Gå till innehåll

Oodium?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej jag tror min ena fisk har Oodium. Den kliar sig, något vitt konstigt på munnen, fenorna är ruffsiga. Möjligt vis tycker jag att det ser ut som fjällen har rest sig något men jag kan ha fel för den står aldrig still tillräckligt länge. Den har magrat också. Det är en Royal Gramma.

Läste någonstans att man kunde använda CorallRX vilket jag har hemma. Vad finns det annars för medicin som tar båda prick och Oodium??

Tack på för hand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde den här http://www.polyplab.com/specialized-additives-for-corals-and-invertebrates/5-medic.php när mina kirurger fick vita prickar, den finns att köpa hos Bioted. Jag har ett akvarium med ca 350 lite rvattenvolym och flaskan räcker nog till ytterligare tre behandlingar skulle jag tro.

Jag vet att många anser att den här typen av revsäkra mediciner inte fungerar men det fungerade bra för mig. Det är nu ca 3 veckor sedan jag avslutade behandlingen och prickarna har inte kommit tillbaka. Jag såg ingen negativ påverkan på koraller etc.

Jag började använda medicinen efter jag förlorat en vitbröstad kirurg...grämer mig fortfarande att jag väntade med medicinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går inte utvecklningen hos parasiterna snabbare med vilket man vill att det skall göra. Tex över 30grader så är ich ett minne blått.

Men gör som stig föreslog det va just det jag skulle sagt. Om inte firren är sliten "för sliten" så skulle jag sötvatten doppa den då har den sedan en bra förutsättning med medicinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har helt rätt, såklart. En lindrigt höjd temperatur, med en låg kopparmedicinering slår ut mycket. Att höja tempen enbart tar inte alla stadier av en parasit och kan vålla syrebrister. När man ser Oodinium, så påminner den väldigt mycket om den som finns i sötburkar, dvs massor av enskilda småprickar som inte bryr sig om var de sitter. Om det handlar om kemiska saker ser man större prickar på känsliga kirurger först. Då är vattenkoll och åtgärd viktigast. Sötvattensdopp i en Aquafuranlösnig tar hand om alla bakteriella och svamporsakade infektioner, men med fiskens liv som insats. Anser man att man har känsliga fiskar i burken, bör man slänga in ett UVC-filter, men då komma ihåg att allt som passerar igenom det dör. Stödmatning för levande phyto- och zooplankton behövs med UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar + låg salthalt.

Sänk salthalten till 1.020 och tillsätt någon kopparbaserad medicin.

Försök hålla temperaturen nära 27 grader.

Ok, jag har haft den i karantän i 5 veckor nu och det var i 4:e veckan det kom. (Jag har gjort 40-50% vatten byten och filter byten var annan dag.) Ska fisken behandlas ytterligare en månad eller går det snabbare med koppar behandling?

(I 4:e veckan sötvattens doppade jag den 2 ggr en gång 3min och andra gången 10min. utan resultat )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering! Jag ser inga prickar alls. Den har vit kring munnen (svamp?) Det har spridit sig till ögonen. De är mjöliga och den kan inte orientera sig längre. Jag har ingen mer info att ge er förutom det jag hat beskrivit åvan i denna uppdatering. Skulle kopar hjälpa mot det mesta säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...