Gå till innehåll

Maxspect vs Aqua Illumination


Mazzi

Rekommenderade inlägg

En AI Vega/Hydra skulle sitta fint över ditt kar :)

Snygg stilren armatur med enorma inställningsmöjligheter (framförallt Vega)

Har du möjlighet att åka till triton så finns både maxspect razor och AI Vega att se live...

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kommer jag inte till triton i första taget. Maxspect har jag inte möjlighet att se live, AI har dom på min lokala butik så den har jag "klämt" på lite :) (minns dock inte om det var vega eller hydra)

/ Mats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jobbigt att återuppfinna hjulet hela tiden, så det här med att skippa vitt ljus ser jag som rent trams - sedan kan jag ju i o f s ha fel, men det lär ju ta ett tag innan vi får reda på :)

Personligen tycker jag ju att herr P skulle lägga mer energi på mjukvara istället ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man menar väl på att de vita LED:sen idag har vi bara för vårat ögas skull, det estetiska. Medans korallerna i sig inte använder de vita LED:sen för sin fotosyntes, att de istället kan ta mer skada när vi trycker på med massor av vitt.

Som du säger, vi får väl se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den teorin baseras ju enbart på fotosyntesiska parametrar och irridans hos koraller - men i min värld är det lite hål i huvudet och som att ta något ur sitt sammanhang - sen får vi ju se om jag har rätt eller fel.

Några av de snyggaste kar jag sett "drivs" ju av 10.000k lampor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast du har ju faktiskt möjligheten att enkelt bestycka om dina moduler med andra LEDdar:)

Jag har Maxspect Mazarra P idag med 2x60W och är nöjd, men skulle jag köpa nytt idag så skulle jag nog kika på Pacific Sun Hyperion S.

http://www.advancedaquarist.com/blog/pacific-sun-introduces-their-new-smt-led-panel-technology

Inga vita LED:s och fint kluster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar inte bara om att "skydda" koraller - den som tror det har missat poängen med deras tänk. De har faktiskt på ett bra sätt satt ihop alla fakta och fått fram ett nytt tänkande. Anledningen till att jag hela tiden har förespråkat vita med höga Kelvintal baserar sig på nästan samma tänk. Av de färger vi ser på våra koraller så är väl ca 60 - 70 % ett resultat av fluorescens. Det vill säga korallerna själva fungerar som en liten men svag ljuskälla. Alla som kört med kombinatione RB och Cree vita vet att när man släcker de vita så får korallerna helt andra färger. Dessa ljusstrålar sänds ut av dem även när det vita ljuset är tänt men eftersom de vita LED:en kommer från belysningsindustrin så är energin koncentrerat på de ljusstrålar som våra ögon uppfattar bäst och vi blir bländade och ser inte de vackra färger som fluorescensen ger. Jämför med hur svårt det är att se om trafikljuset är grönt, gult eller rött i kraftig motljus från en nedgående sol. När jag har använt LED med Kelvintal på mellan 16 - 20000 så är det inte riktigt lika bländande ljus i "Lumenfönstret" (ca 480 - 610 nm) och det går faktiskt att uppfatta fluorescensen bättre - inte allt men det mesta. Pacific Sun har tagit ett steg till genom att infoga en annan kunskap om vårt öga. Vi har tre toppar i vår ljuskänslighet från vilka vi med hjälp av vår hjärna sedan kalkylera till att uppfatta en viss ljustemperatur. Det är dessa RGB tekniken utnyttjar. Om man tar en röd, en grön och en blå LED och kör dem mot en bestämd punkt så kan man få fram vilken ljuskänsla som helst. Är de ungefär lika starka så ser vi ett vitt ljus som reflekteras. Men det är en illusion - det finns inte så mycket bländande ljus i våglängdsområdet 480 - 610 nm - bara tre distinkta toppar. Det blåa och gröna ljuset vill man ha för fluorescensen och det röda lägger man in för att vi skall luras att se ett vit ljus och inte bara det tråkiga blå. Sedan har man en källa kring 570 nm för att få en viss typ av röd fluoroscens. Allt handlar alltså om att se alla färger hos korallerna utan att ljuset måste vara tokblått.

till skillnad till greger så tror jag att Pacific Sun verkligen kommit med ett nytänk som kommer att påverka branschen framöver. Inte för tillväxt utan mer för vårt behag.

Jag är dock inte helt inne på linjen eftersom jag vill ha kvar vita med lite styrka i "Lumenfönstret" av lite olika orsaker men att Pacific Suns tänk fungerar - det tror jag fast på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tar en röd, en grön och en blå LED och kör dem mot en bestämd punkt så kan man få fram vilken ljuskänsla som helst. Är de ungefär lika starka så ser vi ett vitt ljus som reflekteras.

Det där är en sanning med modifikation... Det fungerar bra med våra TV-apparater eftersom vi tittar rakt in i ljuskällan. Det funkar också bra så länge ytan vi belyser är vit, men snå snart vi blandar in färger så kommer ljuset som reflekteras, dvs den färg vi upplever att objektet har, att påverkas av ljusets spektralfördelning. Så för att kunna återge alla färger som våra fiskar och koraller har, så behöver vi ett ljus mex brett spektrum. Då duger inte en ljuskälla med tre spektrala toppar (även om det får vår hjärna att tro att ljuskällan är vit, reflekterat ljus kommer att avslöja att ljuskällan inte är det)... Detta är mycket grundläggande fysik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har slagit igenom hos en del färghandlare också. Jag har en kompis som tog bort en vägg hemma och behövde måla om. I väg med ett färgprov och blandade färg.

På dagen var det perfekt gröngrå nyans men på kvällen i glödlampsljus blev den nya färgen brun. Efter två veckors stigande ilska åkte hon iväg till en annan färghandlare som mäter reflektionen i färgprovet i 6 våglängder. Den nya färgen stämde perfekt. Jag vet inte vad kedjan heter men färgen heter Lady. Jag har också använt den till att måla bak - och undersidan på akvarier. Det känns lite bättre när karen som står bredvid varann har samma färg på baksidan även i det blåaktiga saltvattensljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...