Gå till innehåll

Vetenskapens Värld idag - Havet surnar till


Wiking

Rekommenderade inlägg

Det är för att hoppet redan är ute då vi inte inser problemet innan det är försent se på östersjön den är helt körd. Mycket bra film man bör lägga en ordentlig funderare vad vi pysslar med igentligen. Gör försöker sponsra så mycket man kan och undviker VF koraller i den mån det går. jag skulle lätta kunna betala några kronor i "skatt" på en korall i butik om jag vet att dessa pengar går raka vägen till att hjälpa haven lika så med odlade fiskar. Min favorit korall kommer jag aldrig skaffa efter jag sätt denna film om jag ej vet med säkerhet att den är odlad Scolymia australis då den växer så sakta och är så pass hotad.

Intressant va dock att porites klarade av dom surare vattnen. sjöborren va extremt intressant den med. jag har alltid varit noga med phvärde vilket jag kan se att det va inte helt fel att vara det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt intressant program, det är ju även så intressant att se vad som händer i de delar där pH't är lågt. Jag tycker att man kan känna igen mycket av utseendet av kar som har problem med hur det såg ut på ställen med hög koldioxid, så det är säkert nånting som kan ha en stor inverkan, just det här med tråkiga alger, brist på kalkalger, håriga bruna stenar med lite alger, lite svamp och liknande saker. Jämfört med ett friskt kar som ofta saknar tillväxt av annat än stora mängder kalkalger, så ytan blir krispig och hård och ren...

Som sagt väcker tankar om både våra kar, och våran värld, jag är väl en av de där lite mer pessimistiska typerna, ser inte mycket hopp att människor ska lära sig innan det är för sent, finns få exempel där stora mängder människor valt bort nånting för välfärden av miljön. Det finns individer som försöker, men den stora massan följer bara det som matas i dem, konsumera, konsumera, förbruka, förbruka, pengar är bra, arbeta mer så du kan konsumera mer, visa din status genom vad du äger. Och en sak är ju helt klar den här hobbyn är verkligen inte nån frizon ifrån det här tänket, det är väldigt konsumtionsinriktat, större kar, mer teknik, mera djur, mer mer. Jag kanske får lite hetluft för den åsikten men står för den, få är nöjda med det de har och blir riktigt bra på det, utan man ska jaga större, mera, dyrare, det finns mycket "statusgrejer" i hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte också det var riktigt bra. Minns jag rätt så minskade artfloran riktigt ordentligt när PH droppade från det normala 8,2 ner till 7,9.

Jag har legat under 8 i flera år i mitt kar, är helt omöjligt att få upp det över 8.

Intressant dokumentär! Vad jag inte riktigt får ihop dock är just detta; mitt pH ligger nånstans mellan 7,8 och 8 (ska köpa bättre test). Jag har förvissa bara enklare koraller som Xenia, Montipora, Euphyllia samt zoas och skivor. Men nu när även andra som hållit på ett tag och antagligen har bra mycket "svårare" koraller än jag så får jag inte riktigt ihop det med att de skulle vantrivas så mycket som man såg i dokumentären med pH 7,9.. kan andra faktorer spelat in? Vattencirkulation? Tror med att det antagligen kan vara för sent då människans livsstil är som den är, men just denna bit förstår jag inte helt.

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, andra faktorer spelar absolut in. Försurningen av havet påverkar alla organismer som använder kalk i någon form för att bygga skelett, skal eller annan kroppsvävnad. Genom att pH värdet sänks påverkas både deras tillväxttakt och tillgången på kalciumkarbonat vilket gör att de får svårare att hantera störningar. pH värdet påverkar dessutom biokemiska processer på cellnivå vilket vi kunde se i dokumentären där fiskarnas beteenden förändrades. Vet inte om jag tolkar din fråga rätt, men att koraller överlever och växer i akvarium betyder kanske inte att de nödvändigtvis trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag tänkte mer att koraller även borde dö i våra akvarier med pH < 8. Men nu utgår jag ju bara från mina och Wikings pH-värden. Mina mjukisar/montipora både trivs (tycker jag det ser ut som iallafall ;)) och ser tecken på att de växer/knoppar sig (har inte haft dem så länge). Vet ju inte om Wiking har koraller alls egentligen :). Men du syftade kanske på snarare att det finns färre zooxantheller och liknande, sånt som egentligen inte på något sätt höjer pH, som gör att de inte trivs i det sura vattnet? Som vi tillsätter för hand i våra burkar.. det skulle ju kunna vara en förklaring. Eller så är det mitt pH test som är helt fel (Tetra för saltvatten, nyinköpt).

Mvh Helena

Ändrat av Boerboele
syftningsfel i texten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett bra program! Många duktiga forskare! Danielle, Phil och Jodie är jäkligt duktiga (och trevliga!), och Ove och Ulf som medverkar är riktigt bra dom med!

Jag forskar själv på beteendeffekter hos tempererad fisk under högt CO2 vid Göteborgs Universitet. Om det är någon som har frågor och funderingar om vad som händer så berättar jag mer än gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Boerboele. Nja, det är svårt att jämföra med akvarie förhållanden. Stenkorallernas tillväxt styrs av förhållandet mellan nedbrytande effekter och hur snabbt de kan bygga nytt skelett. Om vi då genom att släppa ut massor av koldioxid som sedan diffunderar ner i haven, ändrar pH värdet, så bromsar vi korallernas tillväxt. Vilket får till följd att korallerna inte hinner bygga upp lika snabbt som de bryts ned. Lägger vi då till övriga miljöproblem, ökad temperatur, ökade näringsvärden, överfiske....så drabbas korallerna hårt eftersom de redan är försvagade av försurningen. Mjukkoraller har inte samma problem då de inte bygger skelett av kalk.

@herrGreen. Pluggar på fel sida tror jag, ni verkar ha massa roliga projekt på gång. Försöker följa forskningen på Lophelia pertusa som jag tycker är otroligt intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som i tidigare serier av liknande innebörd har forskare sagt. En katastrof kan korallerna hantera men inte så många som det är. Vi får inte glömma allt avfall som spolas ut från floder och liknande rakt över reven. Dynamitfiske trålare mm. Det är tragiskt att vi är så egoistiska som vi är. i akvarium lever korallerna i skyddad miljö och vi doserar olika saker för dom skall överleva ändå misslyckas det. Jag har mina misstankar att detta med ph kan ha varit ett av mina problem att jag ej kunde ha sps förut tråtts att jag mätt ph och varit noga kan det dippat på natten och skadat dom sakta men säkert. mina koraller kunde se fina ut i någon månad eller fler senan tappa all vävnad vilket kan ha varit att som bröts ner sakta men säkert utan att man mäst det för att sedan nå den nivån att nu ger vi upp. Nu dock i detta kar fungerar alla koraller bra och vissa som varit extremt dålia ser man återväxt av vävnad på.

Bara en tanke jag kan ha fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken fråga vill ej ha diskutioner om rätt och fel utan bara en vänlig fråga. Är det någon som ändrat uppfattning ang FV-Fisk och bryta koraller från reven efter ha sätt dom olika filmerna som kommit? Jag kan säga att ang koraller och fisk köper jag helst odlat det har jag gjort hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som i tidigare serier av liknande innebörd har forskare sagt. En katastrof kan korallerna hantera men inte så många som det är. Vi får inte glömma allt avfall som spolas ut från floder och liknande rakt över reven. Dynamitfiske trålare mm. Det är tragiskt att vi är så egoistiska som vi är. i akvarium lever korallerna i skyddad miljö och vi doserar olika saker för dom skall överleva ändå misslyckas det. Jag har mina misstankar att detta med ph kan ha varit ett av mina problem att jag ej kunde ha sps förut tråtts att jag mätt ph och varit noga kan det dippat på natten och skadat dom sakta men säkert. mina koraller kunde se fina ut i någon månad eller fler senan tappa all vävnad vilket kan ha varit att som bröts ner sakta men säkert utan att man mäst det för att sedan nå den nivån att nu ger vi upp. Nu dock i detta kar fungerar alla koraller bra och vissa som varit extremt dålia ser man återväxt av vävnad på.

Bara en tanke jag kan ha fel

När det blir svårare för korallen att bygga skelett så kostar det i regel också mer energi att bygga samma mängd. Då måste korallen betala på något sätt, kanske nedsatt immunförsvar, eller pigmentproduktion etc. Då kan den lättare bli skadad av andra saker. I regel så klarar koraller en kortvarig pH sänkning väldigt bra. Vissa reef-flats kan ha riktigt lågt pH och syre under natten och då vattnet är stagnant, men många djur klarar det jättebra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...