JonasW Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 Tänkte köra varannan vecka med detta salt och Red Sea coral pro. Red Sea är ju duktiga och skriver ut hur man blandar deras salt, men TM gör det varken på hinken eller hemsidan där jag kikade lite snabbt.Enligt en kalkylator på nätet så skulle det vara 2g mer per liter vatten med TM än med RS så jag tog just under 800g på drygt 20 liter vatten. Men det gav mig 1.028 i salinitet..... 760g på samma mängd vatten med RS Coral Pro brukar ge mig 1.026.Hur blandar ni TM Pro Reef? Finns denna info någonstans att läsa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 om 800g = 1.028ta 800 / 28 = 28.5det behövs 28.5gram salt för att 20liter skall gå upp 0.001 i salinitetär det 1.026 du vill ha så blir det altså 26*28.5 = 741741g på 20liter vatten ger dig det du vill ha OM du mätt rätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 17 november 2013 Författare Dela Postat 17 november 2013 Väldigt likt Red Sea Coral Pro då. Mäter med refraktometer som är kalibrerad med osmosvatten.Någon fler som använder TM Pro Reef får gärna verifiera åtgången Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 Runt 16L använder jag ca 4dl för 1.025//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 17 november 2013 Författare Dela Postat 17 november 2013 Får kanske väga 4dl så ser jag hur mycket du använder per liter vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 37-38g/l ger ungefär 1.025 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 17 november 2013 Författare Dela Postat 17 november 2013 Perfekt, tack! Då kan jag köra samma doseringar av salt som med Red Sea Coral Pro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 Generellt ligger det på 37-40 gram på samtliga salter. Den exakta mängden är omöjlig att sia om då alla förvarar sina salter på olika sätt, hos någon annan förvaras det i en fuktig källare och är därmed fuktigare och tyngre är hos grannen som förvarar den i ett torkskåp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 17 november 2013 Författare Dela Postat 17 november 2013 Så sant. Dock konstigt kan jag tycka att man inte skriver ut hur man doserar. Red Sea visar hur mycket det går för att träffa 1.021, 1.023 & 1.025. Nu stämmer det ju kanske inte alltid, men det är ju ett riktmärke i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 20 november 2013 Dela Postat 20 november 2013 Jag blandar 39,9 gram per liter och har salthalt på 1,026 och använder tropic Marine PRO reef Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 20 november 2013 Författare Dela Postat 20 november 2013 Jag blandar 39,9 gram per liter och har salthalt på 1,026 och använder tropic Marine PRO reefDå fick jag 1.028. Du kanske har mer fukt i saltet än jag?Oavsett så verkar det som att jag kan dosera identiskt (38g/l) som med Red Sea Coral Pro, så det blev enkelt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 20 november 2013 Dela Postat 20 november 2013 Vad har du för temp? Jag har 25 grader Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 21 november 2013 Författare Dela Postat 21 november 2013 25C även här. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 Skulle ju iofs vara intressant att bygga en liten databas. Om folk böandade sitt salt, säg 40g i 1 liter RO och sen redovisa salthalt, ca, mg och kh...Liten bang for the bucks-guide.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 Tror att det finns någonstan här på sg.Lättast är väll att användahttp://www.aquacalculator.com/acalc/Home.htmlDär finns ju alla salter med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 Skulle ju iofs vara intressant att bygga en liten databas. Om folk böandade sitt salt, säg 40g i 1 liter RO och sen redovisa salthalt, ca, mg och kh...Liten bang for the bucks-guide....Problemet är som tidigare nämt, vikten beror på flera saker, bl.a. hur fuktigt det är i rummet som saltet lagras då det lätt absorberar fukt och blir tyngre, sen är det många med sämre mätverktyg vilket gör att det lätt blir off. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matthias_H Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 På aquacalculator programmet står det ju hur mycket man ska blanda av olika sorters salter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 Eftersom att värdena kan variera mellan olika batcher ska man inte lita blint på programmet, då hade man inte haft problem som tas upp i denna tråden. Men som riktlinje kan man ju kika på det så klart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 21 november 2013 Dela Postat 21 november 2013 Man skall häller inte lita på att si och så många gram till si och så mycke vatten. Att tänka på är att salt suger åt sig fukt hur lätt som helst och då blir vikten annan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.