Gå till innehåll

Skulle det fungera med IKEA´s led i karet?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Går lite i tankar att sätta led i täckskivan. Eftersom jag har ett Juwel kar och 2 katter så finns det ingen chans att ha hängande ledramp till karet.

Någon som testat IKEA´s led?

Har kikat på dessa:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/

Hur många sådana skulle krävas och är styrkan tillräcklig?

Där står "Ljusfärg: Varmvit (2700 kelvin)", men man kan själv ändra färg?

Kanske är helt ute och cyklar, men kom gärna med förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste inte ha LED. Finns utmärkta ramper med T5 som säkert skulle funka bättre och billigare än att ladda på med en massa IKEA LED's.

Jag har inga problem med belysningen idag, utan det är färgåtergivningen jag vill komma åt.

Men då stryker jag IKEA, men vad har jag för andra alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar som komplement till befintlig belysning va? Det tror jag att jag läst att en del använder som månljus o dylikt..typ :1 blå slår på i gryning en stund..2 sen ikeas varmvita en stund..sen 3. juvelslysrör och de andra slocknar sen omvänt på kvällen...det kan väl inte skada :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar som komplement till befintlig belysning va? Det tror jag att jag läst att en del använder som månljus o dylikt..typ :1 blå slår på i gryning en stund..2 sen ikeas varmvita en stund..sen 3. juvelslysrör och de andra slocknar sen omvänt på kvällen...det kan väl inte skada :)

Jag är inne på att ersätta hela min T5-belysning med LED. Hade varit perfekt om det fanns led-lister som jag kunde montera i befintlig ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får 7,68W per meter med den och skulle du använda hela rullen på 5 meter så får du 7,68 * 5 = 38,4 W och jämför det med att en maxspect razor är på ca 160W vilket betyder att du skulle få in 21 meter ledslinga i ditt kar och då har vi inte ens pratat om våglängder. det blir en kostnad på 3200 om man räknar på 20 meter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då stryker vi det också :) Finns det inga lister med lite mer kräm i då?

du kan ju bygga lister själv med tex. cree vill du bara ha dioderna utan pcb så finns de för ganska bra pris på Acrc. men det blir ju lite mer jobb men du kan få det som du vill tänk på bara att det krävs kylning i någon form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju bygga lister själv med tex. cree vill du bara ha dioderna utan pcb så finns de för ganska bra pris på Acrc. men det blir ju lite mer jobb men du kan få det som du vill tänk på bara att det krävs kylning i någon form.

Krävs det mer kylning än jag har idag tro? Har 180 W T5 idag och en stor datorfläkt + 2 utgångshål och har inga problem med värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krävs det mer kylning än jag har idag tro? Har 180 W T5 idag och en stor datorfläkt + 2 utgångshål och har inga problem med värmen.

Ja du det beror vad du menar med problem led:en lyser utan kylning men frågan hur länge du vill att de ska hålla ju längre temp ju längre hålle de. Jag kanske inte svarade på din fråga. Men jag hade i te kört leds utan någon form av kylfläns.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså det är dioderna som inte har tillräckligt hög effekt. Det är bara en massa små dioder med låg effekt på de där slingorna.

Det innebär att ljuset inte tränger ner tillräckligt långt i karet och allt som behöver ljus blir lidande.

Om du ska satsa på LED så måste det vara högeffektsdioder (över 3W) med rätt våglängder på ljuset för att det ska vara någon idé.

Jag kan ärligt säga att allt som är billigt är skit eller duger inte till akvariebruk - jag har testat det mesta.

Jag skulle spara mina slantar om jag var du och satsa på till exempel en Maxspect Razor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...