert vad det är ?

O sen nästa fråga vad för trevlig fisk kan få för sig att äta dessa kryp ?

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

red planaria?

vissa individer sixline wrasse... kanske.

hade en jättebra sida om dessa kryp men hittar inte länken

finns räkor också, vet inte om jag kommer ihåg rätt, men, pepparmint?

Hittat du den så posta.. Har sett att om jag rör runt i karet så lite "plattisar" lossnar så rycker någon chromis ut o smakar iaf.. Tycker jag sett någon äta men är osäker då chromisarna kommer i äta mode o far runt som raketer..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en korall med sådana på en gång min mandarin käkade upp dom på en gång lika så dom få plattmaskar jag haft han den sugit i sig :) Mitt kar är garanterat mask fritt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni kommer ner nästa gång ska du få med dig ett medel hem du kan få testa, svårt på stora stenar så klart, men ifall du har skivor på mindre stenar så kan du iaf avmaska dem så de blir färre i antal.

Den ensamma skivan jag fick hem sist från ett kar med plattmask hade 17 maskar på sig som trillade av pinnen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni kommer ner nästa gång ska du få med dig ett medel hem du kan få testa, svårt på stora stenar så klart, men ifall du har skivor på mindre stenar så kan du iaf avmaska dem så de blir färre i antal.

Den ensamma skivan jag fick hem sist från ett kar med plattmask hade 17 maskar på sig som trillade av pinnen...

Ser inga maskar alls på korallerna däremot på alger , glaset mm.. Finns gott om det.. Testat att doppa lite alger i osmosvatten , masken ger upp direkt o dör/ löses upp nästan.. Hade gärna haft något i karet som motarbetade dom.. Slamsuga ut går alltid vid vattenbyte men får ju bara en bråkdel då..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte gå att spruta lite osmos vatten på dom med en blomspruta eller liknande under vattnet så inte korallerna och så tar skada. Dom kan bli en riktig pest om dom skulle trivas för bra tyvär. Finns även en naken snikel som bara livnär sig på dom. En riktigt trevlig snigel dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Långt ifrån en säker identifikation men jag har flera gångar haft plattmaskar som ser så där ut och har inte märkt att de gjort ngn skada på koraller eller dylikt. Hos mig har de "blommat" i relativt nystartade kar alternativt när jag slarvat med att byta filter på osmosen. De enda åtgärderna jag har gjort mot dem är skruva upp den allmänna skötseln... se till att osmosen är i toppskick, att skummaren är rengjord, att cirkulation är OK osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en firre vid tillfälle.. Troligtvis en scooter som första försök , har ju ingen dragonet alls i karet så det passar in vilketsom som ett trevligt tillskott i karet.. Skötsel , tja tycker jag är en energisk saltnisse så där är inget att klaga på direkt..

Försöker alltid suga ut så många som möjligt när jag gör vattenbyte. Osmosen har inte ens börjat "färgaom" i sista silikat filtert.. , inte speciellt gammal heller..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar inte länken. och google sviker mig.. Men det jag kommer ihåg vart, att det säkraste kortet mot dem var Wrassar, den som omnämns bäst var Coris (?). när jag googlade det så var det en gul wrasse...

Sen var 6-line oftast aktiv, det fanns även någon som såg ut som en regnbåge som funkade ibland. Rapporter fanns om mystery också..

Sen omnämndes mandariner och dragonets, men, verkade inte som säkra kort.

Pincetter omnämndes eventuellt, men inga säkra kort, sen vart det någon räka.. men kommer inte ihåg.,.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade några sådana i mitt kar också innan.. Dom försvann i samband med att jag köpte ett par boxar räkor och ett par mandariner, en borre och en räka som käkar sjöstjärnor. Vet dock inte vilken som tagit dom. Men misstänker mandarinerna då dom åker runt o pickar på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 år senare...
Ser inga maskar alls på korallerna däremot på alger , glaset mm.. Finns gott om det.. Testat att doppa lite alger i osmosvatten , masken ger upp direkt o dör/ löses upp nästan.. Hade gärna haft något i karet som motarbetade dom.. Slamsuga ut går alltid vid vattenbyte men får ju bara en bråkdel då..

Med vänlig hälsning, Manne

uppar denna tråd då jag nu ett par år senare är i samma dilemma.. Kuben har en ansenlig mängd röda plattisar igen som jag denna gång Gärna dräper om döden hela högen , dock rädd om mina fiskar så kan inte hitta på vad som.. Har ni några tips idéer om hur man kan lösa problemet.. flatworm Exit skulle nog dräpa all fisk då det är multum med plattisar, vilket gör vattnet giftigt vid en massdöd av plattisar..

Är på väg att återigen få rejäl ordning o reda i kuben men detta är sista irriterande problemet just nu :)

dom finns överallt i karet i princip utom på just korallerna, har provat o suga upp vid varje vattenbyte , kört hävert genom tygsocka ock filtrerat tillbaka vattnet på det viset , men alla lösningarna blir högst tillfälliga.. Körde mediabaserat fosfat remower innan , hjälpte inte på något sätt.. Även testat o köra pellets i ett filter för att för att så hålla nere Nitrat/fosfat även detta verkade inte påverka plattisar i någon utsträckning.. Tänkte mest om man kunde svälta dom på något sätt , med dessa fortsatte o frodas utan någon påverkan..

Så vad säger NI

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...