Gå till innehåll

Finns det maxmängd % på vattenbyte?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Kan man byta för mycket vatten? Jag tänkte nån gång runt årsskiftet göra ett ordentligt vattenbyte och undrar om det finns någon maxmängd på hur mkt vatten man kan byta utan att fiskarna börjar hoppa omkring på botten? Om man byter 90% kan det då bli för stora skillnader i vattnet vilket kan chocka korallerna eller tar man bort för mycket bakterier för snabbt? Gissar på att bakterierna inte är något att oroa sig för då de flesta finns i sanden och stenen väll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man byta för mycket vatten? Jag tänkte nån gång runt årsskiftet göra ett ordentligt vattenbyte och undrar om det finns någon maxmängd på hur mkt vatten man kan byta utan att fiskarna börjar hoppa omkring på botten? Om man byter 90% kan det då bli för stora skillnader i vattnet vilket kan chocka korallerna eller tar man bort för mycket bakterier för snabbt? Gissar på att bakterierna inte är något att oroa sig för då de flesta finns i sanden och stenen väll?

Har man bara koll på så att det nya vattnet har samma densitet och KH, Ca, Mg, så borde man kunna byta ganska mycket. Jag brukar byta 40-50% utan problem, dvs man ser ingen korall som blir ledsen eller så.

Finns bra artikel om nån som kör 100% i ett nano som är lite intressant:

http://www.advancedaquarist.com/2010/4/aquarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft några problem med för stora vattenbyten, och då har jag gjort på över 90%, det enda som skett har varit extremt glada koraller. Finns väl en teoretisk risk att nånting kunde fara illa om vattenvärdena i karet är helt åt skogen innan och djuren har vant sig till det, men när jag slarvat som värst så har värdena varit ganska off i mitt kar, och när jag då gjort ett gigantiskt vattenbyte så har korallerna skickat ut sina polyper och slickat i sig det nya vattnet som om det vore manna ifrån gudarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan varför byter du vatten? Du vill ju åt en förändring i vattenvärdena vad gäller nitrat, fosfat eller nya spårämnen. Hur du än gör så kommer det väl att påverka invånarna, annars vore väl vattenbyten onödiga?

Vattenbyten är i princip onödiga, det är bara ett smidigt sätt att få ordning på vattenvärdena utan att mäta varenda liten parameter... Kolla akvariet på länkad video, den killen har inte gjort ett enda vattenbyte på längre tid än de flesta av oss haft våra saltvattensakvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är i princip onödiga, det är bara ett smidigt sätt att få ordning på vattenvärdena utan att mäta varenda liten parameter... Kolla akvariet på länkad video, den killen har inte gjort ett enda vattenbyte på längre tid än de flesta av oss haft våra saltvattensakvarium...

Javisst jag har följt hans tråd om burken också. Men det jag menade och som jag uppfattade ts undrade var om det kan chocka akvariets invånare, och chockar det inte invånarna så är det ju precis som du säger, onödigt att göra vattenbyten. För det är väl inte bara förändringar i kh, ca och mg utan även alla andra spårämnen och förändringar av dessa som kan stressa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är i princip onödiga, det är bara ett smidigt sätt att få ordning på vattenvärdena utan att mäta varenda liten parameter... Kolla akvariet på länkad video, den killen har inte gjort ett enda vattenbyte på längre tid än de flesta av oss haft våra saltvattensakvarium...

Stämmer faktiskt inte, följer du hans tråd så skrev han att han upskattade att han har gjort gjort åt med 10-15 dunkar salt under åren (dvs runt 10,000liter saltvatten). Om man nu räknar bort all sten etc i karet så kanske det är ~1200liter i hans kar så blir det ungefär 100% av karets volym som bytes årligen.

Eller 8% i månaden om du föredrar det.

Det är mycket mer än vad många här på forumet gör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, det mest elementära i denna hobbyn är att man gör sina vattenbyten. Det är billigt, okomplicerat och tar väldigt lite tid. Dessutom så behöver man bara mycket grundläggande kunskaper om hur detta skall göras.

Att det sedan finns en och annan akvarist med enormt fina kar trots extremt lite vattenbyte betyder inte att det är något slags standardläge för den normale akvaristen. Tvärtom så betyder det bara att det finns ett fåtal mycket erfarna och skickliga akvarister som ändå når framgång med sina kar.

Jag har bara positiva erfarenheter av stora vattenbyten, och med lite sunt förnuft så tror jag inte det finns någon gräns för hur stora de kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som undrar varför jag vill göra det så finns det egentligen ingen speciell anledning. Jag har däremot läst om så många som fått krashade kar pga av olika saker som byggs upp med tiden i sina akvarium att jag täntke att om man gör ett ordenligt vattenbyte på minst 50% årligen så drar man ner risken för att sånna här saker händer. Det kan vara allt ifrån tungmetaller i saker man tillsätter till ickeönskade kemikalier som kommer ner i akvariet från ens händer osv. Har även tänkt byta ut delar av sanden samtidigt som jag gör vattenbytet då sanden samlar på sig en del den med.

Så med andra ord, ingen direkt anledning. Vill bara ge akvariet en årlig fräschör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Wiking, kan man inte sina koraller utan o innan så finns det ingen bättre medicin än att då o då göra ett rejält vattenbyte.

Ser inga problem med 50% iga vattenbyte och kan du bara se till att temp och salthalt samt helt upplöst salt så det som ja ser det inga probs.

Kan ju tillägga att jag har haft en enda korall som kolat för att jag flyttat den mellan en påse och mitt kar. O större skillnad än så blir det knappast hur du än gör.

Det man kan tänka på är att undvika plötsliga sänkningar i PH, det kan fälla ur en massa fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...