Gå till innehåll

Frågor om fauna marins balling light


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en doserpump samt trace vätskor igår och har läst om balling light från manualen.

Fråga 1: Det står t ex "Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosiswater and then fill the canister with osmosis water."

Vad menar dem här med "then fill the canister with osmosis water"? Menar dem att man ska hälla blandningen tillbaka i dunken eller ska man fylla på med mer osmosvatten? Och så fall hur mkt? Fattar inte.

Fråga 2: De trace element jag köpte heter "balling light trace 1: color & grow elements", "balling light trace 2: metabolic elements" och "balling light trace 3: health elements" men enligt manualen ska man använda "Trace B heavy metal complex", "Trace B strontium/barium complex" och "Trace B iodine/flour complex". Hur ska jag använda mina vätskor? Dem är ju också från fauna marin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag blandar 400g karbonatmix istället för 500 tycker det funkar bättre. Jag blandar i 800g i en blå 10liters dunk med stort lock och kran. Slänger i en pump som blandar runt i en dag så brukar allt vara löst och jag slipper den där irriterande kakan i botten.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karbonatdunken blir lätt mättad lösning när man kör med deras recept, därav löser sig inte allt ordentligt.

Antingen minskar man lite på pulvermängden eller ökar vattnet.

Det är inget farligt med kakan men irriterande, dock gäller det att man inte får med bitarna i slangen, risken är att silikonslangen i doserpumpen slits i förtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lånar också denna tråd. Köpte Fauna marin Balling Light i dag. Kan det verkligen vara möjligt att man ska ha 2,0 kilo till 5 liter vatten enligt manualen. Jag köpte 1 kilos burkar å börja med vilket skulle betyda att jag bara ska ha 2,5 liter vatten. Eller tänker jag helt fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...