Gå till innehåll

Bygge av Skummare


wrang

Rekommenderade inlägg

Sitter å funderar lite på vilket som ger mest bra skum å skit som kommer med ut och är lättast att driva.

Luftsyreskummare eller Venturiskummare eller Needle Wheel skummare

Så nån som kan ge mig lite mer kött på benen vilken som är bäst att börja med...

Luftsyreskummare

+

-

Venturiskummare

+

-

Needle Wheel skummare

+

-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag kommer själv att bygga en skummare under hösten så lite ide spåning är ju aldrig fel.

Luftsyre skummare

+ enkel, lätt att ställa luftmängd

- underhåll av utströmmaren, svårt att köra med ozon. mest lämpad för små skummare.

Venturiskummare

+ Ingen luftpump, ingen utströmmare, kräver litet underhåll

- kinkigt att justera luftmängden.

Needweel

+Effektift kräver dock en av ovanstående lösningar för luften.

- Deltec Needweel till en Eheim 1060 kostar ca 800-900kr

Downdraft skummare

+ Kul projekt för en hemmafixare

- Det fins en bra anledning till att ingen serietillverkar dessa: Dom är svåra att få att funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som säljer Deltec prylar kan ta hem, Själv kollade jag priset hos PWSS, han kämpade länge och väl med att få ned priset.

Själv skulle jag aldrig välja en Aquabee pump, jag har en sån i MCE 600 skummaren. som jag gärna skulle vilja byta ut mot en Eheim. Pumpar är fel ställe att försöka spara ett par hundralappar. Det brukar ändå sluta med att man får slanta upp och köpa en riktig pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt ett löst nålhjul till en Eheim 1060 av Drakfisken för knappt 200:- Med magnet och axel kostar den mycket mer.

Det går ju åt en pump till om man skall köra nålhjul = dispergatorskummare men de är mycket effektivare. Har man tur sedan med inställningarna kan ett nålhjul gå tystare än en venturi. Jag har använt eheims original sötvattens luftinsugare till injektor. Det är bara att värma på ett 32 mm köksavloppsrör utanpå och sedan försegla skarven med Tangit. Röret kan man sedan limma till skummaren.

Men som sagt Dispergatorpumpen är mycket effektivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag började lite smått idag med detta bygge.

Började med att kolla runt på en annan skummare till mitt akvarium men ja kul att bygga å

testa själv så jag beslöt mig att testa om man kunde det själv.

Det är en mix utav Grotech, Deltec, H&S skummare för akavrium upp till 1000liter

Har använt mig bla utav

Plexiglas

Transparent PVC rör 160mm

Stigrör 70mm plexiglas

10mm PVC platta

PICT0322.JPG

Röret med botten av PVC platta

PICT0323.JPG

Själva skummar koppen 120mm hög med lock

PICT0324.JPG

PICT0325.JPG

Botten och locket svarvade jag till på jobbet (10mm PVC platta)

PICT0319.JPG

För att sedan få till en snygg övergång till skummarkoppen så la jag in en plexiglasskiva

i ugnen 180grader i 20 minuter. Nu var den så lätt att böja, men det gäller att vara snabb

för den stelnar fort trotts att den är varm fortfarande....

PICT0320.JPG

Tog en köksskål i glas och la denna varma slimiga plexiglaskiva på och satte en del utav

PVC röret ovan på och trycket som bara den. Blev bra tillslut efter att man gjort en platta innan ;)

PICT0318.JPG

PICT0327.JPG

Åkte sedan igen till jobbet för att slipa till kupan så den är samma diameter som PVC röret

PICT0326.JPG

På plats på skummar kroppen

Fortsättning följer vet ej riktigt hur jag skall lösa det mellan bublan/konan upp till

skummar koppen högst upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Ja det är kul att bygga å dona.

Jag vet ej om man kan få tag på detta hadde plattan liggande på jobbet men skall kolla med gva etc å se om de har en platta som man kan ha som botten/topp eller bubbla. var det detta du tänkte på

Har testat varmlufts pisol men tar sån tid det är ändå 17x17cm som skulle värmas upp.

Gick lätt ändå att lägga in den i ugnen å sedan lägga den på glasskålen å trycka till med röret ovanför

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har du ingen bit kvar av röret? sågar du det på längden så kan du använda det istället,gör en ring dia 160mm+tjocklekenx2,värm i ugnen trä över röret som ett trummskin tryck in ifrån, då får du både kona och fläns,limma allt med tangit.Mvh Stefan

Hängde ej riktigt med med räkningen där

Ja jag har rör bit kvar 46cm lång

tjockleken är 3mm

så lägger man in en halv i ugnen så rätar den ut sig å blir platt eller?

Mätte på utsidan å halva röret är 25cm så det borde funka.

Vilken temp skall man ha i ugnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,såga en rörbit som är ca2-3cm , tejpa röret så det blir 166mm,värm rörbiten och trä på, när den kallnat värmer du en pvc bit av röret,när pvcn är mjuk lägg över röret trä på ringen med 166mm inner mått då formar du toppen, tryck inifrån för att göra konan då får du en kona+muff,men det funkar lika bra med en slät topp,Mvh Stefan ps glömm inte handskar ,har du pvc platta över gör en lika dan du har i botten,enklare och snyggare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller på att konvertera en gammal sander skummare till "dispergator",och har fått rekommendationer om att använda Araldit2021 för att limma plexi mot pvc.

Skall se om man hittar Araldit2021

Hej,såga en rörbit som är ca2-3cm , tejpa röret så det blir 166mm,värm rörbiten och trä på, när den kallnat värmer du en pvc bit av röret,när pvcn är mjuk lägg över röret trä på ringen med 166mm inner mått då formar du toppen, tryck inifrån för att göra konan då får du en kona+muff,men det funkar lika bra med en slät topp,Mvh Stefan ps glömm inte handskar ,har du pvc platta över gör en lika dan du har i botten,enklare och snyggare

måste var trög ändå.

Vad skall jag tejpa

Fattar ändå inte är säkert lätt då man kan eller fattar:smiley9:

Får nog ringa dig istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite trög, så jag fattar inte vad du menar.....

1) "rörbit ska vara 2-3 cm" ! En rör bit brukar ha tre dimensioner: längd, inner och ytterdiameter.

- Vad är det du avser här ?

- Vilka är dom andra måtten ?

2) "tejpa röret så det blir 166mm" ! Ska jag tejpa 2-3 cm röret, så att det blir 166 mm långt ? eller vad menar du ?

därefter är jag helt "lost" i din beskrivning....

Kan du förtydliga lite mera, så är du bussig !

Hej,såga en rörbit som är ca2-3cm , tejpa röret så det blir 166mm,värm rörbiten och trä på, när den kallnat värmer du en pvc bit av röret,när pvcn är mjuk lägg över röret trä på ringen med 166mm inner mått då formar du toppen, tryck inifrån för att göra konan då får du en kona+muff,men det funkar lika bra med en slät topp,Mvh Stefan ps glömm inte handskar ,har du pvc platta över gör en lika dan du har i botten,enklare och snyggare
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, röret till skummaren är 160mm i diameter, såga av 3cm. tejpa röret med 160mm diameter så det blir 166mm i diameter. värm den av sågade rörbiten med 160mm i diameter längd 3cm. trä över den tejpade sidan så blir den 3cm långa rör biten 3cm lång och 166mm i diameter invädigt .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du kan använda vilket rör som helst bara det är 160mm i diameter,du har säkert en bit mark pvc i gömmorna,undvik att arbeta med färdiga delar det är bättre att ha lite rör stumpar som du inte är rädd om ifall man misslyckas eller tappar i golvet, den delen du skapat som är 166mm invändig är till att göra konan i transparant pvc.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade med att labba lite själv och kapa den resterande PVC röret på längden och la in denna halva i ugnen i 10 minuter och 180grader. Gjorde som innan att lägga denna gelemassa till pvc platta på glasskålen och fick till en PVC bubbla nu istället och limmade fast den på skummar kroppen med tryck. Hoppas att det håller tätt bara ;)

skummarbygge_konan.jpg

skummarbygge_konan2.jpg

Stigröret hittade jag en 50mm PVC rör uppe på vinden så kommer använda mig utav denna. eller blir den för liten?

Vet ej dock riktigt hur man skall få till en snabbkoppling mellan stigrör och skummarkoppen.

Tipps mottages tacksamt :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, använd en 50mm muff ,dela den nästan på mitten, ta den delen med stoppet i , svarva av 2mm -3mmså får du större limm yta,är du orolig för skarven till locket så kan du ta ett rör tex 25mm,i diameter ca 50cm långt,dela röret på längden,värm i ugnen och linda runt röret då får du en ring du kan limma som extra förstärkning mellan röret och konan,Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...