Gå till innehåll

Vilket fosfat test ska man välja?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Hanna har en fel marginal på +- 0.02 där av visar den lite olika.

Jag lägger min röst på rowa jag tycker det är bäst. Visst det kostar en del men må så vara den är värd pengarna.

Sedan tycker jag LaMotte fosfat test är bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, ska dra igång mitt bio pellets filter inom kort, så jag funderar på vilket test man skall förlita sig på, läste på reefcentral att red seas pro test kitt missvisar från 0,08 ner till 0.04, men att det beror på test flaskan man droppar reagensen med.

Om man skall köra med alu baserad fosfat remover skall det mediat ligga stilla eller rummlas runt?

Är det någon som kör med Grotecs UF-070 som bio pellets reaktor? vilken pump kör ni som inmatnings vatten till det filtret i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna har en fel marginal på +- 0.02 där av visar den lite olika.

Jag lägger min röst på rowa jag tycker det är bäst. Visst det kostar en del men må så vara den är värd pengarna.

Har fått större svängningar än så dock. Typ att första läsningen visat 0,13 och andra 0,04

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang felen med hanna kan vara det förbaskade pillet man måste hålla på med är ju super noga att alla steg görs 100%.

LaMotte och rowa som jag gillar är man bara noga tycker jag dom håller måttet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul att se vad folk svarar. Jag kör hannah men tycker inte den är särskilt exakt. Sist jag kollade fick jag olika läsningar på tre olika försök. 0,06, 0,05 och 0,04

Det är ganska exakt eftersom felmarginalen är plus minus 0,04 har jag för mig. Skillnaden mellan 0,06 och 0,04 är i princip något andetag extra över provet. Även 0,13 och 0,04 är rätt godkänt

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna.

Det gäller att få in lite rutin och göra testerna likadana.

Egentligen, är det så viktigt om man har 0.02 eller 0.04? Gissningsvis inte. Antingen har man omätbart, vilket syns på vätskan om man slår ut den i handfatet ... är vattnet inte det minsta blått har du mycket låga nivåer. Har du höga nivåer så att korallerna kan fara illa ser du det både på siffrorna och på vattnet när du slår ut det.

Trender på värden säger mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LaMotte har lite grövre skala men tycker det är lättare att se skillnader. Visst en har jag inte stött på något som slår rowa på nävarna. Fördelen som Hanna har är att jag slipper be frugan om hjälp för att läsa av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men visst är det så att man måste göra likadant hela tiden. Det är trender som är viktigt inte va det står i gluggen men hoppar det upp och ner hej och hå. Då är det lite finslipning på metoden i första hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna.

Det gäller att få in lite rutin och göra testerna likadana.

Egentligen, är det så viktigt om man har 0.02 eller 0.04? Gissningsvis inte. Antingen har man omätbart, vilket syns på vätskan om man slår ut den i handfatet ... är vattnet inte det minsta blått har du mycket låga nivåer. Har du höga nivåer så att korallerna kan fara illa ser du det både på siffrorna och på vattnet när du slår ut det.

Trender på värden säger mer.

Visste inte att hannah blev blå ens :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag ser det såhär..

Kör man ingen direkt metod a zeo tex där man är väldigt lågt o jobbar på det hela tiden så räcker den "vanliga" a fosfat..

Den andra som man räknar om passar när man kör en metod o håller extremt låga nivåer.. Rena sps kar där akvaristen hela tiden jagar färgerna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...