Gå till innehåll

Tropik Marin Pro Reef, antal g/liter vatten?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Tänkte köra varannan vecka med detta salt och Red Sea coral pro. Red Sea är ju duktiga och skriver ut hur man blandar deras salt, men TM gör det varken på hinken eller hemsidan där jag kikade lite snabbt.

Enligt en kalkylator på nätet så skulle det vara 2g mer per liter vatten med TM än med RS så jag tog just under 800g på drygt 20 liter vatten. Men det gav mig 1.028 i salinitet..... 760g på samma mängd vatten med RS Coral Pro brukar ge mig 1.026.

Hur blandar ni TM Pro Reef? Finns denna info någonstans att läsa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt ligger det på 37-40 gram på samtliga salter.

Den exakta mängden är omöjlig att sia om då alla förvarar sina salter på olika sätt, hos någon annan förvaras det i en fuktig källare och är därmed fuktigare och tyngre är hos grannen som förvarar den i ett torkskåp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandar 39,9 gram per liter och har salthalt på 1,026 och använder tropic Marine PRO reef

Då fick jag 1.028. Du kanske har mer fukt i saltet än jag?

Oavsett så verkar det som att jag kan dosera identiskt (38g/l) som med Red Sea Coral Pro, så det blev enkelt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ju iofs vara intressant att bygga en liten databas. Om folk böandade sitt salt, säg 40g i 1 liter RO och sen redovisa salthalt, ca, mg och kh...

Liten bang for the bucks-guide....

Problemet är som tidigare nämt, vikten beror på flera saker, bl.a. hur fuktigt det är i rummet som saltet lagras då det lätt absorberar fukt och blir tyngre, sen är det många med sämre mätverktyg vilket gör att det lätt blir off.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall häller inte lita på att si och så många gram till si och så mycke vatten. Att tänka på är att salt suger åt sig fukt hur lätt som helst och då blir vikten annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...