Gå till innehåll

eget led bygge vs tex maxspekt razor i pris


hagbard

Rekommenderade inlägg

På min nuvarande burk har jag en 120W Razor 16kK och kom fram till slutsatsen att det är fiffigare att bygga eget än att skaffa en Razor till nu när jag uppgraderar till större (60x35x30cm => 120x60x60cm). Kostnaden för en ny Razor skulle ha varit lägre, men nu kan jag sälja bort den gamla Razoren och får mera ljus för lägre totalkostnad.

Kostnaderna för min ramp på ~300W blir ungefär 550€ (4800kr). En 120W Razor går på ca. 430€ (~3750kr) så besparningen blir i tusenlappar - 2st Razor vs. 300W egenbygge (550€ vs. 850€)

Ljusrampen:

- 12st kretskort med led's ~100€ (~870kr)

- Kylningen (362x35x1000mm) ~75€ (+ 25€ frakt) (~870kr)

- Borrning o. anodisering av kylen ~50€ (~435kr)

- Akrylskiva 1100x412mm ~60€ (+ 25€ frakt) (~740kr)

- 2st 200mm fläktar ~40€ (350kr)

Totalt: ~375€ (~3260kr)

Ström:

- 10st LDD-700H ~80€ (~700kr)

- 10st kretskort för LDD ~20€ (~175kr)

- NES-350-48 ~30€ (~260kr)

Total: ~130€ (~1130kr)

Kontrollern:

- Arduino Uno ~8€ (~70kr)

- Rotation encoder ~5€ (~45kr)

- DS1370 RTC ~2€ (~17kr)

- 10 x DS18B20 ~10€ (~90kr)

- 16x2 i2C LCD ~5€ (~45kr)

- Kablar mm. smått ~10€ (~90kr)

Totalt: ~40€ (~350kr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag räknat och tittat på saken så har jag kommit fram till att i slutändan så vinner man väldigt lite på att bytta själv, speciellt i pengar men även tid. Det är sällan en vinstaffär jämfört med de mer prisvärda ramperna som kommit.

Det som talar för är snarare en möjlighet att få en skräddarsydd lösning för just ens eget kar och att få välja dioder helt själv. Sedan är det väldigt roligt att bygga tycker jag.

Men om man inte tycker det så är det för det mesta ganska dumt att tro man ska spara massa pengar på att sätta ihop eländet själv :-) Man tappar alltid besinningen någonstans och så drar priset iväg. Oftast på själva armaturen i sig. Strömkällor och dioderna är inte så dyra. Det är allt annat som är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska nyligen byggt en 324w ledramp med 108st bridgelux 3w .

Kunde ta plåt och kablar från jobbet ,men kostar inte många kr att köpa !

Kostade ca:2500 kr när det var färdigt !

Jag är värdelös på el ! Men detta var lätt att bygga själv !

Tid : Plåten+märka upp vart led ska sitta+borra hål för kablar = Ca:3-4 timmar !

Montera led +löda fast kablar ,delade jag upp på 2 kvällar hemma !

Jag behöver ca :1300w led så besparingen blir ganska mycket ,10 000 för hemmabygge och köper jag färdiga (razor 38 000 ) så runt 28 000 i skillnad ,räkna med 25 000 så har jag mycket reservdelar hemma !

Då har jag inte lagt ner tid på design då min belysning inte kommer synas , har inga program utan bara möjlighet att dimma dom manuelt ! använder blåa leds som kvällsbelysning !

Det jag ser som fördel är att man har reservdelar hemma och inte mycket kan gå sönder och när det väl pajar så är dom enkla att byta ut trasig del ! Köper hem så jag har leds+driver i reserv !

Hade köpt färdiga om jag klarat mig på 2-3st och haft dom synliga , tycker inte det är särskilt roligt sitta och löda dessa :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnaderna för min ramp på ~300W blir ungefär 550€ (4800kr). En 120W Razor går på ca. 430€ (~3750kr) så besparningen blir i tusenlappar - 2st Razor vs. 300W egenbygge (550€ vs. 850€)

Om jag skulle ha gömt ljustekniken i en "huva" skulle priset för belysningen varit mycket lägre eftersom en stor del av kostnaderna i min lösning går åt till att göra rampen vardagsrumsduglig. Råkostnaden för rampen utan finesser och med kontroller skulle vara typ 230€ (2000kr). Dvs 0,75€/W (~6,50kr/W).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man inte får glömma i många av dessa fallen är att en begagnad ledramp är värd väldigt lite i andrahand. En begagnad Razor eller liknande får man fortfarande över 80% av nypriset för. (sålde min 160W nyligen för 3500, ett år gammal och det var väldigt mycket intresse för den)

Min gamla DIY ledramp som jag hade fick jag 1000kr för,och det var ~240W led med Cree leds och maxwell drivers. Totalpris när den byggdes 9 månader innan låg runt 5k

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att bygga själv och man kan skräddarsy lösningar som kanske inte finns på marknaden - men om man gör det för spara pengar, tycker jag man lurar sig själv - i vart fall om man värderar sin egen tid till mer än 10spänn i timmen och har något sånär estetiska krav.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Estetiska krav handlar väl bara om hur noggrann man är och hur man prioriterar utseendet på sina byggen... Finns inget som säger att ett hemmabygge behöver se sämre ut än en köpt produkt, det styr man ju själv över.

Är väl inte så bara och bara för vem som helst att bygga en snygg ramp om man samtidigt ska spara några slantar. Och jag kan ju inte påstå att jag har lägre krav på¨hur sakerna ser ut bara för att jag har svårt att bygga själv. Har sett många DIY lampor sett bra ut men inte många som slår en färdigköpt ledramp. Men jag kanske har för höga krav. Men visst en inbyggd ramp spelar väll inte så stor roll hur den ser ut. Men ska man ha en frihängande lampa som måna föredrar så e de nog svårt att slå razor:n och andra ledande led lampor på fingrarna.

Jag håller nog med många andra här att DIY är först och främst för dom som vill ha en skräddarsydd lampa till sitt akvarium. Och sen finns det ju alltid ett gäng hemmapulare som e både duktiga och tycker de e oerhört kul att bygga själv och förkastar allt vad färdiga lösningar heter hehe.

Sen var det ju alla hemmapulare som byggde sina ramper innan det fanns färdiga ramper med hyffsade priser på marknaden med. Dom har man ju mycket att tacka för så att utvecklingen satte fart och gick frammåt.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får ni betala för era underverk vs en färdig lösning...vad köper jag mig fri emot?Alltså i krångel o dylikt...tex arbetstimmar o div och noll garantier..vad tjänar man kort o gott..är det tusenlappar?

Man skall nog inte försöka bygga något enbart för att spara pengar... Främst bör man tycka att det är kul, och man kan ju passa på att bygga något som inte finns på marknaden...

Själv lade jag en stor mängd tid och en hel del pengar på att bygga en ramp som än idag saknar motstycke på marknaden... Idag finns ju betydligt fler och billigare ramper än när jag påbörjade mitt LED- ramp- bygge för nästan två år sedan, så man behöver ganska specifika krav för att inte kunna hitta det man behöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl inte så bara och bara för vem som helst att bygga en snygg ramp om man samtidigt ska spara några slantar. Och jag kan ju inte påstå att jag har lägre krav på¨hur sakerna ser ut bara för att jag har svårt att bygga själv. Har sett många DIY lampor sett bra ut men inte många som slår en färdigköpt ledramp. Men jag kanske har för höga krav. Men visst en inbyggd ramp spelar väll inte så stor roll hur den ser ut. Men ska man ha en frihängande lampa som måna föredrar så e de nog svårt att slå razor:n och andra ledande led lampor på fingrarna.

Jag håller nog med många andra här att DIY är först och främst för dom som vill ha en skräddarsydd lampa till sitt akvarium. Och sen finns det ju alltid ett gäng hemmapulare som e både duktiga och tycker de e oerhört kul att bygga själv och förkastar allt vad färdiga lösningar heter hehe.

Sen var det ju alla hemmapulare som byggde sina ramper innan det fanns färdiga ramper med hyffsade priser på marknaden med. Dom har man ju mycket att tacka för så att utvecklingen satte fart och gick frammåt.

/Andreas

Kunde inte skrivit det bättre själv, precis varenda ord är precis så jag tänker.

Den dagen jag ser ett hemmabygge i klass med en fabrikstillverkad så skulle jag ev överväga att ge mig på det själv.

Men jag tror att kostnaden för det hade blivit allt för dyrt, så jag kommer förmodligen köpa en som är färdig och enkel att programmera!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..tack för alla svar, Jag kan tänka mig att det kan vara mer värt besväret om man har en lång tank...känns lite överkurs att köpa flera razors el dyligt för att täcka hela längden på få liter, men sen ska det se snyggt ut också.....finns det längre smalare armaturer på marknaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..tack för alla svar, Jag kan tänka mig att det kan vara mer värt besväret om man har en lång tank...känns lite överkurs att köpa flera razors el dyligt för att täcka hela längden på få liter, men sen ska det se snyggt ut också.....finns det längre smalare armaturer på marknaden?

Metis Hyperion finns i upp till 3x145 som skall täcka 160cm långt kar, sen kommer maxspect med en 200W armatur inom kort som skall klara lite längre kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog mer vins ju med watt man skall ha för grunderna i bygget kostar en del men sedan att bygga ut den mm är mycket smidigt. MEn som sagt ska man ha samma lull som det är i många köpe ramper program mm så blir där en extra kostnad snyggt yttre då blir det inte mycke till vinst om en någon alls. Men att skräddarsy en köperamp är ganska kostsamt. så kort och gott beroende på hur man bygger är det vinst eller ej. Man ska räkna med förlust så blir man ej besviken. Min buslätta belysning till mitt stora kar går på ca 2500 då är det närmare 600W med hybridchip och lite månljus samt lite uv utan styrning och snygg förpackning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte skrivit det bättre själv, precis varenda ord är precis så jag tänker.

Den dagen jag ser ett hemmabygge i klass med en fabrikstillverkad så skulle jag ev överväga att ge mig på det själv.

Men jag tror att kostnaden för det hade blivit allt för dyrt, så jag kommer förmodligen köpa en som är färdig och enkel att programmera!!

Som redan konstaterat så är utseendet fast i hur mycket man är villig på att lägga ner arbete, svett och tårar :)Min ramp på ~300W kommer att se ut ungefär såhär när den skruvas ihop:

post-7368-14468931036973_thumb.jpg

Från rampen går det ut 3 kablar för ström till leddarna, fläktarna och kablar till termometrarna. Hela paketet kommer att gå på ca. 16kg varav kylflänsen (362*35*1000mm) är ~13kg. Programmeringen är enkel, ett mycket simpelt gränssnitt som sköter om max 16 kanaler som kan ställas individuellt, betydligt mera mångsidigt än de flesta färdiga alternativena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som redan konstaterat så är utseendet fast i hur mycket man är villig på att lägga ner arbete, svett och tårar :)Min ramp på ~300W kommer att se ut ungefär såhär när den skruvas ihop:

[ATTACH=CONFIG]103734[/ATTACH]

Från rampen går det ut 3 kablar för ström till leddarna, fläktarna och kablar till termometrarna. Hela paketet kommer att gå på ca. 16kg varav kylflänsen (362*35*1000mm) är ~13kg. Programmeringen är enkel, ett mycket simpelt gränssnitt som sköter om max 16 kanaler som kan ställas individuellt, betydligt mera mångsidigt än de flesta färdiga alternativena.

Inte för att vara "sånn" men det är stor skillnad på rita i cad/googlesketch och att tillverka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får ni betala för era underverk vs en färdig lösning...vad köper jag mig fri emot?Alltså i krångel o dylikt...tex arbetstimmar o div och noll garantier..vad tjänar man kort o gott..är det tusenlappar?

ska du uppgradera ljuset reda ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara "sånn" men det är stor skillnad på rita i cad/googlesketch och att tillverka :)

Det som gör det lätt är polare som har cnc-maskin för maskinering av kylfläns och företag som laserskär akryl. Att skruva ihop färdiga bitar är inte ett problem ;)

Men du har rätt, om man inte tycker om att pyssla så lönar det sig inte att göra ngt själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör det lätt är polare som har cnc-maskin för maskinering av kylfläns och företag som laserskär akryl. Att skruva ihop färdiga bitar är inte ett problem ;)

Men du har rätt, om man inte tycker om att pyssla så lönar det sig inte att göra ngt själv.

Den där ser ju riktigt proffsig ut sam! Kan bara tänka mig hur det skulle se ut om jag skulle försöka bygga..hmm en ledslinga på en björkslana ala hedenhös typ.

kladd 3 nja jag kanske inte måste få mer ljus ljust nu, men är lite avundsjuk på styrningen,samt att rätt var det är så ramlar polleten ner i övrigt och så får jag för mig att köpa sps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...