Gå till innehåll

Tips på skummare för hård belastning (600 liter) önskas


Colan

Rekommenderade inlägg

Jag kör en Bubbel King mini och är toknöjd med den. Skummar bra, håller jämn nivå, tyst och nästan inget underhåll alls förutom att rengöra skummarkoppen. Har aldrig haft så lite problem och stabil skummare som den. Så den rekomenderas starkt.

Skulle jag ha större sump så skulle jag dock satsat på en Bubbel King Supermarin som många nämnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min egna erfarenhet är att ATI INTE löst sina problem med skummarpumparna. :(

Har hört lite tveksamma kommentarer om Nyos pumpar också, men har ingen egen erfarenhet där.

Vertex Omega finns ännu inte i tillräckligt stor version för dina planer men det kommer troligen i vinter. Så mina rekommendationer hamnar hos Vertex Double Cone eller Bubble King.

Har ni mycket reklamationer med ATI pumparna eller?

det e en jäkla djungel med skummare nu....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm vad har de för problem med pumparna? Har kört min nu i ca 10 månader och inte märkt några prolem. Har en 25IS,

Min egna erfarenhet är att ATI INTE löst sina problem med skummarpumparna. :(

Har hört lite tveksamma kommentarer om Nyos pumpar också, men har ingen egen erfarenhet där.

Vertex Omega finns ännu inte i tillräckligt stor version för dina planer men det kommer troligen i vinter. Så mina rekommendationer hamnar hos Vertex Double Cone eller Bubble King.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua-C EV serien kan jag rekommendera. Kör 180:an i min sump. Den kan du kombinera med vilken pump du än vill så du kan ju överdimensionera pumpen om du så önskar. Den kör med patenterad spray injection vilket betyder att till skillnad mot vanligt skummare där pumpen skapar bubblorna så sprutar pumpen i denna skummare bara ner vattnet inuti skummarhuset och mängden luft du väljer att släppa in bestämmer mängden på bubblorna. Fungerar på samma sätt som om du tar en trädgårdsslang och sprutar ner i en hink med vatten. Du får massa bubblor mao.

Här är en bra review av skummaren:

New york steelo som gjort reviewn har gjort en till och jag är inte säker på vilket det är jag just pastade men om det är den jag tror att det är så klagar han på en grej och det är att skumtornet har en väldigt skarp kant precis innan skummarkoppen vilket gör att inte alla bubblor når upp. Detta tar han dock tillbaka i sin andra review där han efter att ha testat med andra skummare gått tillbaka till Aqua-C för att den är överlägsen i hur mkt den skummar par dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, tanken är att inte att lösa något med den, snarare säkerställa att jag har en som klarar av högre belastning. (Startar om karet med 100% nytt vattem/sten om inte väs / niratfilter visar något). Hoppas på att kunna byta kar närmaste året och det är här skummaren kommer in långsiktigt.

Lutar åt en supermarine 200 eller 250, lite osäker på pumpval då det finnas med både BK 2000 eller speedy.

KZ känns inte som något alternativ, har en "kopia" men ser också att det krävs konstant underhåll för injektorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon i sthlm som har en BK supermarine (200,250) som man kan få komma och titta på/lyssna på. Lite jobbigt att man inte kan provköra när det trots allt rör sig om rätt mycket pengar :-)

Ju mer jag funderar så lutar det åt BK, tror att man betalar lite extra för märket men det kanske är värt trots allt. Är det någon som har mer input om val eller för/nackdelar innan jag lägger en beställning? PM är okey om man inte vill skriva här (har fått några).

Tack på förhand...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar Deltec AP-serien. Säkert lite "old school" men väldigt lätta att jobba med, Eheim-pumpar som går i många år och som är lätta att få reservdelar till. Sen kan man bestämma flöde själv genom skummaren, om man vill ha vatten direkt från avrinning eller pumpar in vatten, och jag tycker de fungerar bra även om de inte blir rengjorda varje dag.

Inte så mycket koll på de andra märkena, förutom KZ som jag inte är helt nöjd med.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Avslutade aldrig denna tråd, någon kanske är intresserad av vad det blev i slutändan.

En Bubble King Supermarine 250 med speedy pump. Den skummar helt olikt min gamla skummare (tjock skum). Ljudnivån är helt okey även om den börjar låta lite nu (minimal) efter ett antal månader i bruk. Det sköna är att man nu kan ha luckorna öppna till sumpen utan att det vibrerar eller dånar som tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra val av skummare, har själv en bk supermarine 250 fast med den gamla pumpen otroligt nöjd med denna skummare. Ni som kör den nya speedy pumpen ser ni några fördelar jämfört med den "gamla"? Förutom att den är styrbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drar mindre ström ? Min ligger mellan 44-46 watt

då antar jag att du inte kör pumpen fullt ut? Den gamla modellen drar 58W jämfört med speedypumpen som drar 50W på full effekt. Min tanke var mest om det fanns några självklara fördelar att uppgradera pumpen, ljudvolym etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat några andra skummare, någon som har input eller erfarenheter av dessa / liknande?

Reef Octopus Diablo DCS200

Reef Octopus Extreme XS 250 Protein

Nyos Pyro True Cone 250 (Högt luftintag 1.920 Liter)

RLSS R10i

RLSS DB10-i

Vertex Alpha 250

Några av dessa har en en spec som troligen är överdriven

Funderar också om det finns några för och nackdelar med en Red dragon pump vs. Waveline DC pumpar

Sen en annan sak jag reagerat på är att de flesta nya skummare verkar köra nålhjul, det var ju massa prat om att injektorteknik eventuellt var bättre.

Jag har en AquaC EV-180 vilken använder spray injections. Funkar skitbra och kräver väldigt lite underhåll men den tar ju betydligt mer plats i sumpen eftersom du måste ha en separat pump bredvid och vill man inte vecka slangen så blir det ju ofta att pumpen får stå en bit ifrån själva skummaren.

Jag är väldigt nöjd med AquaC skummaren men i retrospekt så hade jag nog valt en som inte kräver en separat pump då jag hellre hade haft mer plats för annat i sumpen.

Har man gott om plats i sumpen dock så är det ju en bra lösning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min drar 36w kör den på 60% , vilken % kör ni era på ? synd att den inte står en % man kan starta när sjustera in den i instruktionsboken ,läst någon som körde 50%..

läste på rc att vissa tycket det var bättre med nya pumpen då man slapp ligga i sumpen och skjustera nosslern,,lättare ställa in bara trycka på knappen..+ blev tystare ..

clause eller vad han heter mr bubbleking skrev att supermarine köpte folk i us och double cone köpte folk i europa ( ointresant fakta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en bk mini 200 specad för 1000l. Kör minin av utrymmes skäl annars hade jag kört en 250. Men den klarar lätt av mitt 580l som är rätt tungt belastat. BKs skummar levererar verkligen vad de lovar.

Jag skulle hålla mig borta från kz. Har kört dem förr o de är bra men injektorn behöver rengöras väldigt ofta för att prestera. Ett nålhjul kräver mindre skötsel.

jag har mitt belastat som nedan

4st kejsare

2dvärgkejsare

25 anthias

1kirurg

Ca 6-7småfisk som mandariner, gyltor mm

Tot Ca 40fisk varav de fyra kejsarna grisar rejält när de äter o anthiasen behöver rejält med frysfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog inte tveka att rekommendera Deltec 1655. Specad till 1200L tror jag, och är både tyst, effektiv och strömsnål. Drar endast 12w om man matar den från avtinningen.

Enligt gamla uppgifter från någon som testat både nya deltec-serien och bubbleking så var bk bara aningen bättre i samma "klass", men väldigt mycket billigare. Klart mycket mer prisvärd!

I det fallet var dock inte priset en fråga....men för mig som hade lite begränsade ekonomiska resurser så passade deltecen perfekt. Kostar ca 6000kr idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...