Gå till innehåll

Butik som har rabatt vid köp av fler salthinkar


Guest

Rekommenderade inlägg

Det kanske kan bli saltombud i livsmedelsbutikerna i framtiden - ungefär som ATG och Svenska spel!

Finns väldigt många potentiella entreprenörer i saltvattens Sverige ser jag. Ser fram emot den dagen då det finns 100 butiker där alla skördar stora vinster och allt är snor billigt för den enskilda akvaristen:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Denna tråd handlade om salt hinkar''

Chirster sisst jag va in hos dig så hade du ju bra erbjudande på lite fisk :) Det leder ju till merförsäljning. '

Klart det är svårt att konkurera med utlandet. Men det är inte där min ide ligger. Service kostar den med.

Jo Salar tror jag missförstod dig kanske. Att du ej höll med om att merförsäljning gynnar butikerna.

För att klargöra har jag inte klagat på någon butik eller sagt att någon är dyr?

Känns som en skyddskappa dragits fram. utan jag har bara givit tips på hur man kan få merförsäljning. och att det ofta glöms bort. Ibland för man vrida på örena i plånboken för det ska gå runt och det är det ingen som vill.

Jag har köpt massor med jordätare tex på akvarielagret. åker 22mil för några fiskar. Kan hända jag är knäpp men det är inte lätt att få fatt i alltid och det va bra pris. ium det så vart det köp av 2st jätte fina zebror som jag ej ens funderat att köpa Är inte detta vinst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Varit en intressant tråd det här. Men gämförs det inte lite äpplen och päron här?

Jag skulle kunna öppna upp en webshop och sälja billigaste saltet, billigaste tillsateserna och billigaste pumparna och vara igång på mindre än en vecka. Bortsett från en nätt lokalhyra och marknadsföring så skulle jag inte ha mycket omkostnader.

Att driva en butik där du säljer levande, tillbehör och ger råd är en annan typ av rörelse helt och hållet. Så fort du ska sälja levande djur blir det krångligt och dyrt. De kosta bra mycket mer per hyllmeter än några pallar med salt. Sedan vet jag inte vad marginalen är på fisk och koraller, förmodligen varierande. Kanske Christer kan avslöja? Men om påslaget är mindre än 100% så kommer inte jag sälja fisk iaf.

Ärligt talat så tycker jag levande är förvånansvärt billigt många gånger. Men i många butiker tycker jag att jag ser samma pumpar ligga och damma på hyllorna gång efter gång när jag är där. Så viss sanning i att butiker kan vara för dyra på kringutrustning tror jag att det är. Synd för dem, mig är det inte synd om jag handlar ju pumpen där jag tycker priset är rimligt.

en oldie är att påslaget på fisk är cirkus 400 procent :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folk gillar att spåra ur ser jag :P hehe alltid kul att diskutera. Nu börjar vi komma någonstans i detta brukar vara kaos framför framgång :P

Men jag är kanske gammalmodig jag vill gå till butiker och glo känna och klämma.

en fundera några gånger på vad jag givit för tips kanske inte helt värdelösa vem vet kanske dom är.

Gillar verkligen när det blir lite kaos runt sådant här. Får väl be om ursäkt om jag driver på och jäklas för mycket:P Det är sådan jag är :)

Hoppas det kommer lite nytänk nu med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väldigt många potentiella entreprenörer i saltvattens Sverige ser jag. Ser fram emot den dagen då det finns 100 butiker där alla skördar stora vinster och allt är snor billigt för den enskilda akvaristen:)

Nu börjar det tänkas till ser jag. Frågan är hur man når dit på bästa sätt. win win är hela härligheten nöjda kunder nöjda butiker det är dit vi vill komma :) skit kul detta :D Dock är väl detta lite svårt men vem vet. visioner finns det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, men mättar man marknaden och har för liten vinst för att täcka alla kringkostander fungerar det ju inte :).

Absolut allt för lågt skall man ej sjunka. Det är ju inget svart hål av kunder. Men saker som alltid går ut kommer det alltid finnas folk som behöver. Tex en pump är en helt annan sak där säljer man ej så många av. och dom håller för länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATG på fisk grymt sitta och pilla framför burken och ur kvittoskrivaren kommer fisken :D fränt men den tekniken är lite svår att få till. Salt i lösvikt på ica tja varför inte kan man plocka på sig lite korv med. LOL

Och på bolaget har vi vodkan till VÄS :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite svårt att svara på utan att veta vilka siffror du fått och vilka specar du ställt på karet - har ju sett en del märkliga snabb-byggen i lägsta kvalitet av floatglas, då blir det ju billigt, men det ska ju hit också....

Men om vi ändå slirar runt och inte håller ämnet så undrar jag varför en t.ex. en 200x80x80 tank kostar så mycket mer i Sverige än i Tyskland? Är det a) större omkostnader här eller B) bättre förtjänst på att sälja akvarier i Sverige?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om vi ändå slirar runt och inte håller ämnet så undrar jag varför en t.ex. en 200x80x80 tank kostar så mycket mer i Sverige än i Tyskland? Är det a) större omkostnader här eller B) bättre förtjänst på att sälja akvarier i Sverige?

80 miljoner invånare :) En stor firma där (diamantaquarium tex ) köper nog in mer silikon+glas än alla tillverkare i Sverige . Och dom har väldigt bra fraktavtal så väldigt billigt skicka ,både inom tyskland och länder runt omkring !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Merförsäljningen kan aldrig bli större än kundunderlaget.

Patrik

Typiskt dödsspiraltänk... Så tänkte affärsrörelsen på 70-talet. Om det är billigare så kanske antal akvarister ökar, eller stannar kvar vid hobbyn. Det är allt för många som slutar pga att det kostar för mycket med salthobbyn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för varor skulle du vilja ha så mycket billigare än va du kan hitta på nätet?

Jag e bara nyfiken Magnus då du har 144 liter att sköta om och då är det inte allt för stora inköp.

Shit för dom som har 1000 liter.

Patrik

Kanske ett akvarium till/större?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i ett tidigt inlägg, det är nog inte den svenska affären som alltid skördar de stora pengarna. Ett bra initiativ var det som Triton gjorde, de köpte in skummare m.m direkt från Kina. Om inte Bubble-King säljer några skummare, vad har de för alternativ? Antingen lägga ned eller sänka priserna. För alla vet ju numera att en B-K pump är en laguna pump. Men så fort det står B-K på den så blir den sååååååå mycket dyrare. Bättre?

Men åter igen, de som har affärer i Sverige borde ändå titta på andra verksamheter och titta på hur de försöker locka mer kunder och skapa stamkunder. Lite affärsutveckling.

Ett exempel. Sjöfartsmusseet i Göteborg har numera ständiga träffar ca. 2 ggr/år för saltakvarister. Hit reser folk ibland upp mot 30-40 mil för detta event. Än så länge har inte en enda affär i Göteborg skapat något extra för detta tillfälle att öka sin försäljning just denna dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För alla vet ju numera att en B-K pump är en laguna pump. Men så fort det står B-K på den så blir den sååååååå mycket dyrare. Bättre?

De är inte identiska, det är bara själva motorblocket som i grunden är detsamma. De har tex helt olika impellers...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i ett tidigt inlägg, det är nog inte den svenska affären som alltid skördar de stora pengarna. Ett bra initiativ var det som Triton gjorde, de köpte in skummare m.m direkt från Kina. Om inte Bubble-King säljer några skummare, vad har de för alternativ? Antingen lägga ned eller sänka priserna. För alla vet ju numera att en B-K pump är en laguna pump. Men så fort det står B-K på den så blir den sååååååå mycket dyrare. Bättre?

Men åter igen, de som har affärer i Sverige borde ändå titta på andra verksamheter och titta på hur de försöker locka mer kunder och skapa stamkunder. Lite affärsutveckling.

Ett exempel. Sjöfartsmusseet i Göteborg har numera ständiga träffar ca. 2 ggr/år för saltakvarister. Hit reser folk ibland upp mot 30-40 mil för detta event. Än så länge har inte en enda affär i Göteborg skapat något extra för detta tillfälle att öka sin försäljning just denna dag.

Döspiral tänk den va bra.

Vad hände med Tritons import från Kina?

Hur ska tex en butik skapa mera stamkunder av det lilla underlag dom har?Sänkta priser är det de du kallar affärsutveckling jag vet inte men du kan väl förklara så jag lär mig nått.

BK skummarna har ett namn och en kvallitet som gör att så länge det finns saltvattensakvarister så kommer dom att säljas till dom som har råd,lite som förr i tiden när det va folk med större plånbok som körde salt.

Jag tror fortfarande att vi e för få i Sverige för att pressa våra butiker till lägre priser, dom försvinner av sig själva pga för dålig lönsamhet då många trådar bara handlar om vad man kan hitta det billigaste.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken häftig tråd det har blivit av en förfrågan om salt :D Fräsigt detta. Från salthink till att skänka hela butiken. Lite skillnad emot parti försäljning som det pratas om. Vet inte redigt vad folk har får allt ifrån. Men kul är det att driva på. Ju mer man driver ju roligare blir tråden. Men jag fattar fortfarande inte vad butiker förlorar på lockvaror "partivaror" Man köper in ett större parti av något då och då. Det sker här och var och en så länge kan jag inte tänka mig att det skulle vara lönsamt:P Sedan har någon smart person fått för sig om att man skall sänka alla varor eller rent av ge bort dom. Vet inte vad man skall tycka och tänka om alla super genomtänkta svar.

En stor glädje skutt för alla fantastiska häftiga lösningar. :) Får väl be om ursekt till mig själv för man sabbat tråden med dravel men det bjuds ju in med öppna armar:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken häftig tråd det har blivit av en förfrågan om salt :D Fräsigt detta. Från salthink till att skänka hela butiken. Lite skillnad emot parti försäljning som det pratas om. Vet inte redigt vad folk har får allt ifrån. Men kul är det att driva på. Ju mer man driver ju roligare blir tråden. Men jag fattar fortfarande inte vad butiker förlorar på lockvaror "partivaror" Man köper in ett större parti av något då och då. Det sker här och var och en så länge kan jag inte tänka mig att det skulle vara lönsamt:P Sedan har någon smart person fått för sig om att man skall sänka alla varor eller rent av ge bort dom. Vet inte vad man skall tycka och tänka om alla super genomtänkta svar.

En stor glädje skutt för alla fantastiska häftiga lösningar. :) Får väl be om ursekt till mig själv för man sabbat tråden med dravel men det bjuds ju in med öppna armar:P

Parti eller lockvara är svårt då svenska handlarna inte har så bra in priser.

Du skrev i tråden tidigare att varorna inte ska ligga och damma i butiken utan hemma hos oss akvarister det e jag med på men vilken handlare har råd att göra ett så stort inköp så han kan köra betala för 4 salthinkar men ta 5.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...