Gå till innehåll

Medlemsutveckling sedan 2005


Benighted

Rekommenderade inlägg

Efter en förfrågan i tråden för stödjande forumdeltagare så gjorde jag lite databasslagningar, och vred runt datat till en liten graf på resultatet.

Galet stabil tillväxt, rätt kul att man kan se sommarstiltjen som en liten våg på kurvan.

Tyvärr sparas inte medlemsantalet och förändringar däri i nån tabell, så man kan inte se saker som aktiva användare, stödjande användare med mera som en funktion av tid.

Datat är direkt ifrån våran användardatabas så användare som tagits bort av ett eller annat skäl finns inte med i denna tabell, speciellt ska man uppmärksamma att för nåt år sen körde vi en rensning av användare som inte skrivit ett enda inlägg och inte varit inloggade på ett år (tror jag det var)...

Men detta är det bästa jag kan åstadkomma när det gäller våran utveckling av totala antalet godkända användare.

post-4092-14468931525534_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag t r o r att <dt style="margin: 0px; padding: 0px; display: inline; color: rgb(62, 62, 62); line-height: 15px; -webkit-box-shadow: none !important; border-top-left-radius: 0px !important; border-top-right-radius: 0px !important; border-bottom-right-radius: 0px !important; border-bottom-left-radius: 0px !important;">Aktiva medlemmar </dt><dd style="margin: 0px 5px 0px 0px; padding: 0px; display: inline; color: rgb(62, 62, 62); line-height: 15px; -webkit-box-shadow: none !important; border-top-left-radius: 0px !important; border-top-right-radius: 0px !important; border-bottom-right-radius: 0px !important; border-bottom-left-radius: 0px !important;">1 294 stycken. Med detta menas att detta är unika ID som varit inloggade de senaste 90 dagarna, men jag är inte helt säker.</dd>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag väl bitit tag i kalendern som den kalenderbitare jag är så är det väl lika bra att fortsätta snoka runt på lite statistik ifrån databasen, det är inte alltid helt trivialt då det lätt blir väldiga datamängder när man börjar kolla antal trådar, inlägg med mera, så har fått jobba lite med att slå ihop data direkt i databasslagningarna för att få mer hanterliga mängder data...

Men vi kan väl köra en fortsättning på denna tråden genom att studera hur totala antalet trådar har utvecklats på SG sedan 2005:

post-4092-14468931540795_thumb.png

Av dessa trådar har 260 fått nya inlägg den senaste veckan, och 871 har fått nya inlägg den senaste månaden.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Petnym: Den grafen jag ritade ut var för antalet trådar, kommer snart en för antalet inlägg, men självklart kan jag göra en graf över inlägg/tidsintervall, det är ju faktiskt så jag får ut grunddatat som jag sen summerar/integrerar för att få den grafen, trådar/dag blir alldeles för plottrigt, så får se hur det ser ut per vecka och per månad... Återkommer..

Edit: Återkomsten, här kommer en graf över hur många nya trådar som startades varje månad under perioden, som du ser är det även/månad relativt taggigt (orkade inte köra flytande medelvärde på den, skulle ju sett likadan ut fast mjukare i kanterna)

post-4092-14468931543072_thumb.png

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sidan är äldre än så, den startades av Christian Wrang i början av 2002 tror jag... Men jag väljer att visa data ifrån 2005 för att innan det kan det vara lite stökigt på grund av migrationer med mera så det visar inte helt rätt då.

Ja 20 februari 2002 startade jag sidan vid namn saltvatten.info för att sedan bli saltvattensguiden.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noterar att antalet trådar inte nämnvärt ökat på samma sätt som antalet medlemmar de senaste åren... Undrar hur det kan bli så...

Jag själv försitter inte en chans att skapa en ny tråd/komma med inlägg...hoppas inte det stör någon...Man får inte vara blyg och tro att det finns dumma frågeställningar eller göra det för svårt..jag tror på ett levande forum där alla oavsett kunskapsnivå är välkommna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig petnym om att det är intressant att inte antalet trådar ökar alls på samma sätt som antalet användare, kan se några olika förklaringar

  • Trådar lever ett längre liv, så det finns trådar som startades för länge sen som fortfarande skrivs i, och de trådarna ökar antagligen med tiden.
  • Antalet aktiva användare kanske inte ökar i den utsträckning som totala antalet användare utan folk kommer till medan andra försvinner. Ska bli intressant att se antalet inlägg också, där tycker jag mig känna att det ökat de senaste åren, men man vet ju aldrig -kung-

Finns säkert flera andra förklaringar, men nej, jag hade inte heller alls förutsett det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja jag skulle vilja sticka ut hakan vad det beror på..är ju inte känd för att vara blyg direkt.Ett levande forums största hämmare är att det skapas en elit efter ett tag..det är min åsikt bara..denna efter vart med sen begynnelsen på www...visst man kan fråga o sånt men eliten på forumet bestämmer om saker o ting...eliten behöver inte vara proffs på det de sysslar med..de är elit helt enkelt i egenskap att de vart med länge o skapat plats för sig själv..typ pinkat revir...är det dumt tänkt? vad beror det annars på att folk är som rinnande vatten när man träffas på en oberoende chatt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med kravet på medlemskap för att annonsera som finns sen en tid tillbaka så finns ju ett ökat incitament. Så lite väntat är det.

Kravet på att man ska vara medlem på sidan har väl funnits hela tiden, men kravet på att vara betalande medlem är nytt. Men tråden handlar väl om medlemsantalet oavsett betalande eller ej? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gnagandet på kalendern fortsätter, denna gången om antalet inlägg, en graf för antalet inlägg sedan 2005 och en som visar antalet inlägg/dag, denna gången är det gjort på "rätt sätt" flytande medeltal per dag... Igen lite förvånande hur aktiviteten inte ökat på det sättet man kanske förväntat sig, det enda jag kan förklara det på är att antalet "aktiva" skribenter är mindre fluktuerande än antalet medlemmar, men det är ju inte så konstigt om man ser hur få som har saltvattenskar i en herrans massa år... Den blå linjen i det andra diagrammet är månadsmedelvärdet, och den röda är årsmedelvärdet, man ser en liten men tydlig trend uppåt i årsmedelvärdet de senaste åren åtminstone..

post-4092-14468931544087_thumb.png

post-4092-14468931543864_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju ett antal mycket frekventa skribenter på sidan, sedan är de flesta nya akvarister mycket flitiga i sitt skrivande. De som haft akvarier ett tag blir mindre flitiga på att skriva men går in och läser med jämna mellanrum. Och ju fler som startar akvarier, desto fler blir det som haft ett tag och slutar skriva. Dock gör tillflödet av nya medlemmar att det fortsätter skrivas inlägg i ungefär samma takt eller något ökande.

bara en teori från min sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju ett antal mycket frekventa skribenter på sidan, sedan är de flesta nya akvarister mycket flitiga i sitt skrivande. De som haft akvarier ett tag blir mindre flitiga på att skriva men går in och läser med jämna mellanrum. Och ju fler som startar akvarier, desto fler blir det som haft ett tag och slutar skriva. Dock gör tillflödet av nya medlemmar att det fortsätter skrivas inlägg i ungefär samma takt eller något ökande.

bara en teori från min sida.

snäll teori...nä jag slår ett slag för eliten som har moderators lindat runt sitt finger,,,mycket få vågar skriva något...det säger ju säg självt att det är nått som inte stämmer om sg har ökat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju ett antal mycket frekventa skribenter på sidan

Ja, en enkel överslagsräkning av antalet inlägg för de flitigaste skribenterna och man kan konstatera att det endast är drygt 100 personer (med vardera ca 1000-15000 inlägg) som tillsammans står för hälften av alla inlägg som någonsin skrivits i forumet...(!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En orsak till att det inte startas lika många trådar som det kommer nya medlemmar är naturligtvis att dom allra flesta frågorna som nybörjarna har är redan besvarade i ett x antal trådar och många av dom kan använda sökfunktionen på sidan.

Och även det som nämnts tidigare, det är generellt relativt nya som skriver inlägg idag.

Väldigt många av dessa nya tröttnar på saltet inom något år eller två och lägger ner hobbyn.

Dom som stannar kvar i hobbyn tröttnar helt enkelt på guiden eftersom diskussionerna drar runt i samma spår år efter år och dom mer avancerade diskussionerna blir/är för få för att hålla intresset uppe för guiden.

Vi får hoppas att det kommer bli ändring på det nu när det blivit så många nya på senare tid och dessa blir kvar och bidrar med intressantare ämnen i framtiden, tycker redan jag sett en tendens till viss ökning av riktigt avancerade och intressanta ämnen även för oss som varit med ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...