Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är inte det vita ljuset i sig som bestämmer våglängden. Vitt ljus - som vi ser det ute (från solen) innehåller per definition alla våglängder i ett speciellt förhållande - men bara en del våglängder är aktiva i fotosyntesen. Med SMT matrisen får du alla kända fotosyntetiska våglängder. Vad man har gjort genom att inte ha vita LED är att man med RGB teknik lurar ögat att tro att ljuset är vit. De våglängder som du inte får i denna uppställning är de mellan (ungefär) 520 - 560 nm (lite får du men inte mycket). Detta våglängdsområde är precis där vi uppfattar ljus bäst och genom att utesluta det har man fått bort den bländningseffekt som annars sker. Det finns inga hos koraller kända fotsyntespigment i dessa våglängder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, för vitt ljus, som Lasse säger, finns inte. Det är en kombination av andra färger som skapar vitt ljus såsom det mänskliga ögat uppfattar det. Så gör ps med sina smt-ramper.

Jag uppskattar helt klart den här tråden och intresset för det gula ljuset.

Kanske att jag får flika in lite om vad det innebär i praktiken med att ha för stor andel "vita" led. Dina sps kan bli bruna. Gult ljus leder till att koraller utvecklar mer solskydd, "solkräm". Koraller med mycket "solkräm" ser bruna ut.

Är ditt fokus att få pastell/perfekta Acropora, håll dig borta från ramper med vita led om du kan.

Om inte tror jag det har liten praktisk betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det så som beskrivits i andra trådar att de här icke önskvärda gula våglängderna är mumma för algerna...

Men som sagt, det vita är hanterbart i lagom dos, men tro inte att du har 150w per panel. Det är väl 35-40% vita, och om de kör på 25% så är du snarare nere i 100-110 W som du har nytta av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här som faktiskt kört utan vita i sitt eget kar en längre tid ? I ett rev kar med något dussin koraller åtminstone

Känns lite mycket snack lite hobby...

Själv har jag uppenbarligen en algbalja , dvs 50%vita chip som är mumma för algerna.. Kört över 12000 timmar med hälften av chipen som vita..

Ni som föreslår ditten o datten.. Har ni egen långvarig kunskap/erfarenhet av prylarna.. Ni får tänka på att ni kanske skriver till en total nybörjare som bara vill ha igång sitt kar o köper i samma tempo utan egen kunskap alls..

Blir säkert påhoppad nu , men det kan jag leva med..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som lever får se!:)

jag tror faktiskt inte Pacific sun skulle släppa en ramp utan att ha testat den själva!

sen det som lasse skrev låter ju vettigt, alla ljus tillverkare har ju ilustrationer på vart korallerna ta utt ljus osv, så det kan nog mycket väl stämma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teorin bakom SMT-ramperna är sund. Den information PS har delat med sig av på tex ReefCentral verkar seriös och är intressant ur flera synvinklar.

Hur de nya ramperna fungerar över ett korallkar över längre tid är svårare att säga såklart. Men det stämmer för all belysning, ett kars välbefinnande beror på många fler parametrar än ljuset.

Personligen kommer jag med stort intresse följa er med SMT-ramper på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teorin bakom SMT-ramperna är sund. Den information PS har delat med sig av på tex ReefCentral verkar seriös och är intressant ur flera synvinklar.

Hur de nya ramperna fungerar över ett korallkar över längre tid är svårare att säga såklart. Men det stämmer för all belysning, ett kars välbefinnande beror på många fler parametrar än ljuset.

Personligen kommer jag med stort intresse följa er med SMT-ramper på guiden.

Vi får hoppas att den kan komma några konkurenter med samma teknik också. Ett nytt multichip från Ac-Rc kanske också? Eller hur Lasse;)

Eller färdiga spottar med rätt led, då blir det som när vi köper Mh. Bara skruva i "lampan" i en vanlig E27 sockel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får hoppas att den kan komma några konkurenter med samma teknik också. Ett nytt multichip från Ac-Rc kanske också? Eller hur Lasse;)

Eller färdiga spottar med rätt led, då blir det som när vi köper Mh. Bara skruva i "lampan" i en vanlig E27 sockel.

Finns ett antal intressant e27 lampor , men genast krångligare med styrning på varje "färg" osv.. O som vanligt , lite watt i förhållande till priset..

Look at this on eBay:

Beautiful PAR38 LED Aquarium coral reef light! Custom made! BRAND NEW 20K! SALE!

http://bit.ly/119Dczo

Vet inte om detta funkade , men verkar vara en högst akvarie relaterad o intressant lampa för dom mindre karen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur de nya ramperna fungerar över ett korallkar över längre tid är svårare att säga såklart. Men det stämmer för all belysning, ett kars välbefinnande beror på många fler parametrar än ljuset.

Sen kan man ju vända på det.. Så som ett normalt korall kar ser ut så kan Allt utom ljuset stämma o det är kört ändå..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...