Gå till innehåll

Reubens nya 900 liters optiwhite system i göteborg!


Reuben

Rekommenderade inlägg

Så, nu blev det spikat, jag blir kvar i Sverige och med det så kommer jag inte heller kunna hålla mig ifrån den bästa hobbyn i världen!

Var idag och skrev papperna för en ny lägenhet jag köpte i Linné och planeringsfasen påbörjas på nytt! Var många lägenheter man kikade på innan man hittade rätt, flera föll bort pga brist på bra plats för akvariet.....

Då jag känner kub i denna storleken inte riktigt är något för mig så går vi tillbaka till "standardmått".

Denna gånger blir det ett visningskar på ~700 liter (160lx65hx70b, eller 165x65x70)) med tillhörnde sump på runt 200liter. Kommer med all sannolikhet köra med en balkong för att få ut så mycket som möjligt av ytan.

Nu till det roliga! Tekniken!

Har precis skickat iväg en beställning på en Pacific sun Metis Hyperion S (SMT) 3x145W

Ny belysning från Pacific sun HELT UTAN VITA DIODER. Skall bli riktigt spännande att se hur ljuset blir med denna, brukar alltid tycka att armaturerna man köper färdiga är för vita (till och med Maxspect Razor 16k) så denna skall förhoppningsvis falla mig bättre i smaken!

http://www.pacific-sun.eu/new/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=193

Skummare kommer jag köra en Korallenzuch Revolution S skummare jag har kört med denna skummare tidigare med goda resultat

http://www.korallen-zucht.de/en/shop/products--technology/skimmers/37_revolution-s-skimmer.html

Som returpump kommer jag köra en Royal Exclusiv RED DRAGON 14000L, skall bli riktigt spännande att köra med en riktig kvalitespump istället. Har tidigare kört lite blandad kvalite på mina returpumpar och känner att det är en bra investering i längden. Även om det svider lite i början :).

Självklart kommer fokuset vara SPS i detta karet i gen och vill man lyckas väl tycker jag det är zeovit som gäller. Jag kommer beställa Avasts Vibe Zeovit Reaktor för automatisk omskakning, och kommer ännu en gång köra doserpump för att dosera zeostart och lite andra tillsatser som man doserar i större mängder med min Grotech NGIII.

Jag tror det blir en ställning i stål denna gången då man tappar så mycket sumputrymme med trä känns det som. Jag hoppas kunna ha lite mer öppet denna gången.

http://www.avastmarine.com/ssc/do/product/The-Vibe

För flödet är jag nog ute efter en wavebox igen då jag var riktigt nöjd med min Tunze 6215 jag hade, men funderar även på testa vortech/tunze kopian om de är så tysta som folk säger. Skall försöka ta mig hem till någon som har en i göteborgsområdet (får gärna PMa :)

Karet kommer beställas direkt när jag sålt lägenheten av Majornas Glas ihop med tillhörande sump

Har inte så mycket bilder än, men här får ni lite bilder på mitt framtida akvarierum och planlösning!

post-5317-14468931290749_thumb.jpg

post-5317-14468931289835_thumb.jpg

post-5317-14468931290052_thumb.jpg

post-5317-14468931290292_thumb.jpg

post-5317-14468931290528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den i Tyskland är dock inte samma, det är enbart doserpumparna på den. Ingen magnetrörare.

Här har du dock den rätta. :)

http://www.dreamcorals-shop.de/index.php?cat=c220_Arka-Vida-GT-Serie-Arka-Vida-GT-Serie.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte köra en 2-in-1 med både magnetrörare och doserpump i ett?

http://reefbuilders.com/2013/10/24/arka-vida-gt-doser-incorporates-magnetic-stirrers/

Spännande att se, men magnetomrörningsfunktionen har jag aldrig tidigare haft behov av och ser inte riktigt ett ökat behov nu helt plötsligt, sen att jag har min Grotech NGIII liggande gör ju inte oddsen större att jag kör på den :).

Om du menade den som ersättning för Avast Viben så gör de helt olika saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på det sen också, den ska ju sköta zeoviten. Men som doserpump är den ju riktigt intressant, iom möjligheten att köra flytande foder också. :)

Kommer nog följa den med intresse, kan vara något när det jag behöver utöka till 7 pumpar för dosering om jag inte bestämmer mig för att köra på calciumreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kommer följas med intresse! Väldigt spänd på hur ljuset kommer bli. Jag tror dock att med bara en strimma ljus i mitten på akvariet så kommer du få mkt mörka skugg sidor på korallerna allt eftersom de växer. En komplettering med 2 st 80 w T5 i framkant skulle dock fixa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte också som Andreas .. Ditt val av kar som har ett djup fram/bak på 70cm , tror att rampen kan klara det men du kommer o få mycket spser med noll polyper på skuggsidan(stor del av korallen) , dock två ramper parallellt hade ju löst det där problemet direkt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rynka på näsan en del över att lägga 26000 kr på lyse dock.

Cash is king.. Skämt o sido , tror att 160w T5 kan "laka" ur vissa färger som man verkligen få fram med den beställda armaturen.. Absolut högst viktigt kan jag tycka när man löper linan ut med det senaste rönet av LED.. Vad jag vet finns ingen som kört såhär en längre tid, så vad säger korallerna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är skillnaden från alla som kör Maxspect / Radeon? Deras kluster är precis lika täta?

Tanken är att ha väldigt öppet där framme för fiskarna och ljuset lite längre bak i karet där korallerna kommer vara.

Blir säkert kanon. Det handlar snarare när det är fullsmetat med koraller i hela burken..

Det jag tänker ang tex Max/radion är väl att man placerat dom med två kluster på djupet för att räcka in alla 70cm.. Tror att både jag o Andreas vill ha sps ljuse över hela burken.. Du kan ju ha helt andra tankar om ditt kar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir säkert kanon. Det handlar snarare när det är fullsmetat med koraller i hela burken..

Det jag tänker ang tex Max/radion är väl att man placerat dom med två kluster på djupet för att räcka in alla 70cm.. Tror att både jag o Andreas vill ha sps ljuse över hela burken.. Du kan ju ha helt andra tankar om ditt kar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

kan vara så :) jag har dock haft funderingar på att köra på den lite kraftigare belysningen med 3x145 + 4x54w t5, man kan alltid köra en rolig kombo med Fijipurple o trivs man inte med t5orna behöver dem inte vara på alls :)..

Skall be ordern att pausas medans jag funderar tror jag :) Bra tankar iaf! tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut att du inte ska pausa ordern.. Kör som du har tänkt.. Planerar du större sandytor så ser jag inga problem alls.. Själv hade jag gärna haft 15cm fri sand i framkant , men det löftet är extrem svårt att hålla någon längre tid.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut att du inte ska pausa ordern.. Kör som du har tänkt.. Planerar du större sandytor så ser jag inga problem alls.. Själv hade jag gärna haft 15cm fri sand i framkant , men det löftet är extrem svårt att hålla någon längre tid.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

är dock liiite orolig över att det kan bli för blått, med t5 combon har man alltid möjlighet att ändra, ge mer ljus åt alla spektrum, dvs gör ljuset mer dynamiskt än det redan är med 9 kanaler :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi som håller på med LED är nog spända på o se vad den rampen kan leverera.. Som jag ser det så ligger du längst fram på LED evolutionen just nu.. Du måste ju vara medveten om att den ger ett något turkos't ljuse. Dvs PS "shallow reef" ljuse.. Tror det blir skitläckert.. Är ju magiskt om man kan snurra in dessa 9 kanaler till ens absolut favoritljuse med fluocering och bra reflektion samtidigt som man ger korallerna det dom behöver för att växa..

Min första tanke, som jag skrev i din tråd tidigare är ju att jag kan tycka att den blir "förliten" på djupet.. Dvs dina 70cm ska täckas av en ramp på 13cm om jag fattat allt rätt.. < där var min tanke.. Som jag ser det så vill jag se den "fina" sidan på korallen, dvs "solsidan" på korallen.. Men har du bara aquascapen klar i skallen o rampen täcker in det i dina tankar så kör kör kör..

Om det nu blev förmycket OT så be en moderator klippa ut det så snackar vi vidare i en mer ljusrelaterad tråd.. Vill absolut inte sabba denna Gigantiska tråd som detta kommer o bli..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu blev förmycket OT så be en moderator klippa ut det så snackar vi vidare i en mer ljusrelaterad tråd.. Vill absolut inte sabba denna Gigantiska tråd som detta kommer o bli..

MODERATOR MODERATOR! ;) ;)

Nej men jag är som sagt i uppstartsfasen och alla synpunkter är välkommna.

Planen är att köra ganska öppet så jag tror det blir max 40 djup 50höjd med koraller men som ni säger, man brukar ha svårt att begränsa sig när utrymmet börjar bli dåligt :P sen är 435watt led inte så mycket på ett 750 liters kar egentligen, så 4x54w t5 kompement är kanske inte så tokigt trotts allt :)

Jag har skickat iväg ett mail för att se om jag kan uppdatera beställningen men tror det fungerar med bägge, kan vara kul att ha alternativet där dock även om den inte används, kostar inte mer än ett par tusen trotts allt.

EDIT: någon som har lite bra inspirationsbilder på balkonger med överrinning? Hur mycket plats tycker ni är lagom där bak? räcker 1dm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: någon som har lite bra inspirationsbilder på balkonger med överrinning? Hur mycket plats tycker ni är lagom där bak? räcker 1dm?

skulle kört med minst 7cm så man få lite glas vid sidan av rännan så 10cm borde vara kanon

sökte på reeftank coast to coast å fick denna

9k=

men så längre ner i google så kom denna upp å lite mer som du kanske kan ha hjälp med...

DSCN9693.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...