Gå till innehåll

calciumbrist


pegekin

Rekommenderade inlägg

Att höja Mg vore inte fel som Andreas skriver men jag har själv inte haft några större problem så länge det varit över 1200.

Om du buffrar Ca och det är bara Kh som stiger så tycker jag det låter suspekt(förutsatt att du inte har i nåt för att höja kh).

Hur ser ditt kranvatten ut när det gäller kh?

Ca reagerar med vatten och ökar tempen, så ett enkelt knep är att ha i en sked i ett glas och känna efter om det blir varmt.

Annars kan du försöka höja värdet i ditt nya vatten vid nästa vattenbyte och se om du kan mäta upp någon skillnad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E=NiXoN;545887]Att höja Mg vore inte fel som Andreas skriver men jag har själv inte haft några större problem så länge det varit över 1200.

Om du buffrar Ca och det är bara Kh som stiger så tycker jag det låter suspekt(förutsatt att du inte har i nåt för att höja kh).

Hur ser ditt kranvatten ut när det gäller kh?

Ca reagerar med vatten och ökar tempen, så ett enkelt knep är att ha i en sked i ett glas och känna efter om det blir varmt.

Annars kan du försöka höja värdet i ditt nya vatten vid nästa vattenbyte och se om du kan mäta upp någon skillnad.

//NiXoN

Kranvattenet ligger på 5 kh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har redan fått goda råd i tråden, gör som alla föreslår. Det normala bör vara att man fixa till allt i följande ordning;

1. Justera salthalten till önskat värde, t ex 1.025

2. Justera Mg till 1350

3. Justera Ca till 400-450, t ex 430

4. Justera KH till önskad nivå, t ex 8.0

Du kan inte göra allt vid samma tillfälle, det tar normalt några dagar, men gör allt i rätt ordning, börja inte med nästa punkt innan den första är in justerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LiggerUOTE=gjortking;545896]Du har redan fått goda råd i tråden, gör som alla föreslår. Det normala bör vara att man fixa till allt i följande ordning;

1. Justera salthalten till önskat värde, t ex 1.025

2. Justera Mg till 1350

3. Justera Ca till 400-450, t ex 430

4. Justera KH till önskad nivå, t ex 8.0

Du kan inte göra allt vid samma tillfälle, det tar normalt några dagar, men gör allt i rätt ordning, börja inte med nästa punkt innan den första är in justerad.[/QUOT

Har nu gjort som ni sagt. Men de e ju hopplöst, nu när jag buffrat Mg så tro de eller ej, ejDå har de SJUNKIT i värde.

Ligger nu på 1020. Vad f-n ska jag göra nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gjort som ni sagt. Men de e ju hopplöst, nu när jag buffrat Mg så tro de eller ej, ejDå har de SJUNKIT i värde.

Ligger nu på 1020. Vad f-n ska jag göra nu?

Nu skall du vara lugn, och det väldigt länge eller så länge som behövs. Om du justerat salthalten och sedan behövt öka på med Mg så måste du nu invänta tills Mg ligger där det skall vara innan du gör något annat. Det kan ta några dagar men det kan också ta dryga veckan. Det är lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VikingUOTE=Wikiligger på;546068]Nu skall du vara lugn, och det väldigt länge eller så länge som behövs. Om du justerat salthalten och sedan behövt öka på med Mg så måste du nu invänta tills Mg ligger där det skall vara innan du gör något annat. Det kan ta några dagar men det kan också ta dryga veckan. Det är lugnt.

Salthalten ligger på 1025 och har alltid gjort det.

Och nystartat skulle jag väl inte säga att det är.

Dec 2011 starta jag de.

Viking. Tack för ditt uppmanande till lugn, det viktigaste är väl trots allt de, men de e inte så lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för man har en salthalt på 1,025 betydar la för guds skull inte att man skulle ha de värden du skriver??? Du borde la veta att CA och MG förbrukas konstnat och häller man inte i MG så lär det sjunka till dödligt låga halter även om man har 1,025 i salt halt.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för man har en salthalt på 1,025 betydar la för guds skull inte att man skulle ha de värden du skriver??? Du borde la veta att CA och MG förbrukas konstnat och häller man inte i MG så lär det sjunka till dödligt låga halter även om man har 1,025 i salt halt.......

Jamen precis,så måste de ju vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för man har en salthalt på 1,025 betydar la för guds skull inte att man skulle ha de värden du skriver??? Du borde la veta att CA och MG förbrukas konstnat och häller man inte i MG så lär det sjunka till dödligt låga halter även om man har 1,025 i salt halt.......

Det jag försökte påskina är ju att värderna inte är så extremt dåliga då pegekin ligger på 3,3% salthalt dvs. 1,025 med refraktometer. Det går ju enkelt om man buffrar med pulver även om pulvret höjer kH kan man sänka kH i sin tur med ättika tills man ligger rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju enkelt om man buffrar med pulver även om pulvret höjer kH kan man sänka kH i sin tur med ättika tills man ligger rätt.

Mnja, jag undrar jag.

Det ättikan gör är att den sänker pH och därmed fäller ut karbonaterna ihop med calciumet och det bildas kalciumkarbonat = kalksten.

Det skulle förmodligen sluta i en vit dimma i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...