Gå till innehåll

Montiporor som inte växer och "saknar" polyper


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har också "bra" värden, inkl Kalium, men mina montiporor växer knappt, däremot min calendrum och milka växer bra. Även acropororna.

Börjar nästan tro att det är nåt med ljuset som de inte gillar, har hembyggd bridglelux-blandning (aqua style online), som ger max 72w (14 blå, 2 uv och 8 vita har jag för mig), kör på cirka 90% över 80L kar, borde räcka.

Vad har du för lyse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag kör Pacific Sun hyperion med BALI programmet. Börjar också misstänka att det är ljuset det handlar om men jag har väldigt dåligt koll på ljus för att veta vad det är som behöver justeras. Fick lite privata meddelande från en på guiden som tyckte jag skulle testa att lägga till några t5:or för att komplettera med.

Är det några som har några rekommendation på bra läsning för att lära sig mer om ljus så tar jag gärna emot dem :).

Det konstiga är ju dock att om det nu var brist på ljus så tycker jag att mina acans och min trachyphyllia inte borde må så dåligt som de faktiskt gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får en ju att fundera lite över våglängderna i LED.

Dom är ju väldigt skräddarsydda med specifika våglängder på ett väldigt kort intervall.

Har man då bara blåa och vita så missar man en hel del av våglängderna som ligger mellan, över och under dessa dioder.

Kanske är så att en del koraller behöver ha bredare spektra?

Ett par vettiga lysrör är nog ingen dum ide att komplettera med, t.ex KZ New Generation.

Om inte annat så är det värt att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturligt solljus är strålningen mellan 400 och 450 nm ungefär 50w per kvadratmeter och lika mycket mellan 450 och 500 nm. Om en 3w diod har 50% verkningsgrad bör man alltså inte ha mer än 33 blå dioder per kvadratmeter om man inte vill överskrida naturlig ljusmängd. (Blå lysdioder har mindre än 50 nm bredd på det mesta av ljuset). För koraller som lever djupare minskar naturligtvis det blå ljuset. Koraller som odlats i lysrörs- eller MH- ljus i åratal förutsätter jag har tappat en del av adaptionsförmågan mot starkt ljus. Där tror jag vi har en del av problemet.

Man har sett att rött ljus har en viss förmåga att motverka fotosyntesen hos koraller. Det kan tänkas vara så att rött ljus är det som reglerar adaptionsförmågan mot ljus.

I så fall kan det vara bristen på rött ljus som orsakar problem. Den som har skrivit mest om detta är Dana Riddle i Advanced Aquarist. Även Sanjay Joshi har skrivit en del.

Jag tror vi har mycket att lära nu när det gäller spektrum av ljus och olika korallers känslighet. Lika väl som vi förut har odlat de koraller som går bra i lysrörsljus kommer vi att lära oss undan för undan vilka koraller som går bra i olika lysdiodskombinationer och vilka som inte alls gör det.

Ett exempel har LN21 som fick ökad tillväxt av en del koraller när han bytte bort 420 och 405 nm dioder mot 20000K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, imponerande utredningar du levererar. Sprider du ut de 2 textmassorna i var sin bunt och lägger på något hundratal sidor flumtext så är du nära 2 Avhandling du kan disputera på, nåja helt klart 2 kompendium i alla fall:)

Det finns en berömd svensk som kallas Bildoktorn, du är helt klart en aspirant till titeln Saltdoktorn!

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juste, en grej jag tänkte på. Kalkalgerna i min tank växer, förutom på stenen bara på de mörkare delarna av min bakgrund. Där ljuset når som bäst är det nästan tomt på kalkalger men i tex vinkeln där bakgrunden går i 90 grader vinkel för överrinningen och det inte kommer så mkt ljus är det knökfullt med kalkalger. Det är även mkt mer kalkalger högt upp i akvariumet än lågt ner då ljuset inte träffar bakgrunden förens ca 7-10 cm ner under vattnet. Är detta en indikation för något? Säger det någon något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju själv lite koraller som kastat sina symbios alger så där är bara polyper. lite tvärt om. Funderar med på rött och kanske grönt om det är någon avsaknad i ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni funderar på att ändra ljus så tänk på att det tar ett par månader eller mer för korallen att anpassa sig helt till det nya. Det skall bildas eller nedbrytas chromoproteiner t.ex. (De är de ämnen i korallvävnaden som används för att reglera ljuset in till symbiosalgerna.

Dessa skall också bli fler eller färre).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en grej i morse när jag stod framför karet och borstade tänderna. Nästan alla koraller som strular, förutom trachyphyllian är på eller nära den sten jag kokade för att göra mig av med hydroiderna som jag hade på den stenen. Efter detta har ju stenen lakat ur sig en del fosfat men inget som inte går att hantera. Stenen är dock på bättringsväxen och börjar få tillbaka sina kalkalger nu men kan detta ha något med saken att göra eller intalar jag mig bara det för att jag inte är så sugen på att lägga pengar på mer/nytt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag hade köpt Grotech ABC+ för ett tag sedan men mätte bra Kalium enligt FM:s test hos en polare.

Har testat nu i två veckors tid att dosera 7.5ml/vecka av detta i mitt 180 liters kar och har nu börjat få en tjock vit tillväxtzon på min flakväxande Montipora.

Ska fortsätta ett tag till & se om det håller i sig.

Kanske skulle beställt ett eget test från Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade köpt Grotech ABC+ för ett tag sedan men mätte bra Kalium enligt FM:s test hos en polare.

Har testat nu i två veckors tid att dosera 7.5ml/vecka av detta i mitt 180 liters kar och har nu börjat få en tjock vit tillväxtzon på min flakväxande Montipora.

Ska fortsätta ett tag till & se om det håller i sig.

Kanske skulle beställt ett eget test från Salifert.

ABC flaskorna är väl spårämnen, vad har det med ditt kalium att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte också upp 400 med FM:s test, men uppenbarligen så ger ju dosering resultat.

Bara ett tips i alla fall. Vet ju inte om det här kommer att hålla i sig heller. Fortsätter det växa så beställer jag ett Salifert-test tror jag för att se vilka nivåer jag måste ligga på för tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står så här på grotechs sida:

Corall A, B and C contains all necessary combinations and elements for corals, without adding artificial colouring and preservatives.

Already after the first dosings, an increased opening of the coral polyps can be observed.

Natural colouring and increased growth can be noticed clearly after a few weeks.

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .

Dosing:

10 ml per week on 100 l aquarium water.

The quantity refers to a well-populated coral basin.

Please do not mix Corall A, B and C in a measuring cup, but put same separately into the aquarium.

Sometimes a reduced colour intensity of hard corals will show up after first colour success.

Due to experience, this means an overdosing. Should this effect appear, we recommend to reduce the dosing to 30 % of the last used quantity.

As soon as the colours come back, the dosing should be increased level by level until the optimum quantity for your aquarium has been found.

Så corall A verkar inte innehålla kalium. Står inget om kalium på B och C heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles rätt, jag minns/såg fel. Potassium heter det på engelska och det finns inte med. Men något gjorde det, så Kalium i sig är kanske inte hela sanningen till om Montipora växer eller ej.

Min teori lär ju visa sig rätt om tillväxten fortsätter. Det är ju enkelt att sluta tillsätta ABC+ och se om tillväxten avtar igen sen.

Edit: Ska även tillägga att Montoporan är det enda som visat en förändring efter dosering av ABC+, resterande koraller är oförändrade i tillväxt & färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles rätt, jag minns/såg fel. Potassium heter det på engelska och det finns inte med. Men något gjorde det, så Kalium i sig är kanske inte hela sanningen till om Montipora växer eller ej.

Min teori lär ju visa sig rätt om tillväxten fortsätter. Det är ju enkelt att sluta tillsätta ABC+ och se om tillväxten avtar igen sen.

Edit: Ska även tillägga att Montoporan är det enda som visat en förändring efter dosering av ABC+, resterande koraller är oförändrade i tillväxt & färg.

ABC+ innehåller kalium/potassium.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du bara kalium och jod kvar att testa. Hos mig kalium för rött till lila och jod för blått till lila.

Jag tror att en strontiumkorrigering höjde röd färg en gång för några år sedan men det har jag bara gjort en gång. Numer har jag strontium i mina spårämnen. Jod tillsätter jag extra då jag får minskande värde med standarddosering enligt Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...