GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wigges Lilla Plaskbalja =)

Featured Replies

Postat

Godmiddag alla!

Eftersom jag kommer lÀgga ner mitt 180L kar sÄ kommer jag starta upp ett litet 60L kar med ett litet karantÀnskar pÄ 12L under till.

Huvudkaret Àr ett helglas akvarium som kommer belysas av 2st 2x24W glo ramper. kommer köra 3 blÄa rör och ett 15000kelvin rör sÄ ljuset blir sÄ kristallklart som möjligt!

KarantÀnskaret Àr uppfyllt och stÄr pÄ plats redan och kommer flytta över min lilla sixline wrasse frÄn 180L karet idag och jag tÀnker lÄta den gÄ dÀr i minst 2 veckor innan den Äker ner i huvudkaret.

huvudkaret kommer till nÀsta helg och innan dess ska jag ha ordnat ett litet pÄhÀngsfilter som kommer stÄ för filtrering och cirkulation. tanken Àr att jag kommer köra huvud karet utan skummare och göra 10% vatten byte varannan vecka...kommer dÀrför köra min lilla rio 100 skummare i karantÀnskaret för att hÄlla det vattnet sÄ frÀscht som möjligt dÄ det Àr en sÄ liten vatten volym.

tills nÀsta helg sÄ ska jag Àven ha ordnat ett 15000 kelvin rör:)

SÄ hÀr ser det ut för tillfÀllet!

post-6818-14468931560185_thumb.jpg

FrÄgan Àr hur man ska fÄ det snyggt med kablarna frÄn karantÀnskaret? vart ska man borra hÄl? kom gÀrna med förslag! :)

Har problem med ph vÀrdet pÄ red sea salt(det vanliga, inte coral pro), jag slÀngde i salt igÄr kvÀll och mÀtte precis ph som lÄg pÄ ungefÀr 7.7. tar det lÀngre tid för att fÄ upp ph vÀrdet?

Med VĂ€nliga HĂ€lsningar, Wigge :)

• Svar 222
  • Visningar 18,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

det Àr inte nÄgon som Àr sugen pÄ att fÄnga min sixline wrasse? det Àr som att hitta en nÄl i en höstack =p

Postat

GÄr det att hÄlla upp en spegel pÄ utsidan och "lÄta" den attackera om den nu Àr sÄdan sÄ hÄva in den nÀr den hÄller pÄ.

//Jonas

Postat
  • Författare

jag testade det, men den var sÄ skygg=/ jag fick plocka ut alla sten nÀstan för att lyckas. men nu sÄ gÄr den i karantÀn och ser ut att mÄ bra=)

Postat
  • Författare

Hur lÄng tid tar det innan nitrit spiken kommer i ett ny startat kar?

Postat

Det Àr ju vÀldigt olika, Àr det ny eller inkörd sten?

Sen skulle jag aldrig hÄlla en fisk i ett 12l akvarium trots att det endast Àr tvÄ veckor.. Fast Ä andra sidan hade jag heller aldrig haft en wrasse i ett 60l kar heller sÄ.. Det Àr inte meningen att lÄta frÀsig eller dum, men jag hade nyligen ett 54l kar som jag inte höll nÄgra fiskar i dÄ det var alldeles för litet. Ev att en liten gul goby skulle tycka att det skulle vara skoj att vara dÀr nÄgra fÄ veckor men inte mer..

Postat
  • Författare

Jag ser nu att min lilla sixline wrasse har börjat fÄ prick. ska jag dosera Oodinex direkt i karantÀns karet eller ta upp honom i separat balja och dosera det dÀr?

Postat
  • Författare

2ml eller 3ml vatten till saliferts magnesium test?!

Postat
  • Författare

tack för snabbt svar björn!, uppskattas:D

Postat
  • Författare

Kan nÄgon sÀga mig hur mÄnga gram ABC+ man behöver för att höja ca med 10ppm. Jag vet att det stÄr pÄ burken... men jag Àr nog trög som inte fattar=/

Postat
  • Författare

Jag hittade det nu. 1g höjer ca med 1.5ppm.

men ni som inte har doser pump. hur brukar ni dosera om det Àr en större mÀngd sÄ som 15g?

Postat

10 gram?

Edit: lÀste slarvigt. 15g höjer dÄ calcium 22,5. Detta kan du höja i ett svep.

Men pÄ hur mycket volym höjer 1g calcium 1,5?

Postat
  • Författare

1g höjer ca med 1.5ppm pÄ 100 L

alltsÄ behöver jag 0,6g för att höja ca med 1.5ppm dÄ jag bara har 60L

sÄ om jag blandar 10gram i 1L vatten:

10/1000= 0.01

1.5/0.01(1ml)=150

alltsÄ behöver jag 150ml för att höja ca med 1.5ppm?

Matten Àr inte den bÀsta! men Àr jag rÀtt pÄ det?

Postat
1g höjer ca med 1.5ppm pÄ 100 L

alltsÄ behöver jag 0,6g för att höja ca med 1.5ppm dÄ jag bara har 60L

sÄ om jag blandar 10gram i 1L vatten:

10/1000= 0.01

1.5/0.01(1ml)=150

alltsÄ behöver jag 150ml för att höja ca med 1.5ppm?

Matten Àr inte den bÀsta! men Àr jag rÀtt pÄ det?

Blandar du 10g i 1l vatten sÄ har du alltsÄ 1g i 0,1l vatten, detta Àr 10cl eller 100ml vatten. 150ml vatten innehÄller dÄ 1,5g

Om jag tÀnker rÀtt förstÄss. Men varför spÀ det sÄ mycket, kan du inte blanda det i 1dl, lÀttare att dosera med ml/cl/spruta-mÄtt.

Postat

Hmm jasÄ, har inte anvÀnt dessa produkter sjÀlv. Kör pÄ FMŽs bailingsalter. Men det Àr inte calciumet som fÀller ut, har du kollat mg?

Men Àr inte dessa burk helt nystartad, mÄste du dosera calcium frÄn start?

Postat
  • Författare

jag kollade precis saliniteten. den lÄg pÄ 1022 sÄ jag testar höja det och kollar sedan vad ca ligger pÄ=)

Postat
  • Författare

ska man köra sniglarna i karantÀn?

Postat
  • Författare

Mina Catallaphyllia har börjat tappa vÀvnad. finns det nÄgot som hjÀlper?.... har hört om druvsocker dopp pÄ lpser?

Postat
  • Författare
Mina Catallaphyllia har börjat tappa vÀvnad. finns det nÄgot som hjÀlper?.... har hört om druvsocker dopp pÄ lpser?

nÄgon som har ett tips?

Postat
nÄgon som har ett tips?

Jag körde nÄgra lps i druvsockerbad med mycket gott resultat.. 2 st Trachyphyllia varav en med vÀvnads skada och en fungia.. Alla tog sej vÀldigt bra efter det. Prova

Postat
  • Författare
Jag körde nÄgra lps i druvsockerbad med mycket gott resultat.. 2 st Trachyphyllia varav en med vÀvnads skada och en fungia.. Alla tog sej vÀldigt bra efter det. Prova
vad Àr receptet? Menar mÀngd socker och vatten:)

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.