Gå till innehåll

Frågor om pumpar till sump


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej Saltvattensguiden!

Jag har nu tänkt påbörja mitt sump-projekt för att få undan lite teknik ur karet.

240 liters kar med en 54 liters sump.

Vad behöver jag för slags pumpar för att få detta att fungera?

Skulle det gå med en sån här typ av pump: http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariepumpar-akvariefilter-EN/cirkulationspumpar-EN/up-500-500-l-h.html om man sätter en i huvudkaret som insug och en likadan i sumpen som pumpar tillbaka vattnet? Om man kopplar dessa till vanliga slangar som tidigare har suttit på ytterfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker absoult inte du ska ha en pump som pumpar ner vattnet, det är att be om en katastrof förr eller senare, troligen direkt.

Om du inte har möjliget (vilket jag antar) att borra för en riktigt överrinning så skaffa en överrinngsbox, typ http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1391-tunze-overringsbox-1074-2.html (bara ett exempel).

För att pumpa tillbaka vattnet upp så kan du använda någon sådan pump du länkade till

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker absoult inte du ska ha en pump som pumpar ner vattnet, det är att be om en katastrof förr eller senare, troligen direkt.

Om du inte har möjliget (vilket jag antar) att borra för en riktigt överrinning så skaffa en överrinngsbox, typ http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1391-tunze-overringsbox-1074-2.html (bara ett exempel).

För att pumpa tillbaka vattnet upp så kan du använda någon sådan pump du länkade till

MVH

/Janne

Hej och tack för ditt svar!

Använder dessa ytavrinningsboxar inte någon typ av pump för att dra ur vattnet?

Den anledning jag hade till att beställa två likadana pumpar var för att jag ville ha ett jämt flöde med samma kapacitet så att inte sumpen blir översvämmad eller torrlagd.

Skulle det inte i princip fungera lika bra med en vanlig slang med hävert ner till sumpen i såna fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att inte beställa från akvarieshopen/flodströms.

En snabb googling så kommer du förstå varför.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Av vilken anledning bör jag undvika akvarieshopen?

Den har alltid fungerat bra för mig med snabba leveranser och bra kundsupport.

Edit: Läste nu att andra har haft problem med uteblivna varor. Hittade dock billigare pumpar på andra ställen så blir nog inte att beställa därifrån i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för ditt svar!

Använder dessa ytavrinningsboxar inte någon typ av pump för att dra ur vattnet?

Den anledning jag hade till att beställa två likadana pumpar var för att jag ville ha ett jämt flöde med samma kapacitet så att inte sumpen blir översvämmad eller torrlagd.

Skulle det inte i princip fungera lika bra med en vanlig slang med hävert ner till sumpen i såna fall?

Boxen är byggd så man ska starta den , sen ska den stanna/starta av sig självt efter det.. Dvs den ska kunna svälja ner det flöde som den pump du kör UPP vatten med.. Det kommer att vara en maxgräns i flöde på själva boxen..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att man borrar eller kör med box är inte för att det är kul att krångla till det utan för att undvika blöta golv ;)

Om häverten bryts vid elavbrott eller liknande så startar den inte upp av sig själv som det gör med ytterfilter, det som finns i sumpen pumpas då upp tills pumpen går torr.

Detta brukar resultera i ett överfyllt kar och vattenskador.

Boxens syfte är att hindra att häverten bryts vilket innebär att den startar upp även efter ett avbrott.http://www.tropicalfishkeeping.com/userpix/47_overflow_2.jpg

Mitt tipps är att titta efter boxar med 2 rör ner, dom går att få tystare än dom med 1 rör.

Har du bara ett rör ner så brukar det låta en hel del då vattnet blandas med luft och gurglar i röret, stryper du detta rör så blir det tystare men risken för översvämning ökar.

Med två rör ner så kan du strypa det ena röret och ha det andra som backup.

Borrning med pvc-rör är lite stabilare än boxar och oftast lättare att få tysta, men då behöver du tömma karet.

2 Pumpar fungerar inte som du tänkt dig, Newtons elaka påfund spelar in vartefter den ena behöver jobba för att lyfta vatten och den andra får hjälp av hävert-effekten.

Att få detta samspel att fungera är så krångligt att det blir opraktiskt och instabilt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxen är byggd så man ska starta den , sen ska den stanna/starta av sig självt efter det.. Dvs den ska kunna svälja ner det flöde som den pump du kör UPP vatten med.. Det kommer att vara en maxgräns i flöde på själva boxen..

Med vänlig hälsning, Manne

Tack så mycket för båda era utförliga svar.

Så en överrinningsbox fungerar kortfattat som så att den känner av hur mycket vatten den behöver suga ner beroende på hur mycket pumpen som skickar tillbaka vattnet drar. Dvs häverteffekten blir automatiskt jämn.

Återkommer här när jag har hittat en överrinningsbox samt pump som passar min plånbok för att ta emot era åsikter om dem före beställning görs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NiXoN, en stor anledning till att skaffa en sump är för att få ned ljudnivån ifrån akvariet, så ska absolut kolla efter en överrinning med dubbla rör. Har även byggt mig en liten "låda" av plywoodskivor som står runt akvariet nu som skall kläs med något ljudisolerande material för att dämpa ljudet ifrån sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du få det så tyst det går så är det nog borrning och en DC-returpump som gäller, dom vanliga pumparna tenderar låta lite(50hz brum och dämpningen gör knappt nån skillnad).

Om du har lite mer budgetbegränsningar så skall du nog ändå läsa på lite om viken pump du väljer, dom tenderar att låta lite mer när det blir motstånd och dom behöver "lyfta" vatten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det funka att leda upp vattnet ur sumpen med denna pump tror ni? https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbuZry5_olJrCcQ5yjoWVZ9kqHzOR82GG1NYDgRI7HBc3PbTDl

Är ju en cirkulationspump, men borde väl fungera om man sätter en slang på utblåset som tidigare varit på ett ytterfilter och leder in den till karet?

Har en sådan AquaClear 70 liggande och skulle vara bra om man kunde använda den istället för att köpa en annan pump. Eller krävs det någon speciell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den funkar kanske. Finns många faktorer på det men man bör väl ha en pump som klarar att pumpa minst karets volym x 2/timme vid aktuell tryckhöjd, sen vill man ju att den ska vara tyst och gärna inte dra för mycket ström. Här finns ett gäng exempel på vanliga returpumpar: http://www.drakfisken.se/34-returpumpar

Det börjar bli populärt med dc returpumpar som wrang länkade till ovan, de drar lite ström, är tystare och ofta reglerbara så man kan trimma in flödet som man vill ha det. Har beställt en sån han länkade till men har inte fått den än så jag kan inte säga hur tyst den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det funka att leda upp vattnet ur sumpen med denna pump tror ni? https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbuZry5_olJrCcQ5yjoWVZ9kqHzOR82GG1NYDgRI7HBc3PbTDl

Är ju en cirkulationspump, men borde väl fungera om man sätter en slang på utblåset som tidigare varit på ett ytterfilter och leder in den till karet?

Har en sådan AquaClear 70 liggande och skulle vara bra om man kunde använda den istället för att köpa en annan pump. Eller krävs det någon speciell?

Vad är det för tryckhöjd och flöde på den pumpen? Eller vet du tillverkare och modellnummer? Risken är att den har alldeles för klent tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns lite information om pumpen: http://www.marinedepot.com/Aqua_Clear_Power_Head_70_400_GPH_Adjustable_Flow_Aquarium_Powerheads-Hagen-HG10585-FIPHAD-HG10570-vi.html

"Output: 400 GPH (175GPH in reverse flow mode)"

Vet inte om detta har något att göra med tryckhöjd, men jag är rätt så säker på att den skulle kunna ge bra fart på vattnet eftersom den har ett rätt starkt tryck som cirkulationspump. Och tätar man utblåset med en plastslang så tror jag nog att den skulle fungera bra. Kanske inte optimalt eller fullt lika bra som en sådan pump som du (mamadubba) pratar om. Men man kan även på denna strypa flödet lite om man vrider på insuget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen vibrerar som bara den. Alla normala cirkulationspumpar jag sett är tystare. Aquabee. Maxijet, Newjet, Sicce Syncra och Rio standard.

Den enda jag hittat som låter mer är Rio Hyperflow men de har åt andra sidan extremt hög verkningsgrad.

De här Europeiska pumparna har alla bra slanganslutningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen vibrerar som bara den. Alla normala cirkulationspumpar jag sett är tystare. Aquabee. Maxijet, Newjet, Sicce Syncra och Rio standard.

Den enda jag hittat som låter mer är Rio Hyperflow men de har åt andra sidan extremt hög verkningsgrad.

De här Europeiska pumparna har alla bra slanganslutningar.

Jo, jag vet att den vibrerar. Därför har jag har byggt en liten "ram" som står runt akvarierampen som sedan vadderas med ljudisolerande material. Frågan är om det går att använda cirkulationspumpar till att pumpa ur vatten från sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt att testa, mät avståndet mellan botten på sumpen och övre kanten på akvariet. Fyll en hink med vatten, koppla på slangen på din AC70 som du tänker använda, i med pumpen i hinken, fäst upp (gaffatejp motsvarande) slangen så att "utblåsänden" hamnar på samma höjd från golvet som det måttet du mätte på akvariet.

Se till att det inte är luft inne i pumphuset.

Stäng dörrar/draperi till duschen så att det inte(om) sprutar vatten på dej och kopplingsdosan du håller i när du startar pumpen...

Starta pumpen och se hur det funkar, skulle nog sätta en slant på att det inte kommer funka så fantastiskt bra, men vem vet. Powerheads är inte byggda för att orka trycka upp vatten på det sättet. Sen så tycker jag AC powerheads är fantastiska, går att bygga massa roliga grejer med dom och några PET flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt att testa, mät avståndet mellan botten på sumpen och övre kanten på akvariet. Fyll en hink med vatten, koppla på slangen på din AC70 som du tänker använda, i med pumpen i hinken, fäst upp (gaffatejp motsvarande) slangen så att "utblåsänden" hamnar på samma höjd från golvet som det måttet du mätte på akvariet.

Se till att det inte är luft inne i pumphuset.

Stäng dörrar/draperi till duschen så att det inte(om) sprutar vatten på dej och kopplingsdosan du håller i när du startar pumpen...

Starta pumpen och se hur det funkar, skulle nog sätta en slant på att det inte kommer funka så fantastiskt bra, men vem vet. Powerheads är inte byggda för att orka trycka upp vatten på det sättet. Sen så tycker jag AC powerheads är fantastiska, går att bygga massa roliga grejer med dom och några PET flaskor.

Tack för ditt svar!

Avståndet kommer inte att vara så långt mellan sumpen och karet. Skulle gissa på att slangen blir 80-90 cm max. Men som sagt. bäst att prova först och sedan återkomma. Kommer klä in hela utblåset med slang så att även "lufthålet" täcks över för att ge så mycket tryck som möjligt i slangen.

Var mest fundersam om detta kommer att "slita" ut denna typ av pump eftersom den inte är gjord att pumpa vatten på detta sätt. Annars så är det väl ingen större grej än att helt enkelt köpa en riktig pump som är gjord för att sitta i en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slitas ut? Svårt att tro det, kanske, någon som är bättre på elektronik kan nog svara bättre på det.

Men som Lasse skriver så är jag förvånad om den orkar mer än 40cm, man kan hjälpa till genom att reducera diametern på slangen man använder men likaväl en dålig idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...