Gå till innehåll

Reubens nya 900 liters optiwhite system i göteborg!


Reuben

Rekommenderade inlägg

Ni som har bra koll på krav på akvariebänkar etc. Hur skulle det fungera om man hade akvariebänk som var 1.5cm mindre än karet runt om hela möbeln? tänker så dörrarna kunde gå in snyggt och rakt med karet.

Självklart skulle jag ha ett lager trä mellan som går under hela karet, men skulle trycket ligga fel på glaset utan det stödet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se att det skulle vara något bekymmer, då inte glaset bågnar i sig då det ligger an på en så pass stor yta, och sen en skiva under hela karet, så behöver inte benen gå hela vägen ut i kanten för att stödja på både botten och kantglas, det sköter skivan om som ligger mellan akvariet och resten av bänken. Ju tjockare den är, desto längre in från kanten kan du ha benen.

Så som du skriver hade jag tänkt att göra till mitt förra kar, men man blir lätt efterklok när man måttar bänken innan karet är på plats. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla akvarietillverkare, Juwel, Aqua Medic, RSM osv gör ju på det viset så de ska ju inte vara några problem.

Dessa brukar väl dock inte vara riktigt så stora kar :), dessa tillverkare tillverkar dessutom sina saker i matrial vi aldrig skulle få för oss inom hobbyn ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 1000 liters sötvatten med 70 djup som står på en 60 djup alu bänk. Med en 70 djup skiva under hela karet. 230x70 så inga problem. Stått så i säkert 1 år sen 10 år hos tidigare ägare på det viset :)

5 cm både fram och bak uthäng

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa brukar väl dock inte vara riktigt så stora kar :), dessa tillverkare tillverkar dessutom sina saker i matrial vi aldrig skulle få för oss inom hobbyn ;)

Nu förstår jag inte vad du menar?

Ett Red Sea Max 650 är väl i den size du ska ha? Det är nog byggt på det sätt du efterfrågar med dörrarna under framrutan snarare än framför. De flesta av dem bygger väl i laminerade skivor av MDF skulle jag tro.. Inget speciellt med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 1000 liters sötvatten med 70 djup som står på en 60 djup alu bänk. Med en 70 djup skiva under hela karet. 230x70 så inga problem. Stått så i säkert 1 år sen 10 år hos tidigare ägare på det viset :)

5 cm både fram och bak uthäng

stort tack för input från någon som kör detta :)!

Och välkommen till forumet, ser att det var din första post! Du råkar inte ha bild så man kan se tjocklek på skiva etc :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag inte vad du menar?

Ett Red Sea Max 650 är väl i den size du ska ha? Det är nog byggt på det sätt du efterfrågar med dörrarna under framrutan snarare än framför. De flesta av dem bygger väl i laminerade skivor av MDF skulle jag tro.. Inget speciellt med det?

har faktiskt inte sett den :) Själv hade jag dock aldrig vågat köra ställning byggt helt i MDF :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har faktiskt inte sett den :) Själv hade jag dock aldrig vågat köra ställning byggt helt i MDF :P

Hehe näe bygger man själv tar man ju såklart i lite extra :) vad jag menar är att om stora företag som red sea, aquamedic osv som måste följa vissa riktlinjer för säkerhet i sina konstruktioner kan bygga enligt den princip du efterfrågar så lär det inte vara några problem för dig som tar i extra med konstruktionen att göra likadant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stort tack för input från någon som kör detta :)!

Och välkommen till forumet, ser att det var din första post! Du råkar inte ha bild så man kan se tjocklek på skiva etc :)?

Tackar, jag är och smakar lite på salt, blir nog en övergång från söt till salt helt snart, fastnat rätt bra och gillar att läsa dessa projekttrådar för inspiration innan man planerar ett större kar :)

Visst, tog några bilder nu på en gång, ursäkta skitig ruta men skvätte lite vatten tidigare i morse vid ett vattenbyte :)

Var själv otroligt skeptiskt till detta när jag först såg detta men du det håller än, vet dock inte om detta lämpar sig för alu-ram(tror inte det), vill bara påpeka det om någon skulle läsa detta och få för sig och testa.

Det är lite "fish-eye" på bilderna gentemot tumstocken, men 5cm åt vardera håll är det.

Ruggigt ful bänk, men står i garaget så kvittar för mig det :P

post-7655-14468931387133_thumb.jpg

post-7655-1446893138674_thumb.jpg

post-7655-14468931386942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, jag är och smakar lite på salt, blir nog en övergång från söt till salt helt snart, fastnat rätt bra och gillar att läsa dessa projekttrådar för inspiration innan man planerar ett större kar :)

Visst, tog några bilder nu på en gång, ursäkta skitig ruta men skvätte lite vatten tidigare i morse vid ett vattenbyte :)

Var själv otroligt skeptiskt till detta när jag först såg detta men du det håller än, vet dock inte om detta lämpar sig för alu-ram(tror inte det), vill bara påpeka det om någon skulle läsa detta och få för sig och testa.

Det är lite "fish-eye" på bilderna gentemot tumstocken, men 5cm åt vardera håll är det.

Ruggigt ful bänk, men står i garaget så kvittar för mig det :P

[ATTACH=CONFIG]105332[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105333[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105334[/ATTACH]

Tack, tror då att jag planerar ställningen 3cm mindre än karet så borde det bli bra :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars så har du väl inte så långt till kungsbacka ? :)

Absolut inte, men då jag är i behov av 5-6 genomföringar till mitt pågående projekt så blir totalpriset med dessa 300kr kr istället för 800kr :)

Köper det mesta ute hos bioted, men ju mer jag kan spara på komma igång mer karet, ju mer pengar har jag sedan över till fisk och koraller hos ted, något han förhoppningsvis tycker är roligare att jag köper ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har så på min bänk att skivorna går rätt ner vid glaset, men eftersom jag kör rimless så kommer det ner vatten ibland med rutan å ner på bänken. Får byta nu bänk pga av att skivan har svällt. Kommer nu bygga om bänken och ha en skiva ovan bänken och lite större än karet.

Hittat högblanka skivor men som du säger är det så dyrt att det blir ev standard vita skivor som dörr och sidor.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med Tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben! Välkommen tillbaka! Jag hörde rykten om det här för ett par veckor sen, men trodde inte riktigt på det :P Ska bli kul att följa din tråd och förhoppningsvis se karet någon gång i framtiden!

När jag flyttade så blev jag missnöjd med placeringen på akvariet för att det var för trångt där man skulle gå förbi det. Tänk på hur det verkligen kommer kännas. Känns det tryggt när kanten på burken är precis där man gå förbi, där man bär grejer och kanske kan slå i den eller gå emot rumpan på vortechen...? Kan vara värt att lägga in en extra funderare! Om jag var du hade jag ställt det framför tegelväggen. Fy va läckert med stenen mot det blå ljuset, man skulle ju bara sitta och stirra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben! Välkommen tillbaka! Jag hörde rykten om det här för ett par veckor sen, men trodde inte riktigt på det :P Ska bli kul att följa din tråd och förhoppningsvis se karet någon gång i framtiden!

När jag flyttade så blev jag missnöjd med placeringen på akvariet för att det var för trångt där man skulle gå förbi det. Tänk på hur det verkligen kommer kännas. Känns det tryggt när kanten på burken är precis där man gå förbi, där man bär grejer och kanske kan slå i den eller gå emot rumpan på vortechen...? Kan vara värt att lägga in en extra funderare! Om jag var du hade jag ställt det framför tegelväggen. Fy va läckert med stenen mot det blå ljuset, man skulle ju bara sitta och stirra!

Funderade på det först där, problemet är isf att jag inte har någonstans att ha projektorn / TVn :)...

Är en lite svårmöblerad lägenhet tyvärr får göra det bästa jag kan av saken ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på det först där, problemet är isf att jag inte har någonstans att ha projektorn / TVn :)...

Är en lite svårmöblerad lägenhet tyvärr får göra det bästa jag kan av saken ;)

Hej Reuben !

du behöver inte TVn jag skulle tänka i första hand på akvarien :smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på det först där, problemet är isf att jag inte har någonstans att ha projektorn / TVn :)...

Är en lite svårmöblerad lägenhet tyvärr får göra det bästa jag kan av saken ;)

Vad sägs om väggen till höger om tegelväggen för projektorduk och soffan framför fönstren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...