Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Fixet fortsätter...

 

Idag blev det röj modell större i burken. Fick hjälp av @Zapf så då var det bara köra på för det blir ju så mkt enklare när man är två.

 

Min digitata stor som en fotboll plockades bort och jag tror zapf blev glad när han fick med den hem :)

24446286999_bce54c03d1_o.jpg

 

En del acroporor som jag inte var helnöjd med plockades bort för att ge plats till nya. Jag fick också en hel del skivanemoner bortskrapade som jag stört mig på rätt länge!

 

Nya acroporor som ska limmas inom kort:

24446368079_e082f0a709_o.jpg

 

Skönt att akvariesuget är tillbaka :)

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

 

Hmm hur mäter man tillväxthastighet? Jag doserade 1,3L KH/dygn innan dagens röj. Tidigare i tråden har jag lite bilder på hur korallerna vuxit under ca 6mån - tror du hittar det inlägget under nov-15 el dec-15.

Nu har jag precis halverat KH-doseringen men kommer mäta morgon och kväll under en vecka för att hitta rätt balans efter "röjet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker att frågan är rätt kul och intressant. Men det går inte att svara på.

Visst går det matematiskt att beräkna om man vet hur rent tillsatserna är, och inte byter vatten, och skummar torrt.

men tyvärr är man inte ens i närheten av ett värde på hur mycke korallerna ökar i vikt.

Kalkalger, naturlig fällning till Kalciumkaronat samt andra djur och växter som konsumerar kan man uppskatta men inte väga.

Sen har vi det omvända, ställe i karet med lågt ph kanske fäller ut Kalciumkarbonat till tillgängliga byggstenar till korallerna.

sen går går det ju inte att mäta i cm, det enda som man kan göra är att väga den enskilda koraller.

 

Meeeen är vikten ett mått på tillväxt?

Ska man vara knussligt så är ju biomassan ett bättre mått, men hur mäter man det ynkliga membranet och polyperna i en acropora med någon exakthet i vår hobbymiljö??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, bjomat sa:

SnFixet fortsätter...

 

Idag blev det röj modell större i burken. Fick hjälp av @Zapf så då var det bara köra på för det blir ju så mkt enklare när man är två.

 

Min digitata stor som en fotboll plockades bort och jag tror zapf blev glad när han fick med den hem :)

24446286999_bce54c03d1_o.jpg

 

En del acroporor som jag inte var helnöjd med plockades bort för att ge plats till nya. Jag fick också en hel del skivanemoner bortskrapade som jag stört mig på rätt länge!

 

Nya acroporor som ska limmas inom kort:

24446368079_e082f0a709_o.jpg

 

Skönt att akvariesuget är tillbaka :)

 

 

Läckra acros ! Vart fick du tag i dessa? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på några av de nylimmade acropororna. En del har stått lite skuggigt i fraggkaret så det kommer dröja ett tag innan de färgar ut antar jag.

 

Moldy Grapes

Pink Stellar

Hoeksemai

Pacman

Aussie sp (German blue polyp??)

Solytariensis

ssc

Cerealis

Mille (möjlig sunset - stått väldigt mörkt)

 

De som står på tur att limmas:

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka färger, kul att se dem så nära och att du har namn på dem , gillar  speciellt den nedre bilden där fraggarna ser ut att sväva , vad har du för belysning egentligen ?

Den där som heter Solytariensis ,har du en bild som man kan få se moderkolonin. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...