Gå till innehåll

Wigges Lilla Plaskbalja =)


Wigge

Rekommenderade inlägg

om det nu blir så att det bli ordentlig tillväxt så att vb inte räcker för att hålla värdena upp. som jag känner så är det bättre att dosera upp ca, mg och kh var för sig, alltså inte använda sig av tex. Red sea reef foundation?

rs reef foundation är i för sig bra då den innhåller en massa spårämnen och grejor, men känns säkrare att dosera upp ca, mg och kh var för sig så att man får exakt det värde man vill på dem och sedan att jag fortsätter med red seas coloration program så att jag får i alla de viktiga spår ämnena? eller är jag fel på det?, om jag nu är det så kom gärna med feedback=)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Jag hade gjort såhär. Börjat med att jobba ner näringsvärdena, eftersom dina värden går ner så kommer förmodligen förbrukningen av kh och ca att öka. Då hade jag köra balling.

1: Jobba när po4

2: Fortsätt med dina VB

3: Håll koll på förbrukningen av främst kh och ca men även mg, mät förslagsvis 1gång/vecka.

4: När VB inte räcker för att hålla värdena så börja med exempelvis FM´s ballingsalter.

eftersom jag nu ska gå över till bara sps så känner jag att cirkulationen från HOB filtret inte kommer räcka, först så tänkte jag behålla min koralia 2 som sitter där i nu, men så skulle det vara kul att testa någon wave maker så som wp25, men den är ju lika stor som koralian så jag la wave maker på hyllan fram tills idag då jag såg att Jebao har tillverkat en ännu mindre model av wp 25, en wp 10... skulle väl fungera?

http://www.fish-street.com/jebao_wp-10_4000l_wave_maker?category_id=35

Passar nog utmärkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hade gjort såhär. Börjat med att jobba ner näringsvärdena, eftersom dina värden går ner så kommer förmodligen förbrukningen av kh och ca att öka. Då hade jag köra balling.

1: Jobba när po4

2: Fortsätt med dina VB

3: Håll koll på förbrukningen av främst kh och ca men även mg, mät förslagsvis 1gång/vecka.

4: När VB inte räcker för att hålla värdena så börja med exempelvis FM´s ballingsalter.

Passar nog utmärkt

Tackar för listan:D... pumpen får det bli när nästa lön rullar in på kontot=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som ni sa så har det redan skitit sig med vatten byte utan balling, magnesiumet ligger på 1230 och vill ju ha upp det till iaf över 1300 och målet är 1350=)

jag har ingen aning om man ska köra pulver eller flytande, vad är skillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Panika nu inte för att dit mg visar lite lågt, prova mät igen imorgon. 1260mg kommer inte krasha din tank.

Blanda salterna själv är billigare än att köpa ex.vis red seas färdiga.

Krångla inte till det för dig, det finns utmärkta beskrivningar som bevisligen fungerar.

Här är en:

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Och här är en annan:

http://static.faunamarin.de/manuals/manual_balling-methode_eng.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite framsteg i tillväxten ser jag iaf, min Euphyllia glabrecsens har delat på ett huvud, kul att se tillväxt!... känns bra att se resultat nu när jag verkligen tigit allting med ro och haft tålamod :D

ser inte någon tillväxt på spserna ännu, men det kommer säkert snart med lite tålamod :D'

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nejnej, men tänkte mer att det kanske är lika bra att köpa hem det och blanda upp så man har det klart?=)

kommer alla gånger köpa det av stig =)

Absolut, köp hem salterna så är du redo.

Kh kommer förmodligen att börja dala snabbare än ca, så håll koll på det. Men var konsekvent när du mäter, lika stora droppar varje gång och mät vid samma färgskiftning varje gång. Försök även att få in rutin att mäta ungefär samma tid varje gång, det kommer underlätta om du i framtiden skaffar en doserpump eller liknande.

Ett annat tips är att skapa ett Excel-ark där du antecknar alla dina resultat, med detta kan du gå tillbaka och se förändringar och det underlättar även eftersom det lär dig känna ditt akvarium. Jag mäter Kh, ca och mg 0830, det är 30 min innan dagens första dosering. Jag antecknar allt i mitt dokument, mätresultat, vattenbyten, nya koraller, fiskar, korallimningar till och med när jag putsar rutorna.

När jag doserade för hand så hällde jag i hälften på morgonen och andra hälften under eftermiddagen, kom ihåg att SPSer älskar stabila värden.

Blir du konfunderad över märkliga mätresultat, mät igen eller vänta och mät igen lite senare.

Men, förvänta dig inga underverk innan du fått ner näringsvärdena. Vare sig när det gäller färg eller tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, köp hem salterna så är du redo.

Kh kommer förmodligen att börja dala snabbare än ca, så håll koll på det. Men var konsekvent när du mäter, lika stora droppar varje gång och mät vid samma färgskiftning varje gång. Försök även att få in rutin att mäta ungefär samma tid varje gång, det kommer underlätta om du i framtiden skaffar en doserpump eller liknande.

Ett annat tips är att skapa ett Excel-ark där du antecknar alla dina resultat, med detta kan du gå tillbaka och se förändringar och det underlättar även eftersom det lär dig känna ditt akvarium. Jag mäter Kh, ca och mg 0830, det är 30 min innan dagens första dosering. Jag antecknar allt i mitt dokument, mätresultat, vattenbyten, nya koraller, fiskar, korallimningar till och med när jag putsar rutorna.

När jag doserade för hand så hällde jag i hälften på morgonen och andra hälften under eftermiddagen, kom ihåg att SPSer älskar stabila värden.

Blir du konfunderad över märkliga mätresultat, mät igen eller vänta och mät igen lite senare.

Men, förvänta dig inga underverk innan du fått ner näringsvärdena. Vare sig när det gäller färg eller tillväxt.

då får användning av något jag lärt mig i skolan;)

ja men då tar jag och laddar hem excel då=)

ps. fick ändra ordern från oceanakvarium 3 gånger, haha

först beställde jag remover och filterstrumpa. sedan la jag till rev epoxi och sedan ändrade jag ännu en gång och la till balling salterna=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur ofta kan man öka belysning tiden? jag började på 3 timmar och körde det i 1 månad, sedan ökade jag till 4 och körde det i 2 veckor och sedan 5... hur länge ska man ha emellan? och hur länge vill man ha kar belyst per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt så ska jag snart flytta ihop med flickvännen och kravet på det var så klart jag skulle få ta med karet...och det gick bra utan några större fejder och hon hade kravet att jag inte skulle slabba allt för mycket:D

men har lite frågor ang flytten.

när jag väl flyttar kan jag ju lika bra gör ett vatten byte, men fråga är hur stort?

har en stor plast bak som har stor botten ytan, så den passar kanon så att jag kan ha stenen med alla koraller på där i!, men korallkrossen jag kör med är antagligen riktigt skitig, så skulle man kunna tappa ut allt vatten så det bara är ca 6-7cm vatten kvar över korall krossen, sedan röra runt i det så att alla små partiklar åker upp i vattnet som jag sedan kan suga ut, eller tar jag död på allt det levande i krossen då?

det var allt jag hade för nu, men kommer säkert fler frågor=)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...