Gå till innehåll

Bör man byta ut doppvärmare med jämna mellanrum?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Läste om någon här på guiden vars doppvärmare gick sönder och allt i hans kar dog. Jag kör själv med doppvärmare då mitt akvarium står på en kall plats som skulle dra ner temperaturen i vattnet till farliga nivåer om jag inte körde doppvärmare. Bör man byta doppvärmare då och då eller är olyckan som denna person var med om ett extremfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, absolut inte, bara slöseri med pengar, men din handlare blir nog glad... en kvalitetsvärmare håller i många år, och genom att ständigt byta utrustning så ökar du bara risken att förr eller senare få ett måndagsexemplar som går sönder långt innan två år gått. Bättre att hålla koll på utrustningen och eventuellt köra med en extra termostat kopplad på doppvärmaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var mitt kar som dog =/ Kan säga så här... min kostade 599 kr och pajjade efter ca 1 år. Min far har en Jäger från 80-talet som tuffar på än idag utan problem i hans sötvattenskar. Så inget ont om handlare på ngt sätt, men självklart vill alla handlare att man ska köpa nya med jämna mellanrum. Det skulle även jag om jag vore handlare :P Personligen tror jag dock inte att man ngnsin är helt säker. Oavset om den är 1 dag gammal eller 1 år, eller 10 år. Det beror nog på kvalitet och "tur". Självklart slits saker som alstrar värme, precis som motorer, datorer, och dyl. Men att köpa nytt varje år känns lite väl. Jag tycker man ska se till att man inte överdimensionerar som jag gjorde utan hellre som Leffe säger, skaffa två mindre värmare. Manbör även ha en extra termostat (eller två) som bryter strömmen om doppvärmarens termostat pajjar, som min gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, absolut inte, bara slöseri med pengar, men din handlare blir nog glad... en kvalitetsvärmare håller i många år, och genom att ständigt byta utrustning så ökar du bara risken att förr eller senare få ett måndagsexemplar som går sönder långt innan två år gått. Bättre att hålla koll på utrustningen och eventuellt köra med en extra termostat kopplad på doppvärmaren.

Lite så jag tänkte också, ju oftare man byter desto större chans att få ett måndagsex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammal/billig värmare med bimetall kommer att gå sönder förr eller senare och har man en sån så är det definitivt läge att byta, eller snarare kanske man aldrig borde stoppat i den. Nyare elektroniska är säkrare men visst kommer de också att ge upp nån gång i oviss framtid så byte kan möjligen vara en ide men två år känns som väl kort tid, har de suttit i tio år kanske det är läge att börja fundera. Eller om det varit åska eller andra störningar som kan ha ställt till det med elektroniken. I övrigt så är mitt intryck att fungerar de första dagarna så fortsätter de att göra det.

Annars så håller jag med om att två små värmare är en bra lösning, då riskerar man inte varken överdrivet frusna eller kokta djur om en av dem får spader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. En termostat låter ju som ett enkelt sätt att garantera sig att inget kokas ihjäl i alla fall. Men hur funkar det för vattentemperatur? En vanlig termostat likt denna skulle väl knappast fungera? http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/36-1181.

Finns det speciella termostater för akvarium? Säljer ni sånna så fall Leffe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäger säljer en separat termostat. Välsorterade handlare bör ha den.

Clas Ohlson säljer en dimmer man sätter i vägguttaget som en timer. Med den kan man dra ned effekten på värmaren och på så sätt reglera temperaturen.

Schego tillverkar dyra värmare utan termostat men med titanhölje. De verkar hålla hur länge som helst utan att t.ex isoleringen på sladden torkar ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan, vi handlare täljer guld på alla värmare vi säljer :)

Visst kan man koppla värmare med extern thermostat också - eller via akvariedator med styrda eluttag.

Nej, absolut inte, bara slöseri med pengar, men din handlare blir nog glad... en kvalitetsvärmare håller i många år, och genom att ständigt byta utrustning så ökar du bara risken att förr eller senare få ett måndagsexemplar som går sönder långt innan två år gått. Bättre att hålla koll på utrustningen och eventuellt köra med en extra termostat kopplad på doppvärmaren.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Är det mig du frågar?

Jag har inte använt doppvärmare på väldigt länge då jag ej tycker det behövs här hemma. Men jag vill väl helst inte ligga under 23grader som kallast. En så länge har jag ej varit inärheten. Mitt störste problem är värmen knappast kylan. Är inte spec orolig att mina kar blir för kalla. Hellre för kallt en för varmt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör utan doppvärmare nuförtiden då både billiga och dyra har pajat för mig (har inte köpt nån überbyr dock, bara några jäger, varav en som pajat) inte så farligt om man underdimensionerar ordentligt, men har kokat djur när doppvärmare i picokar pajade... Jag kör med 19 grader som en minimigräns, med pumpar, skummare och belysning är det svårt att inte hålla 2-3grader över rumstemperatur i karet, så det får bli rejält kyligt innan jag stressar, skulle det sjunka till 19 dit så skulle jag fundera på att stoppa i en doppvärmare (har några i garderoben för säkerhets skull)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft runt 18 grader i lägenheten vissa vintrar. Har blivit lite bättre sen de såg över ventilationen men runt balkongen så blir det lätt väldigt kallt. Speciellt nära golvet. Vet inte vad temperaturen skulle kunna tänkas landa på men även om det inte skulle bli farliga nivåer så skulle det väl knappast vara så gynnsamt att att ligga så pass lågt. Värst av allt så kan jag tänka mig att temperaturen skulle skifta rätt hårt mellan dag och natt vilket knappast skulle vara så bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...