timebandit Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 God lunch eller eftermiddag Vi har införskaffat ett beg. 540L akvarium med måtten 150x60x60 som saknar ljusrampar. Vi tänker köra sötvatten i och hoppas det inte är några problemmed er för detta? Gillar ljuset som blir runt 10.000K åt det vitare hållet. Gult ljus är riktigt fult.Om man vill att växterna skall må bra utan trycksatt etc, hur mycket effekt i LED behövs? Klarar 10W LED'ar av att belysa ner till botten?Suttit och läst å funderat och har en bild i huvudet hur det skall monteras osv men vet inte så mycket om antal, placering av dem etc.Funderar på ca 4st RGB och ca 12st 10.000-15.000K led's uppdelat på 2 ramper. Tror ni detta skulle kunna fungera bra eller är det alldeles för lite/mycket?Hoppas ni kan bortse från att det är till sötvatten och inte saltvattenskar Tacksam för alla tips å tankar. Citera
Laggeman Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 För att veta det så bör man väl veta vilken typ av växt du ska ha och vad dessa kräver för ljus? Inte så lätt att bortse från något alltså. Citera
freddi36 Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 Leta upp "färgskalan" till ett lysrör som ofta används med växter och se vart det "peakar". Troligen i det blåa, röda och gröna spektrat. Sen väljer du LEDs efter det. Generellt sett så kommer du inte behöva alls lika mycket watt som till saltvatten för att växterna ska må bra, så tror du klarar dig på 10wattare, kanske några 20w också, sålänge du har rätt spektrum Citera
Morot Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 Ja, ska du inte köra Co2 så är risken snarare att det blir för mycket ljus med algsoppa till följd. Citera
timebandit Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 Vi kör bara med enklare växter tex vallesinera, hornsärv och några svärdplantor. Kan inte riktigt köra med mer krävande växter pga att fiskarna vill ha högt PH och kan inte köra trycksatt och sänka PH till under 7. Kommunen har PH 7.4, KH 3. Så det är inte så optimalt vatten för växterna men för fiskarna Bra lysrör brukar ligga på runt 10.000K. Rött och blått spektrum brukar vara vanligast. Har faktiskt ett annat sötvattenskar som har 4 lysrör på ca 10.000K där 2 av dem är mot det röda hållet. Skulle kunna byta ut ett av dem röda mot ett vitare 10.000K, det är nästan för mycket rött.Skall man gå efter Kelvintalet eller skall man gå på våglängden eller går dem hand i hand?Vill helst inte ha en massa alger men kan köpa att det blir det i början ändå när man byter ljuskälla.Frågan är hur många 10W som kan behövas? Räcker det med ca 16st 10W totalt sett tro? Brukar köra på ca 0.5W/l för sötvatten för att slippa trycksatt.75% kallvita 6000-10.000K och resten RGB?Tack för era svar och synpunkter. Vill gärna göra rätt från början och slippa en massa vel å strul. Citera
freddi36 Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 Är det Malawi eller Tanganyika fiskar du har?Gå efter spektrat. Tänk på att vita LED trycker undan färgan ganska ordentligt från t.ex RB och gröna LED Citera
timebandit Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 Inget av det... Sydamerikanska ciklider Dem vita är såpass effektiva alltså? Citera
freddi36 Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 Vill inte dra iväg för mycket med sötfiskar på saltforat men SA ciklider tycker hellre om pH under 7 än över Angående LED, uttryckte mig kanske lite slarvigt. De vita trycker undan de andra färgerna så vi inte kan se dom, allt uppfattas som vitt, men våglängderna finns där fortfarande och växterna kan använda det. Menade bara att du kan ha fler RGB och det kommer fortfarande se vitt ut Citera
timebandit Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 Vill inte dra iväg för mycket med sötfiskar på saltforat men SA ciklider tycker hellre om pH under 7 än över Angående LED, uttryckte mig kanske lite slarvigt. De vita trycker undan de andra färgerna så vi inte kan se dom, allt uppfattas som vitt, men våglängderna finns där fortfarande och växterna kan använda det. Menade bara att du kan ha fler RGB och det kommer fortfarande se vitt ut Stämmer faktiskt bra det, just dem jag tänkte på vill ha 6.4-7 men tyvärr glömde jag också nämna att det är CA fiskar också som tyvärr vill ha 7-8 men inte skall man vara ledsen för det. Någon gång så kanske vi kan separera fiskarna och få biotopakvarium och då blir det enklare Gör inget med lite OT för min del iaf.Du som uttryckte dig slarvigt eller så är det jag som inte uppfattar korrekt På så vis alltså, det var ju iofs bra. Vågar du dra till en kvalificerad gissning på hur många av respektive som kanske kan fungera bra? Vart går gränsen på för mycket osv? Citera
Lasse Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 LED är en helt ny ljuskälla som både har sina fördelar och nackdelar. En av fördelarna är att man kan få i stort sett monokroma LED i speciella våglängder - detta kan också vara en nackdel. I saltvatten (läs koraller) är det som Freddi säger att för mycket vita LED trycker tillbaks korallernas färger - närmare bestämt de färger som är ett resultat av fluorescence. Sötvattensväxter har inte dessa färger - alla deras är i stort sett reflekterande färger - så ur den orsaken behöver du inte vara rädd för de vita LED:en. Däremot så lägger sig belysningsindustrin sina fosforblandningar så de träffar det fönster där våra ögon uppfattar som skarpast - 500 - 600 nm. Tyvärr finns där en hel del våglängder som även gynnar en del "skit"alger fotosyntes. Du bör därför försöka att ha så lite som möjligt av ljuset i dessa våglängder. De våglängder som i första hand är viktiga för sötvattensväxter är området 410 - 480 nm samt 630 och 660 nm. Du bör också ha en del i det gröna området för att dina växter skall se fina ut och även ha en del i området 500 - 600 nm för färgåtergivningen hos dina fiskar. som du är inne på så är vita LED på 10 - 16 000 K väldigt lämpliga här. Du är inne på 10 wattare - troligtvis har du då sett sidan www.ac-rc.net. Jag skulle välja ett eller två av deras hybridchip (420,430 och 445 nm), något eller några av deras 16 000 Kelvin vita chip samt deras röda på 630 och 660 nm. Övervikt mot det blåa området och möjlighet att dimma de olika "färgerna".Rena RGB chip är inte lämpliga tycker jag eftersom du inte riktigt vet var våglängderna ligger. De våglängder jag nämnt innan måste vara med för tillväxtens skull. Har ett RGB chip sitt blåa på 480 och sitt röda på 600 nm så är de inte så bra för fotosyntesen.MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 25 augusti 2013 Postat 25 augusti 2013 Har inte läst så mycket om DIY LED till sötvatten och växter, men jag hade nog testat med ca 50% vitt, 20% blått, 20% rött och 10% grönt. Alt, 40% vitt, 25% blått, 25% rött och 10% grönt. Något att utgå ifrån kanske iallafall. Som sagt har jag inte testat så kan inte säga hur "ljusbilden" blir för ögat Citera
timebandit Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 (ändrat) Jättemycket tack till er som hjälper mig och även förklarar.Visst har jag sett AC/RC, ploppar upp på dem flesta ställen =)Anledningen till att jag är inne på just 10W är för att jag tror det är bättre att ha lite fler 10W än få 20W tex. Att pilla med 3W har jag inte tålamod till och vet inte om dem klarar av att belysa ner 60cm?40-25-25-10 låter väl ganska så ärligt bra. Beställer väl hem så man har några extra så man kan byta ifall det är för mycket/få av några.4 vita, 2 röda, 2 blåa, 1 grön per ramp då. Blir totalt 180W. Är så insnöad i lysrör och tycker det låter väldigt lite. Här förstår jag att det är bra med många 3W istället för då får man bättre spridning på dem olika våglängderna men vill nog köra med 10W ändå.Hittar faktiskt inte 10W leds från AC/RC på alla dem våglängderna... Gör jag nått fel tro? Dem flesta verkar ligga på ca 455nm. Ändrat 25 augusti 2013 av timebandit Citera
Lasse Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Titta på 20 wattarna men kör dem på 1000 mA. Du kommer då att få ut mer kraft per insatt watt jämfört med om du kör 10 wattare på fullt och faktiskt mer kraft per insatt watt också jämfört om du kör 20 wattarna på fullt. Här är ett bra kombichip - du får från 410 - 450 ungefär. Här och här är fler blå. Rött - 660 nm. Kombo med grönt (försiktigt med det - inte för många) Vitt med rött inslag. Du ser det går att kombinera. Om du kör med 1000 mA så ger varje sådant här chip ca 10 W men det är koncentrerat på nyttiga våglängder. Uppställningen skulle jag vilja ha till 2 st 16 000 K vita, 1 kombo 8000/grönt, ett 660 rött, 1 st 492 nm blått, 1 st 460 nm blått och två kombo violett. De vita separat dimbar, helst den röda också samt i värsta fall de fyra blå på samma dimmer. Du får då 78 watt per armatur (med möjlighet att blåsa på till det dubbla om det skulle behövas). Sätt chippen så tätt som möjligt i en tät matrix. Du behöver inga linser här antagligen. Varje chip sprider ca 120 graderMVH Lasse Citera
timebandit Postat 26 augusti 2013 Författare Postat 26 augusti 2013 Stort tack för tipset där! Men får inte ihop uträkningen bara Det blir 87W per armatur?Men å andra sidan så sticker priset också iväg rätt duktigt med 20W istället för 10W. Det hamnar på ca 154$ per armatur exkl. drivare. Blir en aning mer än vad jag faktiskt tänkt mig Varför sätta dem så tätt det går? Då kommer väl det ingen belysning på sidorna på akvariet? Om dem är 20mm stora så säg att dem tar upp 40mm pga kablar etc, det blir 320mm och akvariet är 1500mm? Tänker säkert helt fel efter en halvjobbig dag på jobbet... Citera
jacs Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Spridningsvinkel på dioderna måste ni ta med i beräkningen. Citera
mikoto Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Jag har byggt en armatur för tång, men den diodblandningen jag använt där borde fungera lika bra för växter så de har samma klorofyll. Jag byggde den med dioder från Oceanakvarium så det är anpassat efter de vita diodernas spektrum.Det var en enkel blandning av två 660 nm röda till en 20,000K som jag fick tipset om från början, men jag gjorde en blandning av tre olika dioder istället, en 630, en 660 och en 20,000K. Det gav ett ljus klart över förväntan, det blir ett fint vitt ljus som återger färger bra, inklusive grönt. En del av mina gröna alger är så gröna att det nästan lyser om de. Tillväxten är också kraftfull hos växterna. Är än så länge väldigt nöjd. Den enda nackdelen är att det röda ljuset blandar sig mycket dåligt med det vita här, lösningen på det var att sätta en diffuserad plexiskiva framför. Prismaglas bör också fungera. Citera
Lasse Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 (ändrat) 2*10+1*10+1*8+1*10+1*10+2*10 = 78 - Jag räknade 8 watt på det röda vid 1000 mA. Att de skall sitta tätt beror på att du skall få en bra blandning av våglängderna så att du inte får en discoeffekt. Min idée bygger på flera olika monokroma färger och inte så mycket vitt. Eventuellt kan du spara in en av de vita 16 000 K. Den röda bör du köra ganska så nerdimmad - den tar lätt över i ditt synfält. Vettigt är att du gör en trekant (ev en fyrkant då om du har två 16 000 K) tätt i mitten (fyrkant 16 K - Rött - 16 K - 8 K (och grönt). Utanför sätter du de blå. Placerar du dessa ca 20 cm över ytan så får du en bra spridning, varje chip sprider 120 graderMVH Lasse Ändrat 26 augusti 2013 av Lasse Citera
stigigemla Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Jag tycker det bästa är att sätta lysdioderna i rader med en eller två av varje färg. Raderna går rakt framifrån och bakåt för att ge minimal discoeffekt.Prismaglas ger mycket mer ljus under vattenytan än diffust glas. Citera
Lasse Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Jag tycker det bästa är att sätta lysdioderna i rader med en eller två av varje färg. Raderna går rakt framifrån och bakåt för att ge minimal discoeffekt.Prismaglas ger mycket mer ljus under vattenytan än diffust glas.Det är definitivt inte min erfarenhet och de flesta kommersiella tillverkare använder idag klustermetoden även på 3 wattare.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.