Wigge Postat 29 december 2013 Författare Postat 29 december 2013 Ca: ~400Mg: 1250kh 11-12Po4: 0.36nirat: 2kan det vara för att mg är aningen lågt? Citera
dahlgren Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 +1 på den. Troligt orsakssamband mellan 0,36 i fosfat och dåliga sps färger. Sluta dosera reef Energy och få ner ffosfaten Citera
Wigge Postat 29 december 2013 Författare Postat 29 december 2013 men måste ha i fosfat remover då, kommer aldrig få ner fosfaten annars =/men får se hur det blir när jag får igång mitt bioboll filter... tror jag slutar/drar ner kraftigt på reef energyn då och ser om fosfaten kan gå ner... annars fosfat remover=)Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
ormet Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Biobollar kommer inte påverka fosfaten. Remover, algfilter eller kolkälla i ditt fall. Citera
Wigge Postat 1 januari 2014 Författare Postat 1 januari 2014 får bli remover!... mina 2 euphyllier och min ducan vill inte slå ut ordentliget, jag tänkte direkt att det är nitraten som är för lågt då jag byter vatten 1 gång i veckan... men nitraten låg på 4, vilket är ganska lagom för lpser? Citera
Wigge Postat 2 januari 2014 Författare Postat 2 januari 2014 Jag fick i en rosa hystrix för 2 dagar sedan, den är ungefär i storlek som en tennis boll(lite större)... men det kan spela roll=P... och jag ser att den börjat blekna lite(inte tappat vävnad utan blivit blek i färgen på vissa ställen, jag tänkte direkt att något värde var fel... men det ända var lite högt fosfat, men eftersom alla mina andra spser trivs så la jag det på hyllan, men kom och tänka på precis om det kan vara för den fick en chock av ljuset?, har nästan 100W t5 rör över karet. ska jag kanske stänga av en armaturen ett par dagar så den kan vänja sig vid ljuset... eller ska jag bara låta den va?Med Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
Wigge Postat 2 januari 2014 Författare Postat 2 januari 2014 ps. kan försöka knäppa en bild om det skulle hjälpa:) Citera
dahlgren Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 ställ den på botten, sen kan du sakta flytta upp den. Citera
Wigge Postat 2 januari 2014 Författare Postat 2 januari 2014 ställ den på botten, sen kan du sakta flytta upp den. jag undrar om det är så stor skillnad då karet bara är 30cm djupt sedan 5cm korall kross;) men jag testar=) Citera
Wigge Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 5 nya sps fraggar kom i idag från Akutmottagning! lite dassiga i färgen då de stått under en kompakt lampa en längre tid, men går nog att få fram lite färg i den hyfsat snabbt om jag höjer dosen av color tillsatserna med 0,3-0,5 ml=)bilder kommer när de slagit ut=) Citera
dahlgren Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Eller så får du fram färg om du sänker fosfaten, vilket du fick tips om några inlägg bak. Citera
alexochingencarina Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Tror inte att det funkar riktigt så Citera
ormet Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Alla tillsatser är bortkastade pengar så länge du inte rättar till dina näringsvärden. Dina koraller behöver inte mer, de behöver mindre. Se till att ha det basala klart först. Citera
alexochingencarina Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Tänk också på att en korall inte färgar om/ut på ett par dagar. Ge det tid, jobba på att hålla ca, mg och kh stabilt och håll koll på näringsvärdena som ormen säger. När det är stabilt kan du labba med tillsatser och finjustera.Lycka till med din plaskbalja=) Citera
Wigge Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 fosfaten jobbar jag på, men det går inte snabbare än vad det gör ju=)... matar bara med pellets så att det inte ligger mat någonstans och bildar fosfat, då skiter jag i tillsatserna, kommer köra samma dos av reef energy som innan tills ajg ser att de nya fraggarna slår ut och ser bra ut, sedan fimpar jag det och byter vatten regelbundet för att få ner fosfat värdena=)känns inte som jag behöver byta vatten oftare än jag gör? byter 10L/veckaMed Vänliga Hälsningar, Wigge Citera
freddi36 Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Släng i en strumpa remover, bör va lätt att hålla fosfaten nere i ett så litet kar Citera
Wigge Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 Släng i en strumpa remover, bör va lätt att hålla fosfaten nere i ett så litet kar ja men det får bli en sista utväg då jag gärna vill slippa remover hålla nere värdena med hjälp av vatten byten.jag gör ett försök med mata så snålt som det går och byta vatten, annars får det bli remover=) Citera
dahlgren Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Jag tycker du ska testa remover, kör halva rekommendationen och avbryt om LPSerna tjurar. Citera
ormet Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Vattenbyten är ett dåligt sätt att kontrollera fosfat av flera anledningar, men ffa blir det väldigt svajiga förändringar då det krävs stora vattenbyten. Det är det sämsta sps vet. Ang foder så spelar det minimal roll vad man matar med, det är mängden som är avgörande och egentligen är det bara restprodukterna man jobbar med att exportera. Bajs helt enkelt. Det är alltid något djur i ditt kar som äter upp överbliven mat, men inget äter bajs. Och även om de äter bajs kommer de bajsa i sin tur. Citera
Wigge Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 okej, men jag kommer ändå för göra vatten byte 1 gång per vecka då jag kör skummar löst och vill inte hålla på med tillsatser=/...är det ett problem att byta vatten så ofta då?men absolut så följer jag er råd och ordnar remover. har ingen erfarenhet alls av remover, så har inte den blekaste vilken sort man ska ha =) Citera
Wigge Postat 4 januari 2014 Författare Postat 4 januari 2014 måste bara fråga om ni har upplevt samma sak som jag gör just nu... min största eremit verkar älska min stor hytrix, den sitter i den hela tiden och även om jag tar bort den och lägger den i andra sidan karet så är den där igen på 2 röda... är det ett normalt betende? Citera
alexochingencarina Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 måste bara fråga om ni har upplevt samma sak som jag gör just nu... min största eremit verkar älska min stor hytrix, den sitter i den hela tiden och även om jag tar bort den och lägger den i andra sidan karet så är den där igen på 2 röda... är det ett normalt betende?Finns det delar påkorallen som är död så äter den nog alger som växer där. Citera
Hermanbrute Postat 4 januari 2014 Postat 4 januari 2014 Kan inte macro alger hjälpa till att sänka fosfaten? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.