Gå till innehåll

Har ni haft ett kar gå sönder?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Jag undrar som rubriken lyder.

Det är nämligen en stor rädsla jag har nu när jag har hel renoverat vardagsrummet med golvvärme och dylikt(fönster inkluderat).

skulle vilja få en utredning på hur den gick sönder (om silikonet släppte eller on rutan sprack).

Hur stort karet var i liter.

Glas- eller Akryl kar.

Hur stora skadorna blev.

Gick skadorna på försäkringen.

Finns det försäkringar särskilt för akvarie hobbyn?

Vad man kan göra för att förhindra en olycka.

Hoppas jag jag inte slutar med hobbyn efter att ha läst era berättelser:smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid en risk man får ta!

Men har man ett fräscht kar så ska det hålla, hoppas man ju.

Men står det rätt och inte har några belastningar så skulle inte jag oroa mig nämnvärt.

Så det är bara att fylla upp, och du har väl hemförsäkring som täcker det om det nu skulle hända?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började min bana som saltvattensakvarist med att fylla karet med djur från ett kar där bakrutan släppt.

Måste nog säga att det kändes som om ägaren var rätt slarvig och karet stod dåligt på nån taskig DIY bänk.

Nu är jag inte helt säker men det såg lite ut som nåt hobby bygge av en amatör, men det kan ha varit en slarvig butik.

Karet var på 300 liter(glas) och felet upptäcktes då grannen under ringde o klagade på att det rann längsmed hans väggar.

Inga genomföringar eller så på karet.

Det var en etta så hela lägenheten fick nytt golv och så fick den stå o torka ett bra tag innan man renoverade(samma gällde grannen under vad jag förstod).

Försäkringsbolaget verkade ta det hela med ro då det inte var speciellt vanligt enligt handläggaren.

Dom jag pratat med på försäkringsbolagen verkar vara mer irriterade på diskmaskiner och olika vitvaror med inkopplat vatten(ismaskiner på kylskåp var då ett riktigt gissel).

Överlag så verkar inte försäkringsbolagen ha problem så länge allt är fackmannamässigt byggt(eller kraftigare).

Det går att få till extra försäkringar men man får ringa bolagen o höra lite vad dom erbjuder och föreslår.

Sen är det lite upp till var och en att bedöma vad är rimligt och vad risken är.

Tror dock hjärnspöken kommer igång då man "ser" vattnet och kan visualisera risken, lite som med björn o varg.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 1 - 165 liters helglasakvarium som där botten sprack lite i en hörna. Cirka 50 liter vatten rann ut. Orsaken var helt min egen då jag ställt ett helglaskar direkt på sten(hårt) underlag. En liten ojämnhet i underlaget gjorde att det blev en punktbelastning som fick akvariet att spricka. Rätt så ringa skador, lite kurslitteratur o dylikt... max ett par tusen.

Nr 2 - 375 liters ramakvarium. Vaknade på natten av ett högt knäppljud följt av att vattnet forsade ut genom den spruckna framrutan. Senare upptäckte jag att mittstaget hade släppt och då klarade inte framrutan trycket. Rätt så mycket skador i form av döda djur. En hel del bråk med fastighetsägaren som ville att jag skulle bli betalningsskyldig på cirka 30 000kr men efter en massa strul så gick det på hans försäkring.

Nr 3 - 540 liters ramakvarium. Lite hade jag ju lärt mig och silikonat in mittstag ordentligt. Men en dag när jag kom hem så var det en liten pöl med vatten på golvet. Jag trodde att ngn fisk hade skvätt så jag torkade upp det och gick därifrån. En halvtimme senare så var där en ny pöl igen. Jag letade läckor, kopplade bort alla slangar och pumpar men kunde inte hitta läckan. Det fortsatte dock att droppa från undersidan av karet. Jag provade att tömma hälften av vattnet för att se om läckan fanns högre upp alternativt om det mindre trycket skulle få läckan att upphöra... men det fortsatte att droppa. Jag fick tömma allt och blev bland annat av med en Tridacna Gigas på cirka 40cm och en Tridacna Squamosa på 25cm. Gigas'ens skal vägde jag senare till 2,6 kg. Inga skador på hus men en hel del fina djur som försvann. Jag hittade aldrig läckan eller förklaring till läckaget men skänkte bort akvariet och gjorde ett uppehåll på 1-2 år innan suget blev för stort. Jag bestämde mig där och då att aldrig ha ett glasakvarium igen. Numera är det akryl som gäller även om det har sina nackdelar det också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det nämnts tidigare så är det alltid en risk man får ta. Jag har aldrig varit med om det själv men det är väl en mardröm för oss akvarister att något sådant skulle hända. Men gör man allt "by the book" vad det gäller tjocklek på glas, stabil bänk med jämn yta som akvariet står på samt ett vettigt underlag så visst är risken liten men den finns ju alltid där. Är man riktigt nervös så kan man ju alltid gå upp ett steg i tjocklek på glas vilket minimeras ju risken att akvariet spricker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du kan sova lugnt. Ett kar som är 100 ok är det extremt liten risk att något skulle hända bara poff. Utan ofta så brukar det droppa och man hinner lösa det innan stora skador uppkommit. Har själv pysslat med odling av fisk i mycket liten skala totalt som mest ca 100-150 kar i olika storlekar. Det träligaste läckaget jag varit mer om va ett 8-kantigt kar. Jag räknade fel vilket silicone jag skulle använda så det höll sonika inte. utan vaknade på natten av att pumpen lät illa. Hade karet i sovrummet. då såg jag en fin stråle från karet och glasena på en sida va ca 3mm från varandra siliconet pallade ej hålla ihopa glasen ordentligt. Dock inga allvarliga skador av detta med en sömnlös natt med fix av kar. Med min egen klantighet har det pajat kar. Övrigt bara små saker som sprukena bottenglas av tappade stenar mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid en risk man får ta!

Men har man ett fräscht kar så ska det hålla, hoppas man ju.

Men står det rätt och inte har några belastningar så skulle inte jag oroa mig nämnvärt.

Så det är bara att fylla upp, och du har väl hemförsäkring som täcker det om det nu skulle hända?

Jo det är klart. Men jag ska höra med mitt försäkringsbolag Ang vattenskador från akvarium om det är någon skillnad ned det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började min bana som saltvattensakvarist med att fylla karet med djur från ett kar där bakrutan släppt.

Måste nog säga att det kändes som om ägaren var rätt slarvig och karet stod dåligt på nån taskig DIY bänk.

Nu är jag inte helt säker men det såg lite ut som nåt hobby bygge av en amatör, men det kan ha varit en slarvig butik.

Karet var på 300 liter(glas) och felet upptäcktes då grannen under ringde o klagade på att det rann längsmed hans väggar.

Inga genomföringar eller så på karet.

Det var en etta så hela lägenheten fick nytt golv och så fick den stå o torka ett bra tag innan man renoverade(samma gällde grannen under vad jag förstod).

Försäkringsbolaget verkade ta det hela med ro då det inte var speciellt vanligt enligt handläggaren.

Dom jag pratat med på försäkringsbolagen verkar vara mer irriterade på diskmaskiner och olika vitvaror med inkopplat vatten(ismaskiner på kylskåp var då ett riktigt gissel).

Överlag så verkar inte försäkringsbolagen ha problem så länge allt är fackmannamässigt byggt(eller kraftigare).

Det går att få till extra försäkringar men man får ringa bolagen o höra lite vad dom erbjuder och föreslår.

Sen är det lite upp till var och en att bedöma vad är rimligt och vad risken är.

Tror dock hjärnspöken kommer igång då man "ser" vattnet och kan visualisera risken, lite som med björn o varg.

//NiXoN

Tråkigt. Ställer ju till det när rummen måste torka en längre tid. Men tack för att du delade med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 1 - 165 liters helglasakvarium som där botten sprack lite i en hörna. Cirka 50 liter vatten rann ut. Orsaken var helt min egen då jag ställt ett helglaskar direkt på sten(hårt) underlag. En liten ojämnhet i underlaget gjorde att det blev en punktbelastning som fick akvariet att spricka. Rätt så ringa skador, lite kurslitteratur o dylikt... max ett par tusen.

Nr 2 - 375 liters ramakvarium. Vaknade på natten av ett högt knäppljud följt av att vattnet forsade ut genom den spruckna framrutan. Senare upptäckte jag att mittstaget hade släppt och då klarade inte framrutan trycket. Rätt så mycket skador i form av döda djur. En hel del bråk med fastighetsägaren som ville att jag skulle bli betalningsskyldig på cirka 30 000kr men efter en massa strul så gick det på hans försäkring.

Nr 3 - 540 liters ramakvarium. Lite hade jag ju lärt mig och silikonat in mittstag ordentligt. Men en dag när jag kom hem så var det en liten pöl med vatten på golvet. Jag trodde att ngn fisk hade skvätt så jag torkade upp det och gick därifrån. En halvtimme senare så var där en ny pöl igen. Jag letade läckor, kopplade bort alla slangar och pumpar men kunde inte hitta läckan. Det fortsatte dock att droppa från undersidan av karet. Jag provade att tömma hälften av vattnet för att se om läckan fanns högre upp alternativt om det mindre trycket skulle få läckan att upphöra... men det fortsatte att droppa. Jag fick tömma allt och blev bland annat av med en Tridacna Gigas på cirka 40cm och en Tridacna Squamosa på 25cm. Gigas'ens skal vägde jag senare till 2,6 kg. Inga skador på hus men en hel del fina djur som försvann. Jag hittade aldrig läckan eller förklaring till läckaget men skänkte bort akvariet och gjorde ett uppehåll på 1-2 år innan suget blev för stort. Jag bestämde mig där och då att aldrig ha ett glasakvarium igen. Numera är det akryl som gäller även om det har sina nackdelar det också...

Å nej. Ock du håller fortfarande på med hobbyn!? Jag hade gett upp. Tack för att du delade med dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det nämnts tidigare så är det alltid en risk man får ta. Jag har aldrig varit med om det själv men det är väl en mardröm för oss akvarister att något sådant skulle hända. Men gör man allt "by the book" vad det gäller tjocklek på glas, stabil bänk med jämn yta som akvariet står på samt ett vettigt underlag så visst är risken liten men den finns ju alltid där. Är man riktigt nervös så kan man ju alltid gå upp ett steg i tjocklek på glas vilket minimeras ju risken att akvariet spricker.

Jag är mest orolig för att silikonen släpper i ett hörnet och sen att rutan trillar ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du kan sova lugnt. Ett kar som är 100 ok är det extremt liten risk att något skulle hända bara poff. Utan ofta så brukar det droppa och man hinner lösa det innan stora skador uppkommit. Har själv pysslat med odling av fisk i mycket liten skala totalt som mest ca 100-150 kar i olika storlekar. Det träligaste läckaget jag varit mer om va ett 8-kantigt kar. Jag räknade fel vilket silicone jag skulle använda så det höll sonika inte. utan vaknade på natten av att pumpen lät illa. Hade karet i sovrummet. då såg jag en fin stråle från karet och glasena på en sida va ca 3mm från varandra siliconet pallade ej hålla ihopa glasen ordentligt. Dock inga allvarliga skador av detta med en sömnlös natt med fix av kar. Med min egen klantighet har det pajat kar. Övrigt bara små saker som sprukena bottenglas av tappade stenar mm

Finns det olika silikoner som limmar bättre och andra som är avsedda för att täta??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är stor skillnad på silikoner.

För det första finns det mögelbehandlade silikoner som är giftiga.

Bland de akvariedugliga finns det ammoniakbaserade och åttiksbaserade.

Båda fungerar bra till akvarier.

Bland de ättiksbaserade skiljer det mycket i hållfasthet.

Casco glassilikon härder snabbt men har har en måttligt draghållfasthet.

Ett silikon med högre draghållfasthet härdar betydligt långsammare. Det finns ett antal olika fabrikat. Danalim är ett men det finns fler: Perrenator och Aquastrong t.ex.

För att täta akvarier använder jag Unterwasserkleber från Aquarium Münster. Med det har jag tätat 40 cm höga kar från utsidan med vatten i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft ett 720 som började droppa för typ 24 år sedan, var borta o pappa såg detta men han bara tömde hälften och det slutade droppa..

Förstärkte bänken och siliconade om akvariet och allt levande klarade sig,,

orsaken var klen bänk enligt mig!! ( 1x2 tum och 4 ben men blev sedan 8 ben,, kommer forfarande ihåg när såg denna bänk och blev bra fundersam,men stressad och 18 år så hade den hålt för förra ägaren je je je och man vill ju ha vatten i snabbast som möjligt ,,är nu ägare till förräldra huset och hoppas ej behöva uppleva det igen!!!)

Nu kör jag 80x40x4 mm svetade profilrör på mitt 720 salt och sover bra!

Jag kollade mitt nya 720 före och efter vatten o sten var i med ett bra vatten pass kan vara intresant se fall det sätter sig,,min stål bänk vrider sig inte så lätt men har man en hemsnickrad så e det nog ingen dum ide att kolla ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nog har det hänt en del. En sak är ju det där att ha något disträ läggning och så fylla vatten med slang. Man ska egentligen inte göra nåt annat då, svara i telefon eller så utan bara stå och stirra på akvariet. Så har inte jag gjort...

Värsta som hänt är ändå ett 720 som tömdes. Jag hade ägnat natten åt snöplogning och kom något omornad ner för trappen på förmiddan och började undra varför pumparna lät och varför fiskarna låg på botten och varför det var fuktigt och grus på golvet? Nå, hjärnan varvade upp så småningom och närmare undersökning visade att rutan släppt i nederkant, fjädrat ut och släppt ut vatten och en del grus och sen gått tillbaka.

Så mycket vatten i golvet är inget att rekommendera. Det blev uppbrytning, fläktar och en massa elände. Det man skall ha klart för sig är att även om försäkringen står för kalaset så råkar man ut för åldersavdrag vilket allt för lätt tenderar att innebära nåt åt det hållet att försäkringen står för arbetet men att man får betala mycket av materialet. När det gäller innehållet så stod man i det här fallet för fisk mm men inte för själva akvariet. Inte heller det var lika bra som det kanske låter, det man föreslog var att jag skulle köpa in det som fanns i burken och sen visa kvitto på det vilket var praktiskt omöjligt. Jag fick alltså välja att ta 70 % i pengar.

Jag har ju köpt många begagnade akvarier och råkat ut för en del. När det gäller 720 som havererade så kan en del ha berott på att jag nog inte var så noga vid uppställningen som jag borde ha varit, en annan sak var att rutorna inte var limmade med något till fog utan bara klistrade mot varann. Det ger ju inget som helst utrymme för att hantera spänningar och rörelser. Så det är en sak jag vill säga, stora akvarier där rutorna är klistrade direkt mot varann, det är anledning till skepsis.

Att det är skillnad på silikon är uppenbart. Jag köpte in ett antal akvarier från en nedlagd odling som var hemlimmade och samtliga har fått problem. Silikonen sitter så dåligt så det bara är att dra bort den, det är obegripligt hur akvarierna hängt ihop. Ett akvarium som börjat läcka tänkte jag limma om botten på, det var bara det att till min överraskning stod inte sidorna för sig själva utan botten utan ramlade isär. Hur det klarat vattentrycket övergår mitt förstånd. Det är alltså viktigt att kolla silikonet och inte så komplicerat heller, ser det "torrt" ut och känns hårt så är det inte bra. Kan man dra lös silikonen med nageln så är det klar indikation på att det är nåt fel. Frisk silikon är spänstig, sitter väl fast och är gärna lite glänsande.

En annan sak är att det är en ordentlig fog i vinkeln mellan rutorna. Där har jag råkat ut för läckage när man slarvat och bara petat i lite symboliskt. Hellre rejält ikladdat som ser lite ojämt ut än nåt litet tunt som knappt syns. Fogen mellan rutorna skall man inte förutsätta är vattentät, det behövs en kil i vinkeln också. Är den väldigt liten så bör man se det med skepsis.

Ramakvarier välter inte isär men läcka, det kan de. Jag har fyra som ser rätt proffsgjorda ut, samtliga har fått drypläckage. Det är i o f s inte så knöligt att foga om tätningen i vinkeln mellan rutorna men skall man göra det ordentligt så får man tömma akvariet och det är inte kul. Helglas kan välta isär och är lite mer oskyddade mot smällar men oftast så fungerar de lika bra som med ram.

Begagnat överhuvudtaget då? Tja, ett nytt akvarium kan läcka det också och ett begagnat är åtminstone testat. Fast visst finns det risker med begagnat, garantin är sämre och man kan åka på blåsningar. Samtidigt är det ju en kostnadsfråga, jag hade ju inte haft en chans alls att skaffa mitt akvariebestånd om jag skulle köpt nytt. Ska man ha ett akvarium och är inne på att sova helt lugnt och är petig med om det blir lite söl på golvet, då köper man nytt. Vill man ha fler burkar och har begränsade resurser och inte är hysterisk om det blir lite fukt på golvet, då är begagnat givet, man får oerhört mycket mer för pengarna.

Fabriksgjorda akvarier är oftast bra. Hemlimmade kan variera mer. Men hemlimmade kan också ge bättre variation på mått, det är större chans till att hitta nåt intressant. Man får helt enkelt kolla noga och värdera om det ser ut som det är nån som vet vad man sysslat med eller en klåpare som varit i farten.

Möjligheten finns ju också att köpa ett tveksamt akvarium och sen limma om det, ekonomiskt kan det bli ett kap. Det är inte särskilt svårt att limma ett akvarium, det som kan vara svårt är att få det snyggt.

Så, alltså: värdera hur man ligger i kalkylen mellan största säkerhet och mycket för pengarna. Ställ upp akvariet noga, laservattenpass rekommenderas. Titta kritiskt på limmningen och känn efter att fogarna verkar helt ok. Kolla försäkringsvillkoren och fundera på om det är läge för en tilläggsförsäkring. Sen är det bara att köra på, jag menar, lite läckage, det piggar väl bara upp tillvaron?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig råkat ut för förödande läckage under de 41 år jag haft akvarium,a och o är vad det står på och hur jämnt. Att använda sunt förnuft, hur gammalt är karet? hemmabygge? Just limningen är kritiskt,man måste göra rent med rätt grejjer innan limning o använda beprövade Silicon. vid köp av begagnade så kan det ha snurrat runt i staden i många år utan att någon vet hur länge..välj bort om det inte finns dokumentation på det. Sen finns det tillverkare o tillverkare,där skiljer det både i kunnande o glastjocklek..priset brukar också variera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

What is this gå sönder of which you speak?

BrokenTank2.jpg

220 liters kar med min påfågelciklid och en plecostomus.

Sprack en eftermiddag för många år sedan när mina morföräldrar var och hälsade på.

Kanske 100 liter vatten ute på golvet när jag gick upp och skulle titta till mina fiskar.

Tur nog så var mina föräldrar försynta nog att lägga in en heltäckande golvmatta i plast som gick up lite längs väggarna, så det blev inga som helst fuktskador tack och lov.

Men att bygga en damm vid tröskeln och ta till vara alla handdukar i huset och moppa upp 200 liter vatten var INTE kul!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...