Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ser att fallet är så men med 3st ledcluster så kommer en över mittstaget och vipps så är 50% av effekten borta på den..... Sedan är den bara 1250mm lång och clustern sitter en bit in på rampen så det är typ 100cm cc mellan de 2yttre ledsen. Det är även bara 54w rör .

Ati rampen är 150cm med leds utspritt bättre utan att träffa mittstaget +att det är 80w rör som är 145cm långa.

Finns för och nackdelar på båda....

har man mittstång är det självklart en liten smäll, 50% kanske är att ta i dock ;) men visstförstår jag poängen med 80W rören, själv tycker jag dock att 54w passar utmärkt till 150kar, rampen är speccad till 165cm, men ligger man på precis det kanske man borde överväga nästa modell upp, själv har jag tänkt ha ganska öppet landskap i mitt kar så kräver inte så intensivt ljus i kanterna på mitt 157cm långa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas N, ja det är ju det:/ min scape är dock väldigt förlåtande, det det står fåtalet koraller i mitten,

men det lutar åt metis hyperion R2 3*150 watt då ledarna är utspridda på ett större område och inte i kluster.

detta gör ju att kanske hälften av mitten ledpanelen kommer skymmas av mittstaget. Och det är lugnt.

det som också gör att jag tvekar på T5 varianten är att den är 42 cm bred och då kommer jag inte ner i akvariet utan att på nått sätt lyfta eller flytta på lysrampen och det bli jobbigt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att du blir nöjd med ditt val, jag är nöjd med min.

+

Prestanda i ljus, mycket bra. Kör den endast på 70-75%, det är lätt att bränna koraller så man måste börja försiktigt. Ställer ofta ner effekten när jag introducerar nya koraller, och ökar sen igen successivt. Gäller i och för sig de flesta LED.

Oändligt med inställningsmöjlighter på ljuset och färgkombinationer i PAR-tabellerna. Dock tar det vita ljuset bort lite av effekten från övriga färger om man kör det lika fullt, har löst det med att köra vitt på max ca 50%, funkar bra. Kör en ljuskombination för korallers välbefinnande dagtid, kvällstid har jag optimerat färgspektrat enbart för maximal visuell upplevelse av karet, dvs mer betonat på blåa våglängder och UV, mycket mindre på övriga. Här är det bara att prova sig fram enligt eget tycke och smak, men man kan verkligen maximera färgåtergivningen på sina koraller.

Snygg, tyst, diskret.

-

Vill man köra enklare program kanske mjukvaran är väl omständlig, men å andra sidan har man bara lärt sig den en gång går det bra.

Mjukvaran har inte varit helt stabil. Vid två tillfällen har jag fått ta ner rampen, skruva av locket och nollställa rampen manuellt innan jag kunnat installera om mjukvaran igen. Litet irritationsmoment när det inträffat. Har varit i samband med två korta strömavbrott. Däremellan har den gått felfritt.

De vita LEDs är inte helt optimala i färgen i mitt tycke, hade önskat en vit LED med bredare spektra. Har som sagt löst det med att köra vitt på halvfart.

Lycka till,

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Andreas säger... Jag har en sådan nu, kör vitt på 20%, på direkt inrådan av Pacific Sun, det är inte meningen att de skall gå fullt i ett korallkar. Rampen har en rejäl överkapacitet av vitt mao. Skulle tro att PUR för deras 75w SMT panel ligger i patitet med den gamla 150w R2, iaf för SPS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas du är välkommen!

Jaja vi får la se vad detta slutar i;)

men jag kännde att jag ville ha vita leds med.

jag tror absolut att korallerna växer bra utav vita leds med, är det inte runt 6500K av solen?

det som också fick mig att tvivla på den utan vita leds är att alla leds inte är cree utan PS egna...

men jag kanske har gjort bort mig;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...