Gå till innehåll

MattiasN 720


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Karet har nu rullat i 5 veckor med minimal tillsyn, vårt badrum har renoverats så vi har inte bott hemma. Således har karet fått klara sig med någon snabb tillsyn per vecka, med lite matning, påfyllning av osmosvatten och tömning av skummarkopp. En gul kirurg har strukit med, den var ganska mobbad redan innan och med såpass få matningar som det blev så strök den med. Dessutom har min stora Vitbröstade kirurg blivit betydligt tuffare mot övriga kirurger, mest utsatt är konstigt nog min lille Scopas, men han verkar vara en liten tuffing som inte ger sig. Korallerna växer och frodas, algerna har stått ganska still, trots att jag inte kört i något Ultra Life alls under 5 veckor.

Nu har jag dessutom gått och blivit pappa för en vecka sedan, så karet får inte så värst mycket uppmärksamhet nu heller :)

Ska försöka få tid till att ta lite bilder de närmsta dagarna, karet ser trots allt ganska bra ut nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNSELECTABLE="on"><TBODY><TR height="100%" UNSELECTABLE="on" width="100%"><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNSELECTABLE="off">STORT STORT GRATTIS och jätte snyggt kar

</TD></TR><TR UNSELECTABLE="on" hb_tag="1"><TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNSELECTABLE="on">

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack!

Men dagarna bara springer iväg, hinner inte mycket mer än att byta blöjor och försöka sova :)

Idag har jag dock hunnit med att rengöra skummaren, blanda nya ballingvätskor och rengöra några pumpar, välbehövlig akvarieservice! Jag skulle nog behöva göra ett vattenbyte oxå, får se när jag hinner med det.....

Har inte hunnit ta några bilder än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min billiga kamera funkar dåligt för akvariebilder, men lägger upp några som bara blev halvtaskiga.... Färgerna är inte riktigt rätt och fokusen är ganska dålig, men det går iallafall ut urskilja lite fisk och några koraller :)

pict0108su4.jpg

pict0102vd5.jpg

pict0094hl3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dax för lite nya bilder

pict0159ud0.jpg

Hystrixen växer på bra, är nog ungefär som en handboll i storlek nu. Den blåa acron börjar bli riktigt fin nu också

pict0172ua9.jpg

Har börjat växa bättre och få tillbaka lite av sina rosa färg sen jag flyttade ner den lite i karet

pict0166oe7.jpg

Den lila Montiporan har växt väldigt sakt innan, men senaste månaderna har tillväxten ökat :) Acroporan har bleknat lite mot hur den såg ut tidigare, men växer på ganska ok

pict0171jf9.jpg

Gul Millipora

pict0167bz2.jpg

Luckan i sanden har blivit större sen jag skaffade en kraftigare Stream :(

Skulle försöka fylla på med lite mer sand, men inte blivit färdig till det än....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hm jag är inne på att sluta dosera FM UltraMin S och Ultra Organic, är nöjd med resultaten men tycker det blir lite dyrt.... Funderar på att köra med vodka istället eftersom karet nu har gått ganska länge med kolkälla i och med att jag kört med UltraMin S som ju innehåller kol. Jag har bara doserat 3ml UltraMin S/dygn, frågan är hur mycket vodka jag ska köra i till en början?

Kan inte säga att jag har haft någon större koll på vattenvärde den senaste tiden, men nitrat och fosfat har har varit omätbar de få gånger jag provat senaste månaderna (vilket bara är någon enstaka gång..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack

Just den flakväxanda montiporan är nästan lite av ett bekymmer, den växer snabbare och är mer aggresiv än jag trodde, har börjat ha ihjäl både en liten acropora, en euphylia och en lila flakväxande montipora, dessutom närmar den sig en annan större euphylia med stormsteg.... Tog och skrapade bort delar av den för några dagar sedan, så att acroporan ska klara sig tills jag kan flytta den.... Den började som en liten liten fragg på typ 1*2cm för typ 1,5år sedan, har vuxit en del sen dess...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack

Just den flakväxanda montiporan är nästan lite av ett bekymmer, den växer snabbare och är mer aggresiv än jag trodde, har börjat ha ihjäl både en liten acropora, en euphylia och en lila flakväxande montipora, dessutom närmar den sig en annan större euphylia med stormsteg.... Tog och skrapade bort delar av den för några dagar sedan, så att acroporan ska klara sig tills jag kan flytta den.... Den började som en liten liten fragg på typ 1*2cm för typ 1,5år sedan, har vuxit en del sen dess...

Där ser man;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har idag:

1 Imperator

1 Vitbröstad kirurg

1 N.Vlamingii

2 Gula Kirurger

1 Scopas

En annan liten kirurg, troligtvis Acanthurus Blotchii

2 Yellow Watchman Goby, C. Cinctus

2 Clarki-clowner

8 Chromis

1 Macropharyngodon meleagris, Leopard wrasse

1 Salarias

1 G. Loreto

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har idag:

1 Imperator

1 Vitbröstad kirurg

1 N.Vlamingii

2 Gula Kirurger

1 Scopas

En annan liten kirurg, troligtvis Acanthurus Blotchii

2 Yellow Watchman Goby, C. Cinctus

2 Clarki-clowner

8 Chromis

1 Macropharyngodon meleagris, Leopard wrasse

1 Salarias

1 G. Loreto

Inte illa...o som sagt...pom.imperator...världens snyggaste fisk. Funderar på att köpa en liten till mitt kar...egentligen har jag för litet kar..men jag kommer nog inte kunna låta bli:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ganska nöjd, men skulle egentligen vilja ha en Navarchus oxå, dock tror jag det blir svårt eftersom Imperatorn redan är etablerad i karet. Jag provade med en liten Navarchus för ett tag sedan, Imperatorn uppskattade det inte, men det funkade ok i tre månader, sen fick Imperatorn nog och gav sig inte förren Navarchusen var så skadad att han dog..... Jag tror inte jag vågar mig på det igen, tror det hade gått bättre med en större Navarchus men det är inte helt vanligt med stora Navarchus till salu, dessutom blir de så förbaskat dyra när de kommer upp i storlek...

Är lite sugen på Anthias också, får se om jag skaffar ett gäng någongång framöver, det känns lite mer troligt :)

Sen finns det ju en del kul småfisk, såg Hi-fin goby, Stonogobiops nematodes, i butik nyligen, det kliade i fingrarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har idag:

1 Imperator

1 Vitbröstad kirurg

1 N.Vlamingii

2 Gula Kirurger

1 Scopas

En annan liten kirurg, troligtvis Acanthurus Blotchii

2 Yellow Watchman Goby, C. Cinctus

2 Clarki-clowner

8 Chromis

1 Macropharyngodon meleagris, Leopard wrasse

1 Salarias

1 G. Loreto

ok, blev en lyckad kombination iaf ser det ut som :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...