Gå till innehåll

Yellowtail Damsel (Marine Jewelfish)


Chum

Rekommenderade inlägg

Ikväll var jag dum nog att ta emot en gratis fisk av en forumkompis som gav bort den pga att den attackerade hans tryckare. Naiv och korttänkt som jag är så chansade jag på att det skulle gå bra i mitt kar eftersom jag inte har någon tryckare. Jag förfördes av fiskens sanslöst fina färger och tänkte helt sonika "det går nog bra". Lo and behold - it did not! Nu när jag läst på om denna fisk så förstår jag hur puckat det var att ens låta den komma i karet bland de andra fiskarna. Yellowtail Damsel eller Marine Jewelfish som den verkar kallas ibland sägs vara den mest aggressiva damsel som finns. Min Four Stripe Damsel (som också har ett rykte om att vara tuff) blev skoningslöst attackerad av denna nya krabat. Den var också på och hotade/trakasserade min nya fina Hepatus som nu ligger och trycker bakom stenarna. Flavescensen "lackade" å andra sidan ur helt och jagade iväg denna Damsel så fort den fick syn på den, varpå "juvelen" gång på gång flydde undan, innan den attackerade ngn av de andra igen när flavisen inte var nära. KAOS! Den enda fisken som inte berördes av detta var min stora Rostratus. Så jag tänkte så klart - den här måste ut omedelbart!

Det slutade med att jag fick riva HELA min nya fina minutiöst "designade" scape ändå ned till sandnivå. ALL 60 kg sten - ut! Höll på mellan 22:00 och 04:00 innan jag var klar med tömning av sten och koraller, jaga ifatt fisken (tog 1 tim bara det) och sedan ca 3 tim för att göra om scapen igen, så nära som det var innan som möjligt. Suck! Vilken naiv korttänkt idiot jag är. Detta var första och sista ggn jag stoppar ned ngt i karet som jag inte vet säkert vad det är.

Vill inte gärna döda fisken dock, så den går i min sump nu. Tänkte att det perfekta hemmet kunde vara i någons fraggkar eller någon som har ett kar med bara koraller, då den ska vara revsäker. Den är OTROLIGT vacker, men beter sig ihop med andra fiskar som en rabiessmittad pitbull i en hundgård...

Om ngn vill ta hand om den, så PMa mig... Annars blir jag tvingen att avliva den.

Marine40.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen kompis..

Jag sa att den var aggressiv.

Nu förstår du att jag hadde den i sumpem.

Väldigt tråkigt att du fick riva hela din burk.

Din solkorall har inte slagit ut nån gång än, väntar med späning tills ikväll.

Ska bli kul och se hur du gör med minna montipuror sen.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhh fy! Har själv gjort det där misstaget x-antal gånger och fått riva ner scapen flertalet gånger för att fånga firre - sjukt jobbigt och irriterande! Hoppas du blev nöjd med den nya scapen du gjorde - om inte, gör om den en sista gång på ett välplanerat sätt då du inte är stressad och irriterad annars grubblar man bara om det och går runt missnöjd.

Edit: Sjukt snygg firre dock, såg två på försäljning nyligen och dregglade lite :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt Thomas. Det är mitt eget fel. Jag borde läst på om den innan :P Ska ge mig på scapen idag idag igen då det inte blev lika bra som innan... Ville bara slänga ut en varning om denna firre på detta sätt så kanske ngn annan slipper göra samma misstag. Ev har den dödat min Hepatus också för den vägrar komma fram sen igår :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatusen mår fint. Den är framme nu igen när Damsellen är borta (i sumpen). Däremot förlorade jag en stor mintgrön Sinularia (tror jag) som tappat vävnad och färg på flera ställen. Den gillade visst inte stöket som blev =/ Hur om helst, hoppas ngn vill ha fisken till sitt fraggkar så slipper jag avliva den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh jäklar... då hade jag inte fel som såg denna som en piraya då -ger upp- Det värsta var dock att jag fick riva hela scapen. Ett h-vetes jobb :död:

Sätt ut en annons kanske?

I did, och den ska hämtas på torsdag av en kille i Uppsala som har ett litet kar med enbart koraller i. Fisken är bara ca 4-5 cm så den bör kunna leva där en par år minst innan den blir för stor hoppas jag =) Är riktigt synd att jag inte har (plats för) ett fraggkar - då hade jag haft den där pga utseendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt att höra. Jag har själv 2 3-spot damseler och den stora av dem är väldigt "pitbull:ig" så fort jag doppar händerna i karet så kommer den och nafsar på mig den har även lyckats en gång att bita ett hål på min knoge. konstigt nog är just den stora väldigt aggressiv mot mig medans den mindre är på nya fiskar. jag fick köra spegel tricket när jag introducerade min doris då den minsta damselen var på den hela tiden även och den större kom ibland och jagade bort den mindre. Idag går alla bra ihop och ingen bråkar med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt att höra om detta, har själv vart med om att riva runt i kar för att få upp stygga djävlar.. Det är inte kul..

Iaf om den fortfarande finns kvar och inte är hämtad kan den få bo i mitt karantän/fragg/allt i allo kar. Bor inget annat där än eremiter och smådjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars finns det någon art som kan agera typ polis i salt?..menar om det är firre som får bryt så kliver polisen in...annars gör inte polisen något om det är lugnt...haha...har vart med om det flera ggr i ciklidkar

Kirurger kan ibland ta den rollen, min hepatus var ganska duktig på att stilla gruffet.

Smågräl brydde den sig inte om, men gick det lite för långt så visade den vem som är kung i karet.

Men tyvärr finns det alltid dom där ligisterna som inte ens kungar/poliser rår på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Min sixline agerar polis när mina damseller bråkar! Jag har chrysipthera hemicyanea 5 st som beter sig som gremlins. Den enda de backar för är sixlinern :) så han skyddar de andra faktiskt :) de vinner även kampen mot min kirurg! Otäcka små saker :P slåss med stjärten gör de också! Men de är snygga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...