Gå till innehåll

Fisk som fastnar i ytavrinningen...


bigm82

Rekommenderade inlägg

Hej ,

Har ett Red Sea 130 som har varit igång ett tag nu. Igår la vi ner en koffertfisk och en palletkirurg, igår kväll när vi skulle kolla till de nya invånarna så satt våran sjöstjärna vid ytavrinningen och mumsade på koffertfisken och nu imorse så satt han återigen på samma ställe fast mumsade på paletten istället..... Är det någon annan som har haft detta problem i sitt RSM ? Ska jag försöka rikta om cirkulationen så den inte är så stark mot ytavrinningen? Vill ju inte hålla på o köpa fiska som bara blir sjöstjärnemat... Har 2 clownfiskar i och de har ju klarat sig... Tacksam för alla tips och råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar väl in dem i en halvtimme ungefär... Nää paletten borde väl kunna klara cirkulationen för den simmade runt hela dagen igår... Men de va ju ganska små.. Under hur lång tid koppar ni in era fiskar?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jävla skit... Då e det väl bara att köpa nya då och hålla tummarna att de är friska o krya... Kan det va så att de blev stressade av hanteringen? Han i affären va inte speciellt försiktig när han la ner dem i påsen. Simmar de sämre när de är stressade och kanske inte helt aklimatiserade?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen var det väl relativt nyanländ fisk med? det gör ju att risken för plötsliga dödsfall ökar rätt dramatiskt. För då har dem haft en jobbig resa straxt innan, en/två veckor sen simmade den i havet, blev fångad, slängd i en hink i en båt där den låg några timmar, kom i land, blev slängd i en större behållare, ligga där i nån dag kanske, infångad igen, skickad till exportör, ligga i kar där i nån dag, fångad igen, slängd i en påse, och sen en låda, skickad med flyg till andra sidan jorden, efter 24-48 timmar har blir den utsläppt ifrån påsen ner i en hink med dess gelikar, flyttas och läggs i ett nytt kar, får vara där en dag, blir uppfångad igen med håv, slängd i en påse, åker bil hem till nån, blir inkoppad och släppt i ett helt nytt kar igen, denna gången ett snyggt kar hemma hos nån, weehoo. Men den där resan, den har slitit på hälsan, det är en sak som är säker, och under denna tiden har den sannolikt inte fått alls mycket mat.

Så, ja, fiskar dör, men det är otroligt att så många som överlever gör det, för det har varit ett helvete för dem ett tag innan de kom i karet, så tacka alla era fiskar för att ni får njuta av dem i våra akvarier.

Därför är det bra att köpa fisk ifrån ställen som låter dem gå en tid i karantän innan de läggs ut för försäljning, eller att man kan vänta med att köpa den nån vecka, MEN, det går ju inte så lätt, för de fiskarna man vill ha försvinner ju efter 1-2 dagar, det suger :( Sen var det ju kanske inte de lättaste fiskarna, palettkirurger är rätt lättstressade, koffertfisk, kul men kanske inte den lämpligaste fisken heller. Det är ju det tråkiga för många, de fiskar man vill ha är kanske inte de fiskar man kan/bör ha ifrån början, eller överhuvudtaget :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen av fiskarna är att rekomendera i ett sådant litet kar svåra och stooora fiskar. Men det är inte därför dom fastnade där. Dom kan mycket väl varit lite groggy och guppat omkring där i närheten på natten och då såg stjärnan sin chans och fångade firrarna. Inte helt ovanligt att sjöstjärnor plockar fisk som inte är 100%. Vilket nyanländ fisk sällan är. Så det är tråkigt att det hände.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att paletten skulle bli för stor visste jag väl egentligen men tanken va att köpa en liten rackare o ha ett tills han växt tills sig o då se till så att hen får ett nytt större hem. Men det kanske är fel att tänka så..? Jag har sneglat lite på eldgobies eller den rosa som ser liknande ut, kommer inte på namnet på den... Vad tror ni om det?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plan-B låter bättre köp fisk som du vet har en suck att etablera sig och må bra i ditt kar. små lätta fiskar är att rekomendera. Finns en del väldigt fina tex Nemateleotris helfrichi http://se.reeflex.net/tiere/1838_Nemateleotris_helfrichi.htm Visst den är på gränsen men skulle fungera bra mycke bättre en en hepatus finns en hel del olika här http://se.reeflex.net/kategorie/13.html

Den jag skrev tidigare är min favorit lite svår att få tag i och kostar en slant men är värd var krona

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen var det väl relativt nyanländ fisk med? det gör ju att risken för plötsliga dödsfall ökar rätt dramatiskt. För då har dem haft en jobbig resa straxt innan, en/två veckor sen simmade den i havet, blev fångad, slängd i en hink i en båt där den låg några timmar, kom i land, blev slängd i en större behållare, ligga där i nån dag kanske, infångad igen, skickad till exportör, ligga i kar där i nån dag, fångad igen, slängd i en påse, och sen en låda, skickad med flyg till andra sidan jorden, efter 24-48 timmar har blir den utsläppt ifrån påsen ner i en hink med dess gelikar, flyttas och läggs i ett nytt kar, får vara där en dag, blir uppfångad igen med håv, slängd i en påse, åker bil hem till nån, blir inkoppad och släppt i ett helt nytt kar igen, denna gången ett snyggt kar hemma hos nån, weehoo. Men den där resan, den har slitit på hälsan, det är en sak som är säker, och under denna tiden har den sannolikt inte fått alls mycket mat.

Så, ja, fiskar dör, men det är otroligt att så många som överlever gör det, för det har varit ett helvete för dem ett tag innan de kom i karet, så tacka alla era fiskar för att ni får njuta av dem i våra akvarier.

Därför är det bra att köpa fisk ifrån ställen som låter dem gå en tid i karantän innan de läggs ut för försäljning, eller att man kan vänta med att köpa den nån vecka, MEN, det går ju inte så lätt, för de fiskarna man vill ha försvinner ju efter 1-2 dagar, det suger :( Sen var det ju kanske inte de lättaste fiskarna, palettkirurger är rätt lättstressade, koffertfisk, kul men kanske inte den lämpligaste fisken heller. Det är ju det tråkiga för många, de fiskar man vill ha är kanske inte de fiskar man kan/bör ha ifrån början, eller överhuvudtaget :(

Tack för ett mycket bra och tänkvärt inlägg! Tror att långt ifrån alla inser hur mycket fiskarna går igenom innan dom hamnar i våra akvarium (inte på något sätt riktat mot TS). Det är nog något som alla behöver tänka på ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plan-B låter bättre köp fisk som du vet har en suck att etablera sig och må bra i ditt kar. små lätta fiskar är att rekomendera. Finns en del väldigt fina tex Nemateleotris helfrichi http://se.reeflex.net/tiere/1838_Nemateleotris_helfrichi.htm Visst den är på gränsen men skulle fungera bra mycke bättre en en hepatus finns en hel del olika här http://se.reeflex.net/kategorie/13.html

Den jag skrev tidigare är min favorit lite svår att få tag i och kostar en slant men är värd var krona

Den va snygg men jag tänkte på denna http://se.reeflex.net/tiere/137_Nemateleotris_decora.htm. plus att din firre va ca 10 ggr så dyr som deroran. Tyckte det sved tillräckligt med helgens förluster ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemateleotris är rätt trevliga fiskar, inte speciellt svåra, inte kanske den absolut tåligaste fisken och ibland har dem en tendens att försvinna spårlöst, det mest sannolika då är att de hoppat ur ändå, för de är EXTREMT hoppiga fiskar, så där är ju ett RSM130 riktigt bra, då det har ett lock, annars är det nästan garanterat att man hittar dem en efter en på golvet :(

Men jag älskade mina (hade både decora och magnifica), väldigt trevligt beteende, även om de kan bli rätt aggressiva mot andra, en av mina blev konstant fenbiten och hade även bitmärken på kroppen, antagligen två hanar... Dem är monogama så det är ingen stimfisk utan dem parar ihop sig när de blir större och väljer en håla som de håller till i. Måste matas med rätt småttig mat då de har en rätt trång hals...

Nånting annat jag skulle rekommendera är nån trevlig blennid, ofta väldigt tåliga fiskar, har fantastiska personligheter, väldigt nyfikna och intresserade av världen runt sig, finns i många olika sorter, och har en tendens att ofta bli favoriter för ägare liksom gäster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...