Vidofner Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Jag köpte en doserpump samt trace vätskor igår och har läst om balling light från manualen. Fråga 1: Det står t ex "Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosiswater and then fill the canister with osmosis water."Vad menar dem här med "then fill the canister with osmosis water"? Menar dem att man ska hälla blandningen tillbaka i dunken eller ska man fylla på med mer osmosvatten? Och så fall hur mkt? Fattar inte.Fråga 2: De trace element jag köpte heter "balling light trace 1: color & grow elements", "balling light trace 2: metabolic elements" och "balling light trace 3: health elements" men enligt manualen ska man använda "Trace B heavy metal complex", "Trace B strontium/barium complex" och "Trace B iodine/flour complex". Hur ska jag använda mina vätskor? Dem är ju också från fauna marin Citera
mamadubba Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 1. Du ska fylla upp dunken med osmos efter att du blandat så,den blir full. Är bara så pulvret säkert ska få plats.2. Manualen är inte uppdaterad efter att de böt namn på flaskorna. Läs etiketten på flaskorna så står det vilken dunk de ska vara i. Citera
Vidofner Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Ok tack för svar... jag antar att manualen så fall räknar med att man använder 5 liters dunkar? Stod nämligen inget om det vad jag kunde se Citera
Anlu Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 De räknar med femliters dunkar. Den slutgiltiga volymen salt+vatten skall altså vara 5 liter. Anledning att man inte fyller direkt med fem liter är som Roger sa att man skall få plats med saltet. Citera
Vidofner Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Troligen en dum fråga, men det står i balling Light manualen att det ska vara sodium bicarbonate i dunk #3 men den jag har heter "carbonate mix" men jag antar att det är rätt? Citera
phhasek Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Lånar denna tråd. Är det normalt med en bottensats i KH-dunken? Bottensatsen är hård, som en saltkaka men släpper i stora bitar om man skakar om. Citera
lottac Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Japp det är normalt. Jag får det varje gång jag blandar. Citera
turboadde Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Jag blandar 400g karbonatmix istället för 500 tycker det funkar bättre. Jag blandar i 800g i en blå 10liters dunk med stort lock och kran. Slänger i en pump som blandar runt i en dag så brukar allt vara löst och jag slipper den där irriterande kakan i botten./Andreas Citera
DaTrucka Postat 7 oktober 2013 Postat 7 oktober 2013 Karbonatdunken blir lätt mättad lösning när man kör med deras recept, därav löser sig inte allt ordentligt.Antingen minskar man lite på pulvermängden eller ökar vattnet.Det är inget farligt med kakan men irriterande, dock gäller det att man inte får med bitarna i slangen, risken är att silikonslangen i doserpumpen slits i förtid. Citera
Olle Postat 19 oktober 2013 Postat 19 oktober 2013 Lånar också denna tråd. Köpte Fauna marin Balling Light i dag. Kan det verkligen vara möjligt att man ska ha 2,0 kilo till 5 liter vatten enligt manualen. Jag köpte 1 kilos burkar å börja med vilket skulle betyda att jag bara ska ha 2,5 liter vatten. Eller tänker jag helt fel Citera
mamadubba Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Nej det stämmer, går att lösa mer pulver än man tror i fem liter vatten. Undantaget är väl kh där det alltid blir en kaka i botten men så ska det vara enligt fm. Citera
turboadde Postat 20 oktober 2013 Postat 20 oktober 2013 Tänk också på att du ska lösa ut 1kg pulver i vattnet så det blir 2.5l ihop. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.