Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Riktigt kul med så här mycket åsikter, tankar och fakta.

det verkard dessutom som att det är många som har bra med kött på benen för det ni säger!

ju mer jag läser, ju mer nöjd blir jag med mitt val av en SMT ramp!

Jag håller lite låg profil tills jag fått min ramp då ska jag bomba med bilder och tankar kring ljuset!

om jag tycker det blir för blått hamnar la rampen på köp&sälj;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Riktigt kul med så här mycket åsikter, tankar och fakta.

det verkard dessutom som att det är många som har bra med kött på benen för det ni säger!

ju mer jag läser, ju mer nöjd blir jag med mitt val av en SMT ramp!

Jag håller lite låg profil tills jag fått min ramp då ska jag bomba med bilder och tankar kring ljuset!

om jag tycker det blir för blått hamnar la rampen på köp&sälj;)

Om proffsen har rätt så bara lägg till något Vitt T5 rör så är den saken ur världen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, frågan om det går att hålla Acroporor med Mh eller T5 kommer upp ganska ofta också.......så gammal teknik dör nog när det kommer ny .)

Det är ju ett rätt vanligt problem att man vid varje teknikskifte helt förkastar den gamla tekniken. Det finns numera många som tror att det är mer eller mindre omöjligt att hålla koraller med metalhalogen-lampor, att det är endast LED som funkar. Trots att det bevisligen fungerar utmärkt med MH-lampor. Och det finns många som får utmärkta färger och tillväxt med vita LED... att utvecklingen går framåt behöver inte betyda att all gammal teknik är skit.

Sen är jag själv nyfiken på se hur de nya icke-vita LED'en presterar i verkligen. Tycker det är intressant utveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om proffsen har rätt så bara lägg till något Vitt T5 rör så är den saken ur världen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bara en stilla undran Manne... Ty jag läser in en viss sarkasm hos en del av dina inlägg som hänvisar till erfarenhet.

Baseras all aktingsvärd vetenskap i världen på erfarenhet? Är det alltid så att gamla nedärvda beteenden och tankebanor är det som för världen frammåt?

Eller kan det vara så att de flesta framgångsrika organistioner och sammanhang strävar efter nytänk, självransakan och ständig förnyelse?

Allt är teorier och jag (eller vi) hänvisar till vår demokratiska rätt att utrycka dem.

Sen vad gäller att förleda nybörjare så är de flesta här myndiga och därmed ansvariga för att själv skaffa sitt eget beslutsunderlag - är man inte det bör man rådgöra med sin målsman.

Vad är det fö som säger att det är information om det nya tänket som är det förledande, kanske är det tvärt om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en stilla undran Manne... Ty jag läser in en viss sarkasm hos en del av dina inlägg som hänvisar till erfarenhet.

Baseras all aktingsvärd vetenskap i världen på erfarenhet? Är det alltid så att gamla nedärvda beteenden och tankebanor är det som för världen frammåt?

Eller kan det vara så att de flesta framgångsrika organistioner och sammanhang strävar efter nytänk, självransakan och ständig förnyelse?

Allt är teorier och jag (eller vi) hänvisar till vår demokratiska rätt att utrycka dem.

Sen vad gäller att förleda nybörjare så är de flesta här myndiga och därmed ansvariga för att själv skaffa sitt eget beslutsunderlag - är man inte det bör man rådgöra med sin målsman.

Vad är det fö som säger att det är information om det nya tänket som är det förledande, kanske är det tvärt om?

Jag anser tveklöst att här är ett par proffs som ha bra koll på ljuset och även provar det.. Lasse är väl ett klockrent exempel, o där föddes dreamchipet.. Har själv ett sådant över min egen kub , o ja det växer.. Gillar själv o DIY o då ingår ljuset också , alltid kul o testa något nytt..

Men jag kan tycka att som helt ny här så kan man vara "blåögd" o läsa allt som sant.. Då kanske man blir lite besviken på andra medlemmar som föreslår ditten o datten utan kanske ens sett produkten själv.. Men det är kanske bara jag som tycker det.. Bästa ryktet för en produkt står ju användarna själva för, det tycker jag är klockrent.. Däremot om det bara är "snack" då kan det bli klart missvisande i texten om den nu är sann.. Myndig eller inte..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser tveklöst att här är ett par proffs som ha bra koll på ljuset och även provar det.. Lasse är väl ett klockrent exempel, o där föddes dreamchipet.. Har själv ett sådant över min egen kub , o ja det växer.. Gillar själv o DIY o då ingår ljuset också , alltid kul o testa något nytt..

Men jag kan tycka att som helt ny här så kan man vara "blåögd" o läsa allt som sant.. Då kanske man blir lite besviken på andra medlemmar som föreslår ditten o datten utan kanske ens sett produkten själv.. Men det är kanske bara jag som tycker det.. Bästa ryktet för en produkt står ju användarna själva för, det tycker jag är klockrent.. Däremot om det bara är "snack" då kan det bli klart missvisande i texten om den nu är sann.. Myndig eller inte..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ber om ursäkt om jag misstolkat ett par av dina inlägg som sarkastiska om de inte var menade så. Min kommentar får dock gälla generellt för alla som inte vill acceptera att världen utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En god ide Dykaren. Tänk om vi skulle kunna skapa en tråd som har funktionen av ett gemensamt "forskningsprojekt" om ny belysningsteknik (med detta avses inte bara LED utan även t ex Giesemanns nya fullspectrum T5-rör). Där vi tillsammans försöker ta fram, av oss verifierade sanningar utifrån våra gemensamma erfarenheter och kunskaper.

Detta inbegriper dock en del arbete och jag vet inte heller om det går att utföra rent praktiskt inom ramen för detta forum (hur man skulle organisera det).

Ett "öppet sinne" skulle behöva prägla tråden.

Jag är själv entreprenör till yrket, så jag är absolut inte främmande för att tänka nytt (eftersom det är det som jag lever på). Men för att kunna göra detta måste man oftast ha en mycket god kunskap inom ämnet ifråga.

Tyckte det var en cool tanke.... Och som en start så har vi ju personer här som köpt smt leds, led-t5 hybrider m.m.

Själv har jag testat led en gång med ett mycket dåligt resultat (jämfört med T5-rör av märket Fauna Marin). Dock har jag just beställt två Orphek Atlantik V2B. Dessa har enligt Orphek "bredbandsleds". Denna teknik skulle också kunna ingå i projektet....

Som sagt.... Bara en tanke....

Med ytterst vänliga hälsningar.

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för min del tror att den mesta utvecklingen har kommit från erfarenhet + en idé. Och de sista några hundra åren även att man läst om andras erfarenheter. ( På senaste tid även mätvärden)

Erfarenheten har jag ofta saknat i ljusdiskussionerna. Det började på metallhalogentiden när jag konstaterade att vilket nytt metallhalogenlampemärke folk än bytte till blev ljuset mycket snyggare. Nu är ju detta inte så märkvärdigt då vi vet att MH gulnar med tiden. Men ofta tillskrevs detta att det nya märket var så mycket bättre.

Med lysrör hade vi också en hel del diskussioner där det också ofta kom fram att nytt märke var bättre än det gamla.

Det har lugnat ned sig de sista åren så kunskapen har nog ökat.

När det gäller diskussionen om Led har vi 3 aspekter minst att ta hänsyn till.

1. Korallerna skall växa i ljuset.

2. Korallerna skall se bra ut i ljuset.

3. Akvariet i allmänhet skall se bra ut i ljuset.

Verkningsgraden ser jag inte som viktig då de flesta verkar överdimensionera sina ledbelysningar och kör dem på reducerad ljusstyrka.

Jag har kört vita led i 19 månader nu och ser att vissa koraller trivs super i mitt LEDljus ( vitt 20 000K ) runt 500 PAR.

andra koraller går som under lysrör medan några inte verkar gilla ljuset alls.

Färgåtergivningen tycker jag är mycket bättre än den jag har med lysrör på de flesta koraller men inte alla. Framför allt i gult och grönt får jag mer mättade färger än vad jag haft under någon lysrörskombination.

Akvariet i allmänhet tycker jag ser sämre ut än med lysrör då de lila kalkalgerna poppar fram som nästan självlysande.

Jag har en egen fosforblandning i lysdioderna med mer rött i.

Men det ena karet har vuxit igen nu så kalkalgerna syns nästan inte.

Jag har givetvis också provat med RGB-kombinationer men inte sett någon fördel. Verkningsgraden på röda och gröna dioder är så låg att en vanlig vit diod lämnar mer i de färgerna. (Förutom det gula ljuset den också lämnar).

Alla LedTV och dataskärmar jag har hört talas om använder vita dioder som filtreras till rött, grönt och blått i bakgrundsbelysningen till skärmen.

( OK det finns en OLED- TV på marknaden men den är så dyr så den ser jag bort ifrån).

Jag är övertygad om att när vi har mer erfarenhet kommer vi att säga att vissa koraller går bättre under LED än under lysrör medan andra koraller är tvärtom. Samma med RGB dioder när väl tillverkarna löst "det gröna hålet".

De bästa 420 - 450 nm lysdioderna närmar sig nu 60% verkningsgrad.

De bästa gröna från Cree ger i dag 87 lumen vid 350 mA. Det borde betyda en verkningsgrad i storleksordningen 13% om jag räknar rätt. Där är en del av förklaringen till varför det inte är fler tillverkare som använder gröna led.

En annan sak jag lagt märke till är att cirkulationen verkar vara allt viktigare ju starkare ljus man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RGB delen är inte för att ge ett ökat färgdjup i första hand utan att ge ett intryck av vitt ljus utan att ha tokmycket av energin i våglängdsområdet 500 - 600.

@ Stig. Att ha vita LED med höga Kelvintal har jag argumenterat för mycket länge - 3 - 4 år - så det känns skönt att du lyssnat på det örat.

Och sedan tänk på vad din mening

Akvariet i allmänhet tycker jag ser sämre ut än med lysrör då de lila kalkalgerna poppar fram som nästan självlysande
säger. Under lysrör kan de poppa upp just för att de flesta lysrör inte har mycket av sin energi i våglängdsområdet 500 - 600. Det område där vårt öga är mest känsligt. Än en gång - ligger det mycket energi i detta våglängdsområde så "bländar" det ut dels de reflekterande våglängder som vårt öga har sämre känslighet för och dels de svaga ljuskällor som fluorescensen ger. Kör mot en lågt stående sol - vad ser du - inget. Jo du kan se punktkällor som är starkare i detta område än den lågt stående solen nämligen billyktor. Detta är en av anledningarna till att halvljuslagen en gång kom i Sverige.

Det är heller inte så att du är ensam om den rödaktiga fosforblandningen - det finns det flera ställen som har

@Frevas: Fosforblandningen i lysrör finns inte på glaset - den är istället gasformig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt om jag misstolkat ett par av dina inlägg som sarkastiska om de inte var menade så. Min kommentar får dock gälla generellt för alla som inte vill acceptera att världen utvecklas.

Ingen sarkasm från min sida.. Vet att tex Lasse är väldigt "petigt" med att det ska bli rätt.. Dom andra aktörerna som skriver i tråden har jag ingen personlig koll på direkt.. Träffat någon/några på Sjöfartsmuseet i götet när man varit där.. Tycker nästan det är synd att det inte finns fler DIY byggen i LED kategorin av gänget som ligger längst fram i teorierna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför får jag en känsla av att stämningen blir så tuff? Är det inte bättre att leva efter iden att vi ska lära ut inte dömma? Om vi är för tuffa i våra uttalande (direkt och indirekt kritik) kanske vi dämpar människors kreativitet och engagemang. Det är inte nödvändigt att skapa två olika läger i en tråd. Låt ideerna flöda fritt och ifrågasätt på ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig ju genast träffad då jag inte har erfarenhet av led och säger bara det jag anser utifrån mitt omdöme. Jag rycker ändå att tillförsel av en vit led är fel då de har för mkt ljus mellan 500 och 600nm. Jag ifrågasatte från början att köpa en ramp med vita leds då han sa att karet var fullproppat med sps då just PS tagit fram en ramp som enligt senaste forskningen skall va mer lämplig för ett sps kar..... Köp en gammal maxspect g1 vet ja. Den är ju skitbra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Emil har väl svaret på din fråga snart :)

Snart o snart.. Vad jag vet så har han ingen ramp hemma ännu ens ;)

Dock hade det varit intressant o se någon som har ett rev sen tidigare o bytt till dessa nya ramper, o fått veta effekten av det bytet bra som dåligt!

En annan fråga är väl dom som då blandar nytt o gammalt dvs SMT med T5or. Vilka rör skulle tillföra något Utan att sabba det ljuset som det är tänkt med SMT leden. Dvs inte förstöra reflektionen/fluocerande effekterna

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På RC finns det ett gäng med SMT-paneler idag. Ingen har rapporterat något negativt hittils. (Med ljuset iallafall....)

Jag väntar med spänning på att JPMagyar skall få sin SMT-ramp, han hade TOTM april 2013 på RC och Featured Tank på AA 2011. Han har varit ganska frispråkig LED-motståndare om jag inte minns fel.

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/131-tank-of-the-month

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att ytterligare komplicera saker, återigen, min åsikt, så är PS kanske inte de mest användarvänliga och stabila frejerna. Leta gärna upp min tråd om de problem jag jagt med min ramp och hur jag läste dem.

Nu verkar PS ha ny leverantör på nätagg (ett pajjade och jag fick ett nytt som var annorlunda)

Så ni som överväger smt, tänk på att det finns alternativ, även om det innebär att man får köpa vita led i "onödan". Alla multikanalare med separat styrning för blått, rött och nån sorts grön/cyan är värda att kolla på.

Vad gäller hybrider så har ATI fått fina vitsord på RC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl just detta som stör mig lite - att befintlig teknik ofta "döms ut" av de allorstädes närvarande "experterna" till förmån för nya rön och produkter som de nyss nämnda experterna inte ens sett, än mindre provat - nu pratar jag inte specifikt om just denna tråd!

T.ex när Maxspect razor skulle släppas fanns det ju vissa som ansåg sig veta att märke A eller B var betydligt bättre och rekommenderade dessa (eller DIY) istället till alla som var nyfikna på Razorn - detta långt innan produkten fanns på marknanden - det är lätt att förstå att Saida kunde bli rikskändis :-)

Lasse backar upp sina argument på ett fördömligt sätt, själv är jag av naturen lite skeptisk tills jag fått prova själv - har varit med lite för länge för att vända mig efter vinden och vet att teori och praktik inte alltid stämmer.

Så det ska bli intressant att prova en smt LED av något annat märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl just detta som stör mig lite - att befintlig teknik ofta "döms ut" av de allorstädes närvarande "experterna" till förmån för nya rön och produkter som de nyss nämnda experterna inte ens sett, än mindre provat - nu pratar jag inte specifikt om just denna tråd!

Tack gode Gud! Du finns.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...