Gå till innehåll

Vita prick...


Rekommenderade inlägg

Min kopparbandade pincett fisk verkar ha fått vita prick tror jag. Har försökt läsa vad som finns att göra men det blir bara mer förvirrande.

Det började för någon vecka sen tror jag då den fick någon vit prick på stjärtfenan (se bild) denna vita prick finns fortfarande kvar och har även tillkommit en på nedre delen också. Idag har det även kommit till en liiiiiten vit prick på kroppen av fisken (det gick inte plåta den tyvärr).

Den äter fortfarande bra, men har blivit lite mer skygg och simmar nu mer gärna bakom stenarna istället för framför som den brukade göra.

Jag har haft igång mitt uvc (rainbow lifegurad QL-8) sedan 3 veckor när jag köpte fisken. (men uvc var begagnat så idag har jag beställ en ny lampa. Skulle även rengöra uvc idag tänkte jag men det var kliniskt rent innuti)

Jag har en hökfisk (korallväktare) utöver denna kopparbande pincettfisk, sen är det 2 räkor och en anemon i karet också. (och en massa koraller)

Finns det risk att (om det nu är en sjukdom) att det sprider sig?

Vad sprider den sig till? Är sten, koraller, sand o allting annat i karet i fara?

Ska jag slänga ut pincettfisken?

Kan den klara livhanken?

Om jag inte gör något, vad är det värsta som kan hända?

sjuk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är prick det kan var början på mögelangrepp men det är svårt att säga så här med en bild pricken är ju väldigt stor och vita prick är mindra det kan också vara skit som fastnat när den har varit inne bland inredningen och simmat det har mina fiskar ofta när de kommer ut ur inredningen men det ramlar av ganska fort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta några dagar till hade jag gjort.

Är det prick så blir det eventuellt värre men det kan lika väl gå på andra håller om du har uv-c.

Sedan har du inget som direkt stressar fisken så även om det är prick så finns det goda chanser att det går tillbaka av sig själv.

Det värsta är att den kan dö och smitta alla andra fiskar som då också dör. Vid ett sådant angrepp bör du vänta ett tag innan du inhandlar nya fiskar.

Det skall tilläggas att pincetter ofta får prick när de är nya och vanligtvis går det över om man har ett stabilt akvarium, frisk fisk eller uv-c.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja inte jaga fisken eller flytta på inredning för då lär du bara stressa upp den ytterligare.

OM det är prick så finns det i akvariet och bryter ut av stress faktorer eller förs in med hjälp av nya fiskar/koraller som har "annat" vatten i sina påsar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som ett svampangrepp. Uppkommer efter någon skada precis som J. Svärd säger. Vita pricken är ungefär 2/3 mm som störst. Svampangrepp är oftast inte alldeles runda och har oftast luddiga kanter och brukar vara ljust ljusgrå. Pincettfisken är mycket känslig mot koppar så inga sötvattensmediciner. Om fläcken växer mycket så klipp bort den infekterade delen av fenan. Den växer ut igen på en vecka - 14 dagar. Se till att inga gamla döda djur eller matrester ligger och skräpar i karet för det ökar infektionsrisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte. Det finns svamparter som tål både sött och salt även om jag tror att de vanliga arterna inte gör det. På 70 talet klippte man eller tvättade med jodtinktur på dyra fiskar. Nu finns det bättre preparat, men lägga fisken i ett annat kar och medicinera när man bara kan klippa bort angreppet. Fisken slipper vänja sig vid ett annat kar och att kämpa sig tillbaka i hackordningen när den kommer tillbaka till karet. Alla har vi väl haft en fisk med en hackad fena som läkt ut på en vecka...

Jag skulle inte göra någonting. Jag har själv en Palettkirurg som haft litet små svampangrepp som gått fram och tillbaka utan att smitta andra eller att jag brytt mig om att göra något. Om fisken inte ens bryr sig om att klia sig gör jag inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av egen erfarenhet så ser det inte ut som vita prick min pincett dog på grund av vita prickstress o ålder. så det ser inte ut som vita prickmen håll koll på det blir det inte fler så låt det bara va.jag hade 10 prickar på min pincett och dem sa i affären att jah skulle låta det va om det inte blev alldeles för många(100-1000)så det försvinner nog. hoppas du blir bättre så det inte går som för min pincett:(.......... ha de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig ana att det börjar bli lite värre på bakfenan, ingenting annat är drabbat och det verkar då som det är svamp eller?

Vad göra? ska jag cutta baksvansen på den? (känns inte så bra å göra det tycker jag, fast det är bara en känsla)

Varför har den svamp? (om det nu är det) Har jag gjort något för att den skulle få det? Är vattnet dåligt för all framtid?

Jag har en putsarräka, men han putsar ingenting på pincettfisken nånsin, fast det kanske inte är meningen heller?

Vad rekomenderar ni? Väntar mer? Cutta den? Kasta ut den?

Kass bild som vanligt, men han kan ju inte hålla sig still en sekund.

sjuk2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina vattenvärden är bra så är det nog bara att vänta. Den skulle dock må bättre i ett större kar, 170L är i minsta laget för en kopparbandad pincett.

Pinsettfisken måste lära sig att bli putsad av putsarräkan och det kan ta alt ifrån några dagar till aldrig. Min pincett blev putsad flera gånger omdagen men den lärde sig aldrig att se skilnad mellan putsarräkan och bandkorallräkan ): och den var inte lika ömsint...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärderna är helt normala... så då väntar jag.

Hoppas han lär sig snart, putsarräkan verkar vilja klättra upp på honom men han sticker iväg hela tiden.

Jag läste bara på liveaquaria innan jag köpte den så då verkar det vara precis under vad den ska ha för utrymme, men visst är ett akvarium alltid för litet. Får väl byta upp mig när han blir större,(om den nu blir det) den är bara 3-4 cm nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir han putsad :) Fast hos min eldräka haha... trodde inte eldräkor var ämnade till att putsa fiskar. Jag har en "vanlig" putsarräka fast till honom vill pincetten inte gå.

Och nu stod han lite mer still så det gick bra att fota, där kan man se lite tydligare vad han har på svansen. Han hade en liten liten vit fläck på kroppen innan men den har försvunnit. Hoppas han klarar sig.

putsad0.jpg

putsad1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med sjukdomen, men fina bilder! Vad kör du med för kamera? o vilka inställningar?

Pentax optio S5... Finns en speciell akvarieinställning i kameran för "marina undervattensbilder". Sen har jag fått speeda upp slutartiden lite då den ändå inte räcker till då det är rätt mycket som hela tiden rör sig i akvariet. Sen vanlig macro då de höll på att putsa lite längre in i akvariet, annars finns det supermacro också. Bara en vanligt digitalkamera egentligen, men jag är nöjd med den då man kan ha med sig den överallt då den är hyffsat liten. ("mindre än ett kredikort")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att försvinna om fisken i övrigt är pigg och äter.

Det går dock snabbare med putsare har jag märkt. Min pygoplites var helt övertäckt med någon form av svampangrepp och ingen varken putsarfiskar, putsarräkor eller Uv-c verkade hjälpa.

Däremot äter han som en häst och det verkar som om det är avgörande för nu har det börjat släppa och han har till och med låtit "putsarna" göra sitt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fisken är frisk igen och inte en prick/Svamp så långt mitt öga kan se.

Så nu till nästa problem :( Allting ser verkligen bra ut i karet, men jag testade sailiferts nitrat test (istället för mitt vanliga (tetra och hagen) Mina visade Nitrat mindre än 5! Men när jag testade Sailiferts nitrat så visar den MAX!!!!!!! (100). Kan nånting verkligen leva i så höga värden? (finns inte någon nitrit iallafall (testat med flera tester även där, inkl sailifert)

Har bytt 25 liter vatten idag, testade efter det, men den visar fortfarande på max!!! Jag har varit ganska generös med artemia så det är väl det som är felet skulle jag tro?

Hur får jag bort Nitraten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tittade du uppifrån eller från sidan?? Du ska dela me 10 om du tittar från sidan.

Annars är det vattenbyte som gäller. Lagom med caulerpa hjälper till att hålla nitraterna låga. Annars är det väl ett

nitratfilter som gäller men det har jag ingen erfarenhet av.

/ Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste någon tråd om det och jag fattar nog fortfarande inte!? Om jag tittar från sidan eller uppifrån, känns som det kvittar?

Men ja, jag tror jag tittade från sidan så då är det väl 10 istället? Men vattnet blev ju rosa som aldrig förr!!! Ska mäta när jag kommer hem ikväll.

Känns som om korallerna borde må väldigt mycket sämre om det vore 100?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar du uppifrån och jämför med färgkartan läser du av det värde färgen motsvarar och detta är ditt/akvariets nitrathalt. Har du nitratvärde under 10 kan du titta genom sidan på röret. Avläsa ditt värde men detta kommer att vara 10 x högre än nitrathalten i akvariet eftersom du tittar genom en 10 gånger så stor lösnings-/vattenkolumn som när du tittar uppifrån. Därför kommer det att se mera rosa ut från sidan än om du tittar uppifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan jag fattar inte, är säkert trög som en guldfisk!

Tittar man uppifrån ligger det typ på 5 då om man delar med 10!? men tittar man rakt igenom är det ju långt över 100 skalan. Det är mer rosa än... jafan man kan tänka sig! går inte ens att se igenom!!! (uppifrån är det inte speciellt rosa tycker jag iofs.

När vet man om man ska titta uppifrån eller vid sidan av testet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...